همه حاشیه های نوروزی تلویزیون

به گزارش مجله نایس پاتوق، روزنامه هفت صبح: مثل تمام مناسبت های دیگر، این بار هم تلویزیون در ایام نوروز، بدون حاشیه نبود. طبیعتاً تعداد حواشی خیلی بیشتر از 10 موردی است که اینجا به آن ها اشاره نموده ایم، اما خب امکان پرداختن به تک تک آن ها در این فضای کم میسر نبود. با نگاهی به 10 حاشیه مهم نوروزی، می توانیم نتیجه بگیریم که بخش مهم آن ها به سانسور و اعتراض هایی از این دست برمی گردد. البته در این بین عملکرد اشتباه، اعتراض های مردمی، کیفیت پایین سریال ها و ... هم دیده می گردد. فعلاً در این بخش سراغ نکات مثبت و منفی برنامه ها نرفته ایم و روز آینده به طور مفصل درباره شان خواهیم نوشت.

همه حاشیه های نوروزی تلویزیون

1. شاکی نوروزی | صحبت های اعتراضی امیرحسین رستمی

امیرحسین رستمی، شب عید مهمان ویژه برنامه تحویل سال فرمول یک شد و تا توانست از عملکرد دولت و مسئولان اعتراض کرد. او بعد از مرور تمام حوادث وحشتناک یک سال اخیر، به ماجرای شیوع ویروس کرونا رسید و گفت که از 24 ژانویه می دانسته کرونا به ایران آمده، اما وزارت بهداشت تا روز 3 اسفند این مسئله را پنهان نموده و بعد گفت: چه اصراری بود کهت پرواز های ماهان کنسل نگردد. وقتی می دانستیم مرکز بیماری ووهان چین است و ... او از شرایط فیلتر تلگرام هم گلایه کرد. بعد از این حرف ها برنامه با پخش آگهی بازرگانی قطع شد و وقتی علی ضیا به آنتن برگشت گفت از آنجایی که حرف های رستمی مغایر فضای امیدبخش برنامه بود از او خواستیم در موقعیت دیگری به برنامه بیاید. صحبت های رستمی با واکنش های فراوانی روبه رو شد و وزیر بهداشت در نامه ای به دادستان کل کشور از او به خاطر انتشار مطالب خلاف واقع در رسانه ها شکایت کرد. نهایتاً رستمی از وزیر بهداشت عذر خواست.

2. دستکاری کن نوروزی | بنیامین زیر تازیانه وارثان ترانه فرهاد

حضور بنیامین بهادری در برنامه دورهمی با حواشی زیادی روبه رو شد. بنیامین بعد از پخش مصاحبه اش از شبکه نسیم، در صفحه اینستاگرامش از سانسور صحبت هایش گلایه کرد. او پست اعتراضی مهران مدیری درباره سانسورهای دورهمی را بازنشر داد و روی آن نوشت: این درد مشترک و آن را با هشتگ سانسور منتشر کرد. حاشیه اصلی گفت وگوی بنیامین با مدیری، چیز دیگری بود. بنیامین در این برنامه، ترانه بوی عیدی فرهاد را با تغییرات بسیاری اجرا کرد و این دستکاری، با اعتراض ترانه سرا و آهنگساز آن همراه شد. شهریار قنبری، ترانه سرای این آهنگ در صفحه اینستاگرامش نوشت: شعر من اسباب بازی نیست. آقای بنیامین بهادری به شکل گستاخانه و بی شرمانه ای در متن ترانه دست می برد و هر چه دم دستش است را ول می نماید در متن ترانه و ... بعد از او اسفندیار منفردزاده آهنگساز این اثر هم به شدت از بنیامین بهادری انتقاد کرد و او را دزد نامید و نوشت: کار شما دستبرد و سرقت است. سلیقه مفهومی نسبی است، اما اعتمادبه نفس در بی سلیقه بودن، به طور مطلق شرم آور است.

3. کم حرف نوروزی | اعتراض مدیری به سانسور دورهمی

یکی از مهم ترین اتفاق هایی که در دورهمی سال جاری به چشم آمد، کوتاه شدن پلاتو های مدیری بود. بعد از حذف بخش های پرسش و پاسخ مدیری با شرکت نمایندگان در استودیو، کوتاه شدن پلاتو ها هم باعث شد که برنامه بیش از حد کوتاه گردد. البته شنیده می شد که بخشی از گفت وگوی برخی مهمان ها هم سانسور شده است و این مسئله اعتراض های زیادی را هم به همراه داشت. مهران مدیری، روز ششم فروردین در اعتراض به سانسور برنامه دورهمی پستی منتشر کرد و در آن نوشت: تیغ... تیغی که سال هاست با من است... و هر روز تیزتر... یا تو با درد من بیامیزی یا من از تو دوا بیاموزم. البته اعتراضش به سانسور برنامه تبه همینجا ختم نشد. در بخش خاتمهی برنامه دورهمی در روز 12 فروردین مستقیم به سانسور برنامه هایش اشاره نمود و گفت: بعضاً دوستانی از من می پرسند که چرا در برنامه هات کمتر از گذشته حرف می زنی، می گویم من به همان اندازه گذشته حرف می زنم، ولی سانسور می گردد. می گویند که خب حرف هایی بزن که پخش گردد؛ چشم الان انجام می دهم.

4. بچه بازی نوروزی | قهر و بداخلاقی علی ضیا در لحظات سال تحویل

علی ضیا بار ها و بار ها نشان داده با وجود تجربه طولانی که در اجرای برنامه های زنده تو البته برنامه مناسبتی دارد، اما همچنان در بزنگاه ها ضعیف ترین و منفعلانه ترین عملکرد را از خودش بروز می دهد. او در برهه های حساس نشان داده مجری شش دانگی برای جایی که کار به بحران می خورد نیست، او نه تن ها قابلیت کنترل بحران جلوی دوربین را ندارد، بلکه اگر اتفاقی در پشت صحنه هم افتاده باشد، بازتاب آن اتفاق را کاملاً در اجرای او می بینیم. مثل اتفاقی که در لحظات باقی مانده تا سال تحویل افتاد. آن ها طبق برنامه از پیش معین شده قبلی، آیتم خاصی را برای لحظات پیش از سال تحویل آماده نموده بودند و برای آماده سازی آن هم طبق گفته ضیا متحمل چند ساعت بی خوابی هم می شوند، اما آیتم مورد نظر مجوز پخش نمی گیرد و همین عامل موجب شد تا ضیا لحظات منتهی به سال تحویل را با انرژی پایین و با دلخوری اجرا کند. دلخوری او تا حدی معین بود که حتی مهمان برنامه هم به او این ماجرا را گوشزد کرد.

5. کپی نازل نورزی | بی احترامی به مفاخر در مسابقه ایران

شکل و شمایل مسابقه ایران کاملاً هویدا می نماید که شبکه یک به نوعی قصد داشت تا در راستا مسابقه پیروز برنده باش گام بردارد. منتها مسابقه ایران با وجود بهره بردن از کارگردان و تهیه نماینده برنده باش و استفاده از یک بازیگر شناخته شده به نام سام درخشانی نتوانست به بخش کوچکی از پیروزیت برنده باش دست پیدا کند. مسابقه ای که سال گذشته در ایام نوروز به شکل شبانه روی آنتن رفت و جزو برنامه های پرمخاطب شد. آنچه موجب شد تا ایران با انتقاد هایی روبه رو گردد و در شبکه های مجازی نسبت به آن موج منفی ایجاد گردد، نحوه طراحی و پاسخگویی مهمانان به سؤالات مطرح شده بود. طبق طراحی صورت گرفته، گزینه ها روی زمین نقش می بست و فرد شرکت نماینده با پا روی گزینه های مورد نظرش می رفت و اگر غلط بود گزینه قرمز می شد و اگر صحیح بود سبز. انتقاد مردم به این بود که چرا باید اسامی شهر ها و نام مفاخر زیر پای شرکت نماینده ها لگدمال گردد.

6. ما فقط خوبیم نوروزی | غلو کردن 20:30 در پوشش شیوع کرونا در جهان

بخش های خبری در ایام نوروز به مانند روز های قبلترش، بخش عمده ای از خبر های خود را به ماجرا های کرونا در ایران و جهان اختصاص می داد. اما آنچه که در ایام نوروز بیش از همه به چشم آمد عملکرد بخش خبری 20:30 در پوشش اخبار شیوع این ویروس در سطح جهان بود. بخش خبری 20:30 اخبار شیوع این ویروس در سطح جهان به خصوص اروپا و آمریکا را به طور یک جانبه و به دور از هرگونه ملاحظه ای پوشش می داد. طبق اخبار 20:30 کرونا در همه جهان در حال گسترش روز افزون است، کادر های پزشکی در سراسر جهان از کنترل آن عاجز شده اند و میزان مرگ و میر هم روز به روز در حال افزایش است. از سوی دیگر، اما در ایران همه چیز تحت کنترل بوده و کرونا در حال مهار است. 20:30 بی توجه به اینکه کرونا موضوعی است جهانی و پوشش اخبار تلخ آن در هر نقطه ای دردناک است، به این رویه نه تن ها ادامه داد بلکه هر روز غلظتش را بیشتر هم می کرد.

7. این دیگه چی بود نوروزی | کیفیت پایین دوپینگ و کامیون

با وجود کیفیت بالای سریال پایتخت و استقبال بیشتر مخاطبان از آن، دو سریال دوپینگ و کامیون جزو ضعیف ترین آثار تلویزیون در چند وقت اخیر هستند. گویا مدیران شبکه دو و سه فراموش نموده اند قرار است سریال نوروزی روی آنتن بفرستند و باید استانداردهایشان را بالا بیاورند. نکته قابل توجه اینجاست که سریال دوپینگ با وجود بازیگران درجه یکی مثل شبنم مقدمی و هادی حجازی فر، می توانست در فهرست پرمخاطب های تلویزیون قرار بگیرد، اما از حد یک ایده اولیه فراتر نرفته و به اثری کاملاً سطحی تبدیل شده است، تا جایی که برخی ها نوشته اند این سریال مختص گروه سنی کودک و نوجوان است و تماشای آن برای بزرگسالان خجالت آور است. این مشکل درباره سریال کامیون چند برابر بیشتر وجود دارد. چون کامیون حتی هسته مرکزی درستی هم ندارد و مخاطبان هنوز نمی دانند باید منتظر به خاتمه رسیدن چه داستانی باشند. بازی جوان های تازه کار آن، آن قدر ناملموس است که بیشتر مخاطبان را پس می زند تا برای تماشای آن مشتاق کند.

8. مشکی پوشان نوروزی | لباس مشکی مهمان های دورهمی

پژمان جمشیدی، بهنام بانی، بهرام افشاری، محمدحسین مهدویان، بنیامین بهادری و برخی دیگر از مهمان های برنامه نوروزی دورهمی، با لباس مشکی به استودیوی این برنامه آمدند و این مسئله با واکنش های زیادی روبه رو شد. خیلی ها نوشتند که پوشیدن لباس های مشکی توسط مهمان های برنامه دلیلی داشته و حتماً آن ها قصد داشته اند نشان دهند که شاد نیستند. خیلی ها نوشتند که پژمان جمشیدی علاوه بر اینکه لباس مشکی پوشیده، با چهره ای غمگین و ناراحت به برنامه آمده و سایر مهمان ها هم حال و هوایی متناسب با برنامه نوروزی نداشته اند. البته برخی در پاسخ به این انتقاد ها نوشته اند که پوشیدن لباس مشکی دلیل بر غمگین بودن نیست و احتمالاً به خاطر خوش تیپی یا لاغرتر نشان دادن هیکل، دست به پوشیدن آن زده اند. به هر حال دلیل لباس مشکی پوشیدن آن ها هر چیزی هم که باشد این روز ها با اعتراض روبه رو شده و مخاطبان این برنامه می گویند که در شرایط فعلی جامعه، هنرمندان وظیفه دارند روحیه دهند و آن ها را شاد نمایند نه اینکه با اندوه مقابل شان بنشینند.

9. دخل و تصرف نوروزی | سانسور قصرشیرین و سرخپوست و ...

سانسور فیلم های سینمایی ایرانی در روز های اول نوروز با واکنش های زیادی همراه شد. بعد از پخش فیلم سینمایی قصرشیرین به کارگردانی رضا میرکریمی، اعلام شد که موسیقی متن این فیلم بدون هماهنگی با کارگردان تغییر نموده و یکی از سکانس های آن (سکانسی که حامد بهداد به پلیس راهور رشوه می دهد) هم حذف شده است. میرکریمی در مصاحبه ای از مخاطبانش خواست تا نسخه اصلی فیلم را در شبکه نمایش خانگی ببینند و گفت: کار ناشایستی با موسیقی فیلم شد و دو قطعه از موسیقی فیلم حذف و به جای آن موسیقی که خودشان صلاح می دانستند روی آن گذاشتند. اولین بار نیست که در تلویزیون این اتفاق برای فیلم های من می افتد و با توجه به اینکه دیگر از این فرایند ناامید شدم و به نظرم اعتراض به تلویزیون فایده ندارد، چون شرایط آن روز به روز بدتر می گردد، ترجیح می دهم از مردم و تماشاگران فیلم عذرخواهی کنم. البته پخش با سانسور فیلم های هامون، سرخپوست و پینوکیو و عامو سردار هم با واکنش های زیادی همراه بود.

10. زیر تیغ نوروزی | اعتراض عوامل پایتخت به سانسور ها

درباره حواشی سریال پایتخت 6 لازم بود در مرور حواشی حتماً به آن اشاره کنیم. از جمله مهم ترین حواشی سریال پایتخت در فصل جدید، شوخی با عملکرد مسئولان و برخی مسائل اعتقادی بود. اتفاقی که پیشتر در هیچ سریال دیگری نظیرش را ندیده بودیم. این مسئله با اعتراض برخی رسانه ها و اشخاص حقیقی روبه رو شد. البته نکته اصلی ماجرا اینجاست که تلویزیون از یک جایی به بعد مداخله کرد و میزان ممیزی سریال را افزایش داد. به طوری که هر شب بعد از پخش هر قسمت از سریال، محسن تنابنده و احمد مهران فر نسبت به دستکاری سریال معترض می شدند. حتی یکی از شب ها مهران فر بخشی از دیالوگ ها را منتشر کرد تا مخاطبان متوجه شوند تلویزیون چه چیز هایی را سانسور نموده است. مهران نفر روز گذشته به حذف سکانس رقصش در عروسی رحمت هم واکنش نشان داد.

منبع: برترین ها
انتشار: 12 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1072

به "همه حاشیه های نوروزی تلویزیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه حاشیه های نوروزی تلویزیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید