پرتاب تاریخی تلسکوپ فضایی جیمز وب با تأخیر ناخواسته روبرو شد

به گزارش مجله نایس پاتوق، در پی رها شدن ناخواسته یک بست نواری در هنگام آماده سازی پرتاب، تلسکوپ فضایی جیمز وب برای سفر به فضا باید چند روز دیگر منتظر بماند و پرتاب آن باز هم با تأخیر روبرو شد.

پرتاب تاریخی تلسکوپ فضایی جیمز وب با تأخیر ناخواسته روبرو شد

پرتاب تلسکوپ جیمز وب هم اکنون از 18 دسامبر به 22 دسامبر (1 دی) جابه جا شده است. این تلسکوپ فضایی یک ابزار علمی نسل بعدی است که قرار است قوی ترین ابزار رصدی فضایی باشد و توسعه آن از تقریبا 30 سال پیش در سال 1996 شروع شده است.

هم اکنون تلسکوپ وب تکمیل شده، در حالت تا شده قرار گرفته، از دریا به سلامت گذشته و به محل پرتاب یعنی گویان فرانسه در آمریکای جنوبی رسیده است. با این وجود حادثه اخیر در هنگام مراحل آماده سازی پرتاب، تیم مأموریت را ناچار به تعویق مأموریت نموده است.

ناسا در بیانیه خود گفت که آماده سازی پرتاب در این تأسیسات تحت مسؤولیت کلی آریان اسپیس (Arianespace) اجرا شده است. قرار است موشک آریان 5 این شرکت وب را به فضا ببرد.

پس از این رخداد غیرمنتظره و برنامه ریزی نشده، فورا یک هیأت آنالیز ناهنجاری به سرپرستی ناسا تشکیل شد تا شرایط را آنالیز کند و آزمایش های تکمیلی را به منظور اطمینان از آسیب ندیدن هیچ یک از اجزا، انجام دهد. پس از تکمیل آزمایش ها به روزرسانی مأموریت به وسیله ناسا و شرکای آن یعنی آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا انجام خواهد شد.

به گفته ناسا تکنسین ها در حال آماده شدن برای اتصال وب به آداپتور پرتابگر بودند که برای یکپارچه سازی تلسکوپ فضایی با بخش بالایی موشک آریان 5 استفاده می گردد. اما باز شدن ناخواسته یک بست نواری که وب را به آداپتور وسیله پرتاب محکم می نماید، باعث لرزش ناگهانی کل رصدخانه شد.

واضح است که این نخستین باری نیست که پرتاب وب به تعویق می افتد، اگرچه این نأخیر در حالی صورت می گیرد که کمتر از یک ماه به تاریخ برنامه ریزی شده برای پرتاب مانده بود. اولین بار قرار بود وب در سال 2007 پرتاب گردد، اما با افزایش تأخیرها، هزینه های مأموریت هم افزایش یافت و هم اکنون با بودجه انتظاری 9.7 میلیارد دلار راهی فضا خواهد شد که 861 میلیون دلار از این اندازه برای پشتیبانی پنج سال اول مأموریت علمی اختصاص داده شده است.

در اوایل امسال میلادی، برای پرتاب وب یک بازه زمانی در ماه مارس درنظر گرفته شده بود. سپس این تاریخ به زمان هالووین منتقل شد و دوباره طی تأخیر دیگری برای 18 دسامبر (27 آذر) برنامه ریزی شد. اکنون تیم مأموریت میخواهد این مأموریت تاریخی را 22 دسامب (1 دی) شروع کند. در عین حال همان طور که ناسا اعلام نموده آنالیز شرایط اتفاق افتاده ادامه خواهد داشت و هر تغییر احتمالی دیگر در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

عکس کاور: تلسکوپ فضایی جیمز وب در حالت جمع شده و در اتاق تمیز برای یکپارچه سازی با موشک آریان 5 آماده می گردد.

Credit: ESA/CNES/Arianespace/P. Piron

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 دی 1400 بروزرسانی: 29 دی 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1899

به "پرتاب تاریخی تلسکوپ فضایی جیمز وب با تأخیر ناخواسته روبرو شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرتاب تاریخی تلسکوپ فضایی جیمز وب با تأخیر ناخواسته روبرو شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید