هشدار سریع تر وقوع زلزله با ماهواره های جی پی اس

به گزارش مجله نایس پاتوق، یک مطالعه جدید نشان می دهد سیستم جهانی نظارت بر زلزله مبتنی بر GPS می تواند نسبت به شبکه های لرزه نگاری سنتی هشدارهای به موقع و دقیق تری را ارائه دهد.

هشدار سریع تر وقوع زلزله با ماهواره های جی پی اس

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از اسپیس، یک مطالعه جدید نشان می دهد سیستم جهانی نظارت بر زلزله مبتنی بر GPS می تواند نسبت به شبکه های لرزه نگاری سنتی هشدارهای به موقع و دقیق تری را ارائه دهد؛ همچنین می تواند فرکانس هشدارهای دروغین را کاهش دهد.

دانشمندان می گویند ماهواره های جی پی اس می توانند هشدارهای سریع تری را هنگام وقوع زلزله های عظیم ارائه دهند.

ماهواره جی پی اس ماهواره ای است که برای سامانه موقعیت یاب جهانی استفاده می شودکه نخستین ماهواره آن navstar1 در سال 1978 پرتاب شد.

کارشناسان باور دارند سیستم مشخص موقعیت ماهواره ای جی پی اس در مطالعات ژئودینامیک و پیش بینی زلزله کاربرد دارد؛ برهمین اساس یک سیستم مبتنی بر GPS می تواند هشدارهای زودتر از حسگرهای لرزه ای را هنگام وقوع زلزله های ویرانگر ارائه دهد.

در مطالعه جدید منتشر شده در ماه جاری در انجمن لرزه نگاری آمریکا، تیمی از محققان جزئیات پیشرفت جدید در توسعه سیستم هشدار دهنده زمین لرزه جهانی را نشان می دهند که جابجایی ایستگاه های گیرنده ماهواره ای سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) را هنگام زلزله اندازه گیری می نماید، پوسته زمین تغییر شکل می دهد و این سیستم در مدت زمان چند ثانیه عظیمی زمین لرزه را ارزیابی می نماید و اولین تشخیص حرکت زمین را در کمتر از دو دقیقه هشدار می دهد.

به گفت تیموتی ملبورن، استاد زمین شناسی در دانشگاه واشنگتن مرکزی و نویسنده ارشد این پژوهش سیستم تشخیص مبتنی بر GPS نسبت به سنسورهای سنتی لرزه نگاری دقیق تر است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1668

به "هشدار سریع تر وقوع زلزله با ماهواره های جی پی اس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار سریع تر وقوع زلزله با ماهواره های جی پی اس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید