چهار نکته درباره شاهین اتومات؛ گران ترین خودرو داخلی

به گزارش مجله نایس پاتوق، خبرنگاران- قیمت شاهین اتومات در کارخانه حداقل حدود 546 میلیون تومان اعلام شده است. گفتیم حداقل، چون احتمالا به رقمی که شورای رقابت برای شاهین اتومات درنظرگرفته، فاکتور مالیات و نصب پلاک هم اضافه می گردد، اما همین عدد 546 میلیونی شاهین اتومات آن را به گرا ن ترین خودرو فعلی در خط فراوری خودروسازان تبدیل می نماید.

چهار نکته درباره شاهین اتومات؛ گران ترین خودرو داخلی

به گزارش خبرنگاران؛ شاهین اتومات از حیث فنی برخلاف شاهین پلاس نسبت به شاهین دنده ای فزونی ندارد، اما علاوه بر گیربکس CVT لااقل با آپشن های بیشتری پا به بازار می گذارد. صحبت کردن درباره قیمت شاهین اتومات در بازار آزاد دست کم تا نیمه دوم سال که اولین نسخه های آن تحویل خریداران داده می گردد، معنی ندارد، ولی با آرایشی که در بازار می بینیم ممکن است بین 18 تا 28 درصد گران تر از شاهین دنده ای معامله گردد.

شماره یک | قیمت شاهین اتوماتیک؛ تقریبا 546 میلیون

قیمت شاهین اتوماتیک بالاخره همزمان با چهار محصول دیگر سایپا به نام ساینا DA-S، ساینا GX، اطلس و کوییک GXR به وسیله شورای رقابت اعلام شد. چهارشنبه 21 شهریور شورای رقابت قیمت شاهین اتومات در کارخانه را تحت عنوان قیمت فروش محاسباتی درب کارخانه 545 میلیون و 992 هزار و 274 تومان اظهار داشت. اینکه رقم اعلام شده به وسیله شورای رقابت، قیمت تمام شده شاهین اتومات است یا بازهم به آن فاکتور هایی مثل مالیات و هزینه پلاک و ... اضافه می گردد یا نه هنوز به شکل رسمی اعلام نشده، اما اگر همین عدد را به عنوان قیمت شاهین اتومات در کارخانه ملاک قرار بدهیم، آنوقت محصول نو سایپا رسما گران ترین خودرو فعلی لقب می گیرد.

تا قبل از ماجرای معین قیمت شاهین اتومات، دنا پلاس اتوماتیک ایرانخودرو با قیمت تمام شده 545 میلیون و 100 هزار تومان صاحب این لقب بود و حالا قرار است شاهین اتومات گران تر از تارا اتوماتیک، پژو 207 اتوماتیک پانوراما و بقیه محصولات داخلی به دست خریدارانش برسد. با این اوصاف رقمی که شورای رقابت به نام قیمت شاهین اتوماتیک معین نموده، حداقل 120 میلیون بیشتر از ارزش شاهین دنده ای در کارخانه است.

شماره دو | عرضه شاهین اتومات با گیربکس CVT

شاهین اتوماتیک با گیربکس CVT راهی بازار می گردد و با چیزی که در قالب شاهین پلاس مطرح شده، فرق دارد. از نظر فنی شاهین اتوماتیک همان شاهین دنده ای است که فقط با یک گیربکس اتوماتیک هفت دنده طراحی شده است؛ وگرنه سایپا بازهم از همان پیشرانه جنجالی M15 توربوشارژ برای شاهین اتومات استفاده نموده و از این جهت پیشرفتی نسبت به شاهین دنده ای نمی بینیم.

شاهین اتوماتیک از یک طرف دیگر درمقایسه با شاهین دنده ای اشتهای بیشتری بابت مصرف سوخت از خودش نشان می دهد. طوری که مصرف سوخت ترکیبی شاهین دنده ای 7.2 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است و خود سایپا در کاتالوگ شاهین اتوماتیک مصرف سوخت ترکیبی آن را 7.5 لیتر به ازای 100 کیلومتر اعلام نموده.

شاهین اتوماتیک دقیقا مثل شاهین دنده ای با دریچه گاز برقی، حداکثر گشتاور خروجی 178 نیو تن متر، حداکثر قدرت 109 اسب بخار، رینگ 15 اینچی، باک 47 لیتری و ترمز های عقب و جلو دیسکی راهی بازار می گردد، اما حدود 50 کیلو سنگین تر است.

شماره سه | فزونی شاهین اتومات درمقابل شاهین دنده ای

شاهین اتوماتیک باهمه حرف هایی که پشت سرش وجود دارد، قرار است نسبت به شاهین دنده ای چندتا آپشن بیشتر داشته باشد. اضافه شدن سیستم کروزکنترل که دکمه های آن روی فرمان قرار گرفته، می تواند مهمترین آپشن شاهین اتومات درقیاس با تیپ دنده ای باشد. آنتن کوسه ای فقط در لیست آپشن های شاهین اتومات دیده می گردد و کف پوش سه بعدی هم یکی دیگر از امکانات رفاهی آن است.

از یک طرف دیگر نمایشگر هفت اینچ شاهین دنده ای در تیپ اتومات به نمایشگر 10 اینچ تبدیل شده و کنسول میانی سرنشین های جلو هم جزو آپشن های شاهین اتومات است، اما چیز هایی مثل دوربین عقب، گرمکن آینه های جانبی، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، اتولایت، چراغ های روز، مه شکن عقب و جلو و نشانگر تعویض دنده قبلا در شاهین دنده ای هم وجود داشتند.

شماره چهار | پیش بینی قیمت شاهین اتومات در بازار آزاد

قیمت شاهین اتوماتیک در بازار آزاد تا نیمه دوم 1402 معین نمی گردد. موعد تحویل شاهین اتوماتیک که یکی از محصولات سایپا در مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه بود، نیمه دوم 1402 اعلام شد و تا آن زمان برای معین تکلیف قیمت شاهین اتوماتیک در بازار آزاد باید صبر کنیم. با این حال همین الان بین نسخه های دنده ای و اتوماتیک کوییک و دنا پلاس و تارا ایرانخودرو در بازار آزاد 18 تا 28 درصد اختلاف وجود دارد.

قیمت کوییک دنده ای در بازار آزاد به 335 میلیون تومان رسیده و کوییک اتوماتیک را 395 میلیون می فروشند. قیمت دنا پلاس اتوماتیک به عنوان یکی از گران ترین خودرو های داخلی 805 میلیون تومان است و دنا پلاس دنده ای 625 میلیون معامله می گردد. قیمت تارا اتوماتیک 115 میلیون یعنی 18 درصد بیشتر از تارا دنده ای است و تفاوت قیمت 207 دنده ای و اتوماتیک به 165 میلیون رسیده و معادل 27 درصد برآورد می گردد. با این اوصاف اگر فرض کنیم تا زمان رسیدن پای شاهین اتوماتیک به بازار آزاد، تغییری در عدد و رقم ها رخ ندهد، می توانیم بازه 685 تا 742 میلیون تومان را برای شاهین اتوماتیک متصور باشیم. همین الان خرید شاهین دنده ای در بازار آزاد حدود 580 میلیون تومان آب می خورد.

منبع: فرارو
انتشار: 23 شهریور 1402 بروزرسانی: 23 شهریور 1402 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 2258

به "چهار نکته درباره شاهین اتومات؛ گران ترین خودرو داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهار نکته درباره شاهین اتومات؛ گران ترین خودرو داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید