گروه هفت؛ منهای ترامپ، زیر سایه پساکرونا

به گزارش مجله نایس پاتوق، رهبران گروه هفت، چهار سال بعد از نشست سراسر شوک و بهت خود در سیسیل ایتالیا که در آن دونالد ترامپ بین خود و آنان خط جدایی کشید، روز گذشته در اولین نشست مشترک خود با جو بایدن شرکت کردند تا ببینند، آیا رئیس جمهوری جدید امریکا در کورن وال انگلیس دیوارهای جدایی را برمی چیند؟ با این حال آنچه نگاه مردم جهان را به نشست سه روزه گروه هفت دوخته، نه روابط بین امریکا و شرکای قدیمی اش که مشاهده نتیجه این دیدارها و مذاکرات بر زندگی کرونازده آنان است.

گروه هفت؛ منهای ترامپ، زیر سایه پساکرونا

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، در نشست امسال سران گروه هفت شامل کشورهای امریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن که در آن رهبران کشورهای آفریقای جنوبی، استرالیا و کره جنوبی نیز به عنوان میهمان حضور دارند، کرونا که باعث شد نشست سال گذشته آنها مجازی برگزار شود، در صدر موضوعات واقع شده است. بر اساس مذاکراتی که چندی پیش وزرای خارجه این گروه داشتند، یکی از دستور کارهای این نشست طرح توزیع واکسن کرونا برای کشورهای فقیر است. بر اساس این طرح که ارزشی 50 میلیارد دلاری دارد، قرار است 1 میلیارد دوز واکسن کرونا به کشورهای فقیر هدیه داده شود. 500 میلیون دوز از این واکسن ها را امریکا و 100 میلیون دوز را نیز انگلیس تقبل کرده است. به گفته بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و میزبان این نشست، گروه هفت تلاش دارد متعهد شود تا خاتمه سال 2022 کل جهان مقابل کرونا واکسینه شود. بجز این سران گروه هفت درصدد تصویب طرحی هستند که بر اساس آن متعهد می شوند برای ایجاد یک میلیارد شغل در سراسر جهان تا سال 2023 سرمایه گذاری کنند تا شاید اقتصاد کرونازده کشورها نیز همسو با سلامتی جوامع به پویایی سابق خود بازشود. بخشی دیگر از طرح های اقتصادی مورد مذاکره، به حداقل رساندن اقتصادیات جهانی برای شرکت های چندملیتی است. کمک به محیط زیست و مبارزه با تغییرات اقلیمی هم بخشی دیگر از مذاکرات را تشکیل می دهد. آنها در این خصوص نیز نگاهی به هماوردی با طرح یک جاده یک کمربند چین دارند و قصد دارند استانداردی بالاتر به عنوان جایگزین آنچه چین ارائه کرده است، عرضه کنند. از همین رو برخی کارشناسان معتقدند نشست امسال گروه هفت می تواند منجر به تعمیق اختلافات جهانی بین چین و امریکا شود. یانژونگ هوانگ از تحلیلگران اندیشکده شورای روابط خارجی امریکا می گوید: استفاده از نشست گروه هفت به عنوان یک میدان جنگ ایدئولوژیک با پکن ایده خوبی نیست، زیرا چالش های جهانی مثل کرونا یا تغییرات اقلیمی قائل به مرزها نیستند.

کورن وال، محل آزمون بایدن

اما فارغ از دغدغه های مردم جهان، در عالم سیاستمداران نشست امسال گروه هفت یک اهمیت ویژه دیگر نیز دارد. این نشست آزمونی است برای رئیس جمهوری جدید امریکا و ادعاهای او درباره بازگشت امریکا به جهت سابق خود در قبال متحدانش. به گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن که اولین سفر خارجی خود را از شامگاه چهارشنبه با تور هشت روزه به اروپا آغاز کرد، برای دلگرمی دادن به شرکای اروپایی خود و اطمینان بخشیدن به آنها بابت اینکه امریکا به روال قدیمی خود بازگشته است، در بدو ورودش به انگلیس به پایگاه نیروی هوایی سلطنتی میلدنهال رفت و در دیدار با هزار سرباز امریکایی که در این پایگاه مستقر هستند و زمانی ترامپ در صدد خارج کردن آنها از انگلیس بود، ضمن تأکید بر تعهد کشورش به ناتو، با لحنی تند به روسیه که بزرگترین نگرانی اروپا به شمار می رود، هشدار داد اگر بخواهد فعالیت هایی به ضرر منافع امریکا و شرکایش انجام دهد، با پیامدهایی معنادار و محکم روبه رو خواهد شد. و البته بلافاصله پس از آن تأکید کرد که امریکای تحت رهبری او خواهان درگیری با روسیه نیست و یک رابطه پایدار و قابل پیش بینی را به هر چیز دیگری ترجیح می دهد. او در حالی این اظهارات را بیان نمود که چهارشنبه در ژنو با ولادیمیر پوتین دیدار خواهد کرد.

با این حال کارشناسان معتقدند این سخنرانی های پرشور برای متحدان واشنگتن که 4 سال سخت را با دونالد ترامپ سپری کردند کافی نیست. یکی از آنها راشل ریزو کارشناس روابط فراآتلانتیکی در پروژه امنیت ملی ترومن است که به فارن پالیسی گفته است: هنوز مدت زمان زیادی از ریاست جمهوری بایدن نگذشته و ماه عسل او و اروپا خیلی طولانی نبوده است. به خاطر همین اروپایی ها هنوز نسبت به تجدید حیات ترامپیسم در سال 2024 حساس هستند. هری برودمن مقام ارشد سابق امریکا نیز به رویترز گفته: پیام های عملی بایدن نشان دهنده نوع دیگری از جدایی امریکا از متحدان قدیمی است. اشاره او به تصمیمات بایدن در 5 ماه گذشته در خصوص عقب نشینی از افغانستان و مواضع جدید امریکا در خصوص سازمان تجارت جهانی است که بدون مشورت با شرکا و متحدان قدیمی امریکا اجرا شده است.

از نظر بسکمک از دیپلمات های غربی این تصمیم گیری به تنهایی و بدون نظرخواهی از شرکا، نوعی دیگر از همان شعار نخست امریکای ترامپ است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 تیر 1400 بروزرسانی: 8 تیر 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1647

به "گروه هفت؛ منهای ترامپ، زیر سایه پساکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گروه هفت؛ منهای ترامپ، زیر سایه پساکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید