انواع صدای ماشین و روش های برطرف آن ها

به گزارش مجله نایس پاتوق، آیا با انواع صدای ماشین آشنایی دارید؟ یکی از مواردی که مالک خودرو زیاد با آن روبه رو می گردد، شنیدن صداهای مختلف از گوشه و کنار خودرو است. صداهایی که به جز اصوات معمول مانند صدای موتور، به گوش راننده می رسد. هرکدام از این صداها ممکن است به علت وجود مسئله ای در ماشین باشد.

انواع صدای ماشین و روش های برطرف آن ها

از هیچ صدای غیرعادی و جدیدی در خودرو نباید به آسانی گذشت؛ باید در پی دلیل آن گشت و در کوتاه ترین زمان ممکن آن را رفع کرد. گاهی اوقات خود راننده می تواند برخی از مسائل خودرو را که منجر به ایجاد سروصدا می گردد، رفع کند اما تقریباً بیشتر مسائل احتیاج به یک مکانیک ماهر دارد.

بنابراین امروز قصد داریم کمی بیشتر در خصوص انواع صدای ماشین صحبت کنیم تا بدانیم چه موقع و چطور خود ما می توانیم آن را رفع کنیم، در غیر این صورت چه زمان هایی احتیاج به آنالیز تخصصی یک مکانیک ماهر است. پس با ما همراه باشید.

انواع صدای ماشین با توجه به نوع صدا

در ادامه سعی می کنیم تا انواع صداهایی که از خودرو خارج می گردد را آنالیز کنیم و بشناسیم:

1. صدای ناله یا زوزه

وقتی با روشن کردن خودرو صدای ناله بلند می گردد، باید به سرعت آن را خاموش کرد. این صدا نشان دهنده یک مشکل جدی در ماشین شما است. اگر زمانی که پارک نموده اید و موتور ماشین هنوز روشن است، با چرخاندن فرمان صدایی ناله مانند شنیده گردد، دلیل آن می تواند کم شدن اندازه مایع هیدرولیک فرمان باشد.

2. شنیدن صدای جیغ مانند بعد از روشن کردن ماشین

اگر بعد از روشن کردن ماشین صدایی جیغ مانند شنیدید که پس از گرم شدن آن قطع گردد، احتمالاً مشکل از تسمه دینام یا تسمه مارپیچ است. اگر با تعویض تسمه صدا قطع نشد، ممکن است قطعه تسمه تنظیم کن کهنه شده باشد.

3. شنیدن صداهای غیرعادی هنگام دور زدن یا گاز دادن با ماشین

کلیک کلیک یکی دیگر از انواع صدای ماشین است. اگر هنگام گاز دادن یا دور زدن با ماشین صدایی شبیه به کلیک کلیک شنیدید، باید در پی ایرادی در پلوس بگردید. این ایراد می تواند مربوط به میله یا سر پلوس باشد.

4. صدای شبیه هیس زیر داشبورد

اگر هنگام فشردن یا رهاکردن پدال ترمز صدایی هیس مانند شنیدید، این مشکل احتمالاً در سیستم بوستر ترمز است. این صدا ممکن است حتی بعد از خاموش کردن ماشین هم شنیده گردد؛ مسئله ای که فقط با یاری مکانیک حل می گردد.

صدای هیس مانند دلایل دیگری هم دارد. اگر بعد از روشن یا خاموش کردن سیستم تهویه خودرو این صدا را شنیدید، ممکن است در فن زیر داشبورد مسئله ای وجود داشته باشد.

5.صدای بنگ یا جیر جیر

اگر در هنگام عبور از سرعت گیرها یا دست اندازها صدایی شبیه به بنگ بنگ، جیر جیر یا صدایی شبیه به ساییدگی شنیدید، این مشکل می تواند مربوط به میله موج گیر یا بوش های دو سر آن باشد.

در این مواقع، سیستم تعلیق خودرو دچار مشکل شده و تعادل خودرو کم می گردد. معمولاً این دو قطعه را باید با هم عوض کرد. صدای جیر جیر یا بنگ می تواند به دلیل فرسودگی یاری فنرهای ماشین هم باشد.

6. صدای تیک تیک

اینگونه از انواع صدای ماشین معمولاً در هنگام خاموش بودن ماشین شنیده می گردد. صدای تیک تیک از پیستون ها است. اگر مقدار روغن پیستون کم شده باشد، این صدا را در آن می شنویم.

7. صدای سوت

اگر در هنگام روشن بودن ماشین صدایی سوت مانند در داخل کابین شنیده گردد، ممکن است دلیل آن اختلالی در عملکرد فن ماشین باشد. در این مواقع ممکن است درجه حرارت ماشین هم بالا برود و موتور گرم گردد.

8. شنیدن صدا هنگام ترمز

اگر زمانی که ترمز می کنید صداهای غیرعادی می شنوید، به احتمال خیلی زیاد سیستم ترمز دچار مشکل است.

9. صدای کلیک کلیک

اگر هنگام روشن کردن ماشین ابتدا صدای کلیک کلیک شنیده گردد و ماشین هم روشن نگردد، مشکل از باتری ماشین است.

10. صدای انفجار

صدای انفجار نوعی دیگری از انواع صدای ماشین است. اگر اگزوز ماشین فرسوده یا زنگ زده باشد، نمی تواند دود ناشی از احتراق در پیشرانه را به درستی از ماشین خارج کند. در این حالت صدایی شبیه به انفجار از داخل اگزوز شنیده می گردد و بوی دود هم در کابین می پیچد.

11. صدای تق تق یا ناک

اگر از قسمت زیر ماشین صدایی شبیه به تق تق می شنوید، مشکل از یاتاقان است. اصطلاح یاتاقان زدن از اینجا آمده است. این صدای تق تق و ضربه مانند ممکن است از زیر کاپوت شنیده گردد. در این حالت ممکن است مصرف سوخت با اکتان خیلی پایین باعث این صدا شده باشد.

صداهای ضربه مانند ممکن است بر اثر مسائلی در سیستم برق خودرو باشد. هر نوع صدای تق تق، ناک یا صداهایی شبیه به ضربه زدن را باید جدی گرفت.

12. صدای خش خش از زیر کاپوت

دلیل این صدا می تواند وجود مسئله ای در اطراف لوله پیشرانه باشد. مسائلی مانند روغن ریزی هم باعث شنیدن این صدا می شوند. این صدا می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد؛ به همین خاطر بهتر است به محض شنیدن آن، به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

جمع بندی آشنایی با انواع صدای ماشین

باتوجه به آنچه که در این متن یادآور شدیم، نسبت به شنیدن صداهای ماشین حساس باشید. از این طریق می توانید از ایجاد مسائل جدی در خودروی خود جلوگیری کنید.

خرید و فروش لوازم جانبی و قطعات یدکی خودرو

در انتها امیدواریم که مطالعه این مطلب در شناسایی انواع صدای ماشین و راهکارهای رفع کردن آنها مؤثر بوده باشد. اگر از این مطلب خوشتان آمد، پیشنهاد می کنیم مطلب دلیل جا نرفتن دنده ماشین یا سخت جا رفتن آن و تعویض روغن موتور و هر آنچه از آن باید بدانید را هم مطالعه کنید.

شما چه تجربه مشابهی در این زمینه دارید؟ نظرات و تجربیات خودتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما و خوانندگان بلاگ خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 2073

به "انواع صدای ماشین و روش های برطرف آن ها" امتیاز دهید

1 کاربر به "انواع صدای ماشین و روش های برطرف آن ها" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع صدای ماشین و روش های برطرف آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید