چگونه ویندوز 10 را با فرمان های CMD فکتوری ریست کنیم؟

به گزارش مجله نایس پاتوق، ویندوز 10 یکی از برترین سیستم عامل های مایکروسافت است که در حال حاضر در بیش از 1 میلیارد سیستم نصب شده است. از لحاظ سرعت و کیفیت، عملکرد این سیستم عامل خوب است اما گاهی اوقات پیش می آید که می بینید سیستم شما دچار کندی شده یا مشکلاتی برای آن پیش آمده که با روش های معمول قادر به حل آن نیستید؛ یا حتی قصد فروش آن را دارید و می خواهید اطلاعات آن را پاک کنید. اینجاست که راهی جز ریست کردن ویندوز 10 (اگر از این سیستم عامل استفاده می کنید) پیش روی شما قرار نمی گیرد. برای انجام این کار روش های زیادی وجود دارد اما در این مطلب به انجام آن به وسیله دستور CMD می پردازیم.

چگونه ویندوز 10 را با فرمان های CMD فکتوری ریست کنیم؟

CMD یا همان Command Prompt یکی از محیط های ویندوز است که به شما این امکان را می دهد دستورات مختلف خود را در آن اجرا کنید. در این محیط، هر خط فرمان کاربرد خاصی دارد و می توانید به یاری آن بخش های مختلف سیستم عامل را کنترل کنید. برای دسترسی به این محیط در ویندوز 10 راه های زیادی وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

  • روی آیکون Start کلیک نموده و وارد قسمت All apps شوید. در پایین ترین بخش این صفحه و در حروف w، در پی پوشه Windows system بگردید. روی آن کلیک نموده و گزینه Command prompt را انتخاب کنید.
  • در روش دوم، روی قسمت Search کلیک نموده و عبارت Command Prompt و یا CMD را وارد کنید. بعد از پیدا شدن این منو، آن را اجرا کنید.
  • در روش سوم می توانید کلید های ترکیبی Win و R را فشرده تا منوی run باز گردد. سپس عبارت CMD را وارد نموده و روی گزینه OK کلیک کنید تا محیط Command prompt باز گردد.
  • در روش چهارم، می توانید کلیدهای ترکیبی Win و X را فشرده تا در همان لحظه منوی یاد شده برایتان به نمایش دربیاید.

حالا که این منو به وسیله هر روشی که برایتان مقدور بود باز شد، باید دستور systemreset -factoryreset را وارد نموده و کلید اینتر را فشار دهید تا فرایند ریست کردن ویندوز 10 شروع گردد. به خاطر داشته باشید که بعد از باز شدن این منو، بدون هیچ فاصله ای، عبارت systemreset -factoryreset را وارد کنید. بین کلمات systemreset و factoryreset هیچ فاصله ای وجود ندارد اما بعد از systemreset، باید یک فاصله ایجاد نموده، دو خط تیره بگذارید و باز هم بدون فاصله، عبارت دوم را تایپ کنید.

systemreset -factoryreset

بعد از وارد کردن این دستور و فشردن کلید اینتر، صفحه ای برایتان باز می گردد که در آن می توانید دو گزینه را مشاهده کنید. اگر گزینه اول را انتخاب کنید، تمام تنظیمات و اپلیکیشن های شما پاک خواهند شد اما به اطلاعات شخصی آسیبی وارد نمی گردد. توصیه می گردد فایل های شخصی خود را قبل از انجام این کار به درایوی غیر از درایوی که ویندوز در آن نصب است منتقل کنید. با انتخاب گزینه دوم، گویی ویندوز جدیدی روی سیستم شما نصب می گردد و تمام اطلاعات شما پاک خواهد شد.

حال باید انتخاب کنید آیا می خواهید تمام فایل های خود را پاک نموده و سپس درایو را کاملا فرمت کنید یا فقط فایل هایتان پاک گردد. در روش اول، فرایند ریست کردن ممکن است چند ساعت طول بکشد اما در روش دوم، فرایند یاد شده سریع تر انجام می گردد. توصیه می گردد اگر قصد دارید سیستم را نگه دارید و از آن بهره ببرید، از روش دوم بهره ببرید و اگر قصد فروش آن را دارید، باید روش نخست را انتخاب کنید. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که اگرچه گفته شده روش نخست امن تر است و امکان بازگردانی اطلاعات شخصی را کاهش می دهد، اما این احتمال هم وجود دارد که شخصی بتواند اطلاعات پاک شده را بازگرداند.

در منویی که ظاهر می گردد، سیستم به شما اطلاع می دهد که آماده ریست شدن است. تنها کاری که باید بکنید این است که اگر از فرایند های طی شده مطمئن هستید، روی گزینه Reset کلیک کنید و اجازه دهید سیستم کار ریست کردن را شروع کند.

هنگامی که فرایند ریست کردن به اتمام برسد، صفحه راه اندازی ویندوز برایتان به نمایش در می آید، به گونه ای که گویا به تازگی سیستم را خریداری نموده اید. البته باید به این نکته اشاره کنیم که اگر قصد فروش لپ تاپ یا سیستم خود را دارید، ریست کردن ویندوز تنها گزینه موجود نیست و می توانید روش های دیگر را هم نظیر نصب مجدد ویندوز امتحان کنید.

منبع: How-To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1731

به "چگونه ویندوز 10 را با فرمان های CMD فکتوری ریست کنیم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چگونه ویندوز 10 را با فرمان های CMD فکتوری ریست کنیم؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه ویندوز 10 را با فرمان های CMD فکتوری ریست کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید