کتاب مفتاح الفلاح در موزه کتابخانه اختصاصی مجموعه نیاوران به نمایش در آمد

به گزارش مجله نایس پاتوق، کتاب مفتاح الفلاح به مناسبت روز بزرگداشت شیخ بهایی در موزه کتابخانه اختصاصی مجموعه نیاوران به نمایش در آمد.

کتاب مفتاح الفلاح در موزه کتابخانه اختصاصی مجموعه نیاوران به نمایش در آمد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، موزه کتابخانه اختصاصی این مجموعه در ادامه نمایشگاه های دوره ای و رونمایی آثار خود، این بار به مناسبت روز بزرگداشت شیخ بهایی، نسخه خطی مفتاح الفلاح اثر این دانشمند بنام دوره صفویه را برای نخستین بار در معرض نمایش قرار داد.

این نسخه خطی نفیس متعلق به قرن یازدهم هجری قمری فاقد رقم بوده و به خط ثلث عالی در قطع ربعی نگاشته شده و به سلطان شاه صفی ثانی اهدا شده است.

کتاب مفتاح الفلاح در شش باب درباره ادعیه، اعمال واجب و مستحب و آداب پسندیده ای که یک مسلمان انجام می دهد، نوشته شده است. این کتاب نزد عالمان و دانشمندان شیعه همیشه دارای اهمیت بسیار بوده و ترجمه ها، توضیح ها و تعلیقه های فراوانی بر آن نوشته شده است.

شیخ بهاءالملک محمد عاملی معروف به شیخ بهایی از دانشمندان بنام عهد شاه عباس صفوی است. او در سال 953 هجری قمری در بعلبک به دنیا آمد. در 13 سالگی همراه پدرش به ایران مهاجرت کرد. وی تألیفاتی به فارسی و عربی دارد که مجموعه آن ها به 88 کتاب و رساله بالغ می گردد. از آثار او می توان به کشکول، دیوان غزلیات، خلاصه الحساب، تشریح الافلاک و دو مثنوی معروف نان و حلوا و شیر و شکر اشاره نمود. وی در سال 1030 هجری قمری در اصفهان دار فانی را وداع گفت. جنازه او را به مشهد انتقال دادند و در مسجد گوهرشاد دفن کردند.

علاقه مندان جهت بازدید از این اثر ارزشمند می توانند از سوم اردیبهشت ماه به مدت دو هفته از ساعت 9 تا 18 به موزه کتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند و مجموعه تا ساعت 19 فعال است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 188

به "کتاب مفتاح الفلاح در موزه کتابخانه اختصاصی مجموعه نیاوران به نمایش در آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب مفتاح الفلاح در موزه کتابخانه اختصاصی مجموعه نیاوران به نمایش در آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید