چین جسارت شاخ به شاخ شدن با آمریکا را دارد

به گزارش مجله نایس پاتوق، خبرنگاران: کیهان در ستون اخبار ویژه خود تحلیل جدید توماس فریدمن را منعکس نموده است.

چین جسارت شاخ به شاخ شدن با آمریکا را دارد

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از این روزنامه، نیویورک تایمز تأکید کرد در حالی که چین مهیای انجام کارهای عظیم است، آمریکا به مرحله ناتوانی رسیده و این هشدار دهنده است.

توماس فریدمن در یادداشتی در نیویورک تایمز می نویسد: فرق آمریکا با چین در این است که چین هنوز هم می تواند دست به کارهای عظیم بزند، اما آمریکا؛ نه. رهبران چین؛ آمریکا را یک امپریالیست رو به افول می شناسند. همه ما می دانیم که چین در زمینه حقوق بشر بد عمل می نماید. اما آمریکا هیچ وقت نخواسته است این طور باشد... چین مسائل عظیمی دارد. قامت رهبران چین خیلی بلند نیست، اما با همین قد کوتاه هم به خوبی بلدند چه بنمایند تا پیروز بشوند. تمام تمرکز رهبران چین بر روی آموزش شهروندان طبق تعالیم ایدئولوژی و دکترین خود است. ساخت زیرساخت ها؛ اجرای بهترین تجارت ها، کسب بهترین علوم، جا انداختن فرهنگ شایسته سالاری در حاکمیت و استفاده از شایسته ترین ها در بدنه حاکمیت. مطلقا نباید چین را بابت این هوشمندی در حکمرانی سرزنش کرد. این ما (آمریکا) هستیم که باید خودمان را بابت غافل ماندن از این زیرکی سرزنش کنیم. در اجلاس دو هفته پیش دیپلمات های ارشد آمریکا و چین در آلاسکا، چینی ها به وضوح ثابت کردند که دیگر از انتقاد ما نمی ترسند. یانگ جیچی سیاستگذار برجسته وزارت خارجه چین در آلاسکا به همتایان آمریکایی خود گفت: آمریکا صلاحیت ندارد که از موضع قدرت با چین صحبت کند.

با این اتفاقاتی که در آمریکا افتاده، چینی ها باید هم همین نگرش را به ما داشته باشند. حوادثی که بعد از انتخابات در ساختمان کنگره آمریکا رخ داد، و یا اجازه یافتن آنارشیست های چپگرا برای تصرف بخشی از مرکز شهر پورتلند و شورش و ویرانگری در شهر به مدت چند ماه، چاپ پول در آمریکا برای جبران خسارت ناشی از شیوع کرونا برای آنکه مردم با خرید کالاهای چینی مخارج زندگی شان بالا برود، در حالی که خود چین پولش را در سرمایه گذاری به جریان می اندازد و زیرساخت های بیشتری را فراوری می نماید، و یا خشونت با اسلحه در آمریکا که از کنترل خارج شده است. همه اینها از جمله نارسایی های جامعه و دستگاه حاکمه آمریکاست که ما را سزاوار سرزنش قرار داده است. چین در سال 2022 میزبان بازی های المپیک زمستانی است. صداهای زیادی در آمریکا بلند است که درخواست می نماید ما این بازی ها را تحریم کنیم. اما المپیکی که ما باید نگران آن باشیم؛ 2022 نیست، 2025 است. حتما از تعجب شاخ در می آورید. المپیک 2025 دیگر چیست؟ المپیک 2025 در تقویم شبکه ان بی سی آمریکا نیست؛ در تقویم شی جینپنگ رئیس جمهور چین است. این المپیک را شی در سال 2015 اعلام و پیشنهاد کرد که فقط با حضور دو شرکت نماینده برگزار بگردد: چین و آمریکا. این المپیک، ابتکار دولت شی بود و آن را ساخت چین 2025 نام گذاشت. این یک برنامه 10 ساله است برای مدرنیزه کردن پایگاه فراوری صنعتی چین. در این برنامه دولت به طور گسترده منابعش را وارد سرمایه گذاری می نماید تا بر آنچه که شی آن را 10 صنعت کلیدی با تکنولوژی بالا در قرن 21 ام تعریفش نموده است، مسلط بگردد. این یعنی جسارت رهبری چین برای شاخ به شاخ شدن مستقیم با آمریکا. این صنایع مشتمل هستند بر: هوش مصنوعی، خودروهای برقی و سایر خودروهایی که با انرژی های نوین کار می نمایند، نسل پنجم روبات های مخابراتی، تکنولوژی های جدید در کشاورزی، مهندسی هوا- فضا و مهندسی دریایی، مواد مصنوعی و طب سنتی. چند هفته قبل چین چهاردهمین برنامه پنج ساله خودش را معرفی کرد که از سال 2025 شروع می گردد. در این برنامه؛ برنامه توسعه چین مبتنی بر نوآوری است و شی سرمایه گذاری دولتش در این سَبک توسعه را دو برابر نموده است. پیغام این برنامه به آمریکا این است: ما سعی خواهیم کرد در این سَبک بازی که مختص خودمان است شما را شکست بدهیم. بنابراین ما از این به بعد دیگر هرگز وابسته به کالاهای ساخته شده با تکنولوژی پیشرفته شما نخواهیم بود.

جهان قرن 20 ام؛ جهان نشر و گسترش اصول و ارزش های آمریکایی در نهادهای جهانی بود. امروز اگر ما به عنوان یک کشور به همان شیوه عمل کنیم و خودمان را به لال بودن بزنیم، در آن صورت؛ هم قدرتمان کم می گردد و هم قدرت ایده آل هایمان. در آن المپیک دو شرکت نماینده ای که برگزار خواهد شد، سر دادن شعار آمریکا، آمریکا اصلا و ابدا نه بر چین اثرگذار خواهد بود و نه بر جهان.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 21 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1571

به "چین جسارت شاخ به شاخ شدن با آمریکا را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین جسارت شاخ به شاخ شدن با آمریکا را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید