چرا بهتر است شامپوهای با رایحه مصنوعی نخریم؟

به گزارش مجله نایس پاتوق، شامپو محصولی است که ما روزانه از آن استفاده می کنیم بنابراین بسیار مهم است که از ترکیبات به کاررفته در آن آگاهی داشته باشیم. یکی از این ترکیبات، فرگرنس ها یا رایحه ها هستند.

چرا بهتر است شامپوهای با رایحه مصنوعی نخریم؟

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

به گفته کارشناسان وجود فرگرنس ها روی برچسب شامپو به این معنی است که باید بطری شامپو را به قفسه برگردانید. ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید چرا باید از خرید محصولات حاوی این ترکیبات خودداری کنید.

مشکل رایحه ها چیست؟ وجود کلمه رایحه یا فرگرنس در فهرست مواد تشکیل دهنده محصول، معمولا پوششی برای به کارگیری تعداد زیادی مواد شیمیایی مصنوعی است که بعضی از آنها برای سلامت ما خطرناک هستند.

ژولن کافیلد، مشاور سلامت از موسسه هلثی هاوارد مریلند آمریکا می گوید: بوی مطبوع یک شامپو از ترکیبی از انواع مواد سمی مانند فتالات ها که با آسیب به تولیدمثل و رشد مرتبط هستند، ناشی می گردد.

کافیلد می افزاید: به طور کلی عطرهای مصنوعی سرطان زا بوده و با اختلالات هورمونی مرتبط هستند. مصرف این مواد در طولانی مدت به پوست سر آسیب زده و باعث ریزش شدید مو می گردد.

همچنین به دلیل وجود رگ های خونی زیاد در پوست سر این مواد شیمیایی به طور بالقوه می توانند وارد جریان خون شوند؛ البته رایحه های طبیعی کاملا برای موها مناسب هستند.

این رایحه ها (برای مثال روغن پوست پرتقال) معمولا با نام واقعی خود ذکر می شوند، بنابراین اگر روی برچسب شامپو رایحه طبیعی ذکر نشده باشد، عطر محصول حاصل یک یا چند ترکیب شیمیایی است.

سایر ترکیباتی که باید مراقب آنها باشید: تا اوایل دهه اول قرن بیست ویکم، سولفات ها در بیشتر شامپوها و موادشوینده برای تقویت بافت صابونی و کف نمایندگی آنها مورد استفاده قرار می گرفت اما در حال حاضر بسیاری از کارشناسان به شدت از شامپوهای بدون سولفات طرفداری می نمایند.

معین شده سولفات ها مانند یک سم برای موها و پوست سر مضر هستند. هرچند استفاده از این ترکیبات در شامپوها به میزان زیادی کاهش یافته اما ممکن است بعضی محصولات هنوز حاوی آنها باشند. ترکیب دیگری که کارشناسان نسبت به آن احتیاط می نمایند، نگهدارنده های آزادنماینده فرمالدهید هستند.

این ترکیبات می توانند به شدت برای موها و پوست سر تحریک نماینده باشند. به گفته کافیلد، متداول ترین مواد نگهدارنده ای که ممکن است نام آنها را روی برچسب شامپو مشاهده کنید شامل کواترنیم- 15، دی ام دی ام هیدانتوئین و ایمیدازولیدینیل اوره است که ترکیباتی به شدت سمی هستند.

منبع: ba-bamail.com

یاسمین مشرف - دانش / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 بهمن 1399 بروزرسانی: 23 بهمن 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1395

به "چرا بهتر است شامپوهای با رایحه مصنوعی نخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بهتر است شامپوهای با رایحه مصنوعی نخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید