مسائل تأمین سوخت ژنراتورهای برق صنایع و کشاورزی رفع گردد

به گزارش مجله نایس پاتوق، نشست تخصصی تهیه سوخت برای ژنراتورهای فراوری برق صنایع و کشاورزی در هنگام قطع برق و پیک مصرف به میزبانی اتاق اراک برگزار گردید. در این جلسه تنگناها و مسائل ناشی از قطع برق و استفاده از ژنراتورها به وسیله صنایع استان مرکزی موردبحث و آنالیز نهاده شد.

مسائل تأمین سوخت ژنراتورهای برق صنایع و کشاورزی رفع گردد

رئیس اتاق اراک در این نشست با بیان مسائلی که قطعی برق، تهیه ژنراتور و تأمین سوخت آن برای فراوریکنندگان پدید آورده گفت: فعالان صنعتی این روزها با قطعی برق کنار آمده اند و با تهیه ژنراتور کوشش نموده اند از این معضل هم عبور کنند.

ناصر بیکی اضافه نمود: اما ازآنجایی که هرروز شاهد ایجاد یک مانع تازه برای فراوریکنندگان هستیم می بینیم که تأمین سوخت ژنراتورها به چالش این روزهای بخش صنعت تبدیل شده است.

او ادامه داد: در این راستا چندین مورد مانع تراشی اجرا شده است تا سوخت مورداحتیاج برای ژنراتورهای واحدهای صنعتی یا تأمین نشود و یا با تأخیر و وقفه روبرو شود.

بیکی اظهار کرد: با اعتراض صاحبان صنعت و اتاق بازرگانی به اسم کنندگان آنان در مورد نحوه تأمین سوخت ژنراتورها، اکنون به ما پیشنهاد می شود که اقدام به خرید کنتور برای آنالیز اندازه برق مصرفی جهت ارزیابی اندازه سوخت مورداحتیاج برای ژنراتورها کنیم و نصب کنتور برای واحدهای فراوریی ایجاد مانع است و نمی توان با این شرایط مانع زدایی کرد.

او گفت: در سالی که به نام مانع زدایی از فراوری نام گذاری شده، هرروز یک مانع تراشی تازه رخ می دهد.

فراوریکنندگان متهم به درخواست بیش از احتیاج سوخت می شوند

بیکی اعلام کرد: شرکت های توزیع برق و پخش فرآورده های نفتی از ما می خواهند صنایع را تشویق به خرید کنتور کنیم درحالی که خود به آن اعتقادی نداریم.

به جای اینکه تعداد و اندازه مصرف ماینرها که عامل اصلی مصرف بیش ازاندازه برق است، شناسایی، کنترل و از آن جلوگیری شود، برای بخش فراوری مانع زایی می کنند و فراوریکنندگان را از ادامه کار دلسرد و ناامید می کنند.

او تأکید کرد: قانون های مرتبط با بخش فراوری یا مضر و مخل این بخش است و یا اگر هم نیست، اجرا نمی شود و همواره یک جای کار می لنگد.

بیکی خواهان حفظشان و منزلت فعالان بخش فراوری شد و بیان داشت: حداقل کاری که تصمیم گیران و مجریان بخش دولتی می توانند انجام دهند این است که بیش از این با مانع تراشی ها به فراوری صدمه نزنند.

تصمیمات نادرست دولتی، صنعتگران را به چالش گرفتار نموده است

در ادامه سید سعید رضوانی، عضو هیئت رئیسه اتاق اراک گفت: فراوریکننده تنها یک دغدغه دارد و آن هم فراوری است، اما تصمیمات نادرست دولتی او را دچار چالش های گوناگون می نماید.

او با بیان این مطلب اضافه نمود: صنایع با مشکل تأمین سوخت برای ژنراتورهای برق خود روبرو هستند و به آنها توصیه می شود برای رصد و آنالیز اندازه سوخت مورداحتیاج خود اقدام به خریداری کنتور کنند.

این در حالی است که فرایند خرید کنتور طولانی و زمان بر است و علاوه بر آن تنها سه فروشنده کنتور به صورت انحصاری فعالیت می کنند و مشخص کننده شرایط برای خریدار هستند.

رضوانی اظهار کرد: متأسفانه صنایع ما این روزها با مسائلی در این رابطه روبرو اند و هر روز یک سنگ تازه سر راه خود می بینند.

او سایت بهین یاب را برترین مرجع برای آنالیز اندازه فعالیت صنایع و برق مصرفی آنان دانست و تأکید کرد: باوجود این سایت معتبر، اقدام به خرید کنتور برای واکاوی اندازه مصرف صنایع موضوعی عبث و غیرضروری است.

رضوانی اعلام کرد: صنعتگران که فراوری را پیشه خود نموده اند، دلیلی برای درخواست سوخت بیش از اندازه احتیاج خود ندارند و مسلماً هر اندازه سوختی که در اختیار آنان قرار داده شود صرف فراوری می شود.

او یادآور شد: اگر دولتی ها با صنایع احساس نزدیکی بیشتری داشته باشند و یقین بدانند که صنعت از آن من و شماست و راه پیشرفت اقتصاد از حمایت فراوری می گذرد، به جای مانع تراشی، راه را برای ادامه فعالیت و رونق آن هموار می کنند.

خرید کنتور چاره حل مشکل تأمین برق صنایع نیست

دبیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: صنایع با دستگاه های دولتی نظیر شرکت های توزیع نیروی برق و پخش فرآورده های نفتی تعامل خوبی دارند، اما این روزها با اوج دریافت خاموشی ها و ایجاد مشکل تأمین سوخت برای ژنراتورهای خود، از سوی دولتی ها دچار مشکل شده اند.

علی جودکی در نشست تخصصی تهیه سوخت برای ژنراتورهای فراوری برق صنایع و کشاورزی در هنگام قطع برق و پیک مصرف اضافه نمود: از 27 اردیبهشت ماه که خاموشی ها شروع شد، واحدهای فراوریی به مشکل برخورد کردند که پس از مدتی از این گردنه عبور نمودند.

او توضیح داد: پس ازآن بسیاری از صنایع اقدام به استفاده از ژنراتورهای برق کردند تا در مواقع قطع برق، فراوریشان متوقف یا درگیر معضل نشود.

جودکی اظهار کرد: این روزها تأمین سوخت، یک موضوع دست و پاگیر شده که هنوز برای برطرف آن چاره اندیشی نشده است.

او اضافه نمود: درحالی که اکنون سایت بهین یاب تمامی اطلاعات مربوط به هر واحد صنعتی را در اختیار قرار می دهد، از صنعتگران می خواهند برای ارزیابی اندازه احتیاج به سوخت، اقدام به خرید کنتور کنند این در شرایطی است که خرید کنتور علاوه بر هزینه، مسائل دیگری همانند مدت زمان اتلاف وقت و طی مراحل مختلف تا هنگام نصب را هم در پی دارد، ضمن اینکه ابداً اقدام منطقی به نظر نمی رسد

جودکی گفت: در حالی ادعای حمایت از فراوری را دارند که همه تصمیمات، نشان از این دارد که آسیب تماشا صنایع ناشی از این اقدامات کم اهمیت است.

او توضیح داد: اگر می خواهیم فراوری و اشتغال سرپا بماند باید نگرش ها تغییر کند و حمایت ها افزایش یابد.

در خاتمه این نشست مقرر شد نصب کنتور برای یک بازه زمانی مشخص به تعویق افتد و در مورد آنالیز اندازه مصرف برق و سوخت واحدهای فراوریی با همکاری سازمان صمت، شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی، شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی استان مرکزی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک مصرف سوخت هر واحد به مدت یک ماه و بر اساس امتیاز و برنامه زمان بندی خاموشی ها برآورد شده و در ماه بعد راستی آزمایی صورت پذیرد و در صورت مغایرت از سهمیه ماه بعد کاسته شود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 23 تیر 1400 بروزرسانی: 23 تیر 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1674

به "مسائل تأمین سوخت ژنراتورهای برق صنایع و کشاورزی رفع گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل تأمین سوخت ژنراتورهای برق صنایع و کشاورزی رفع گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید