مستندات تبدیل قلعه اولتان پارس آباد به پایگاه ملی باستان شناسی فراهم شد

به گزارش مجله نایس پاتوق، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، مستندات تبدیل قلعه اولتان پارس آباد به پایگاه ملی باستان شناسی فراهم شد.

مستندات تبدیل قلعه اولتان پارس آباد به پایگاه ملی باستان شناسی فراهم شد

فردین عینی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اظهار کرد: عملیات کاوش نجات بخشی در حریم قلعه اولتان از سه ماه پیش شروع شده بود و بعد از دو مرتبه تمدید مجوز، این عملیات به انتها رسیده و به استناد اشیا و تدفین های بدست آمده از آن و مستندات علمی موجود، موضوع تبدیل قلعه به پایگاه ملی باستان شناسی را در وزارتخانه متبوع طرح و از آن دفاع خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ارزش قلعه و محوطه باستانی اولتان کمتر از ارگ بم نخواهد بود و در صورت ثبت آن به عنوان پایگاه ملی باستان شناسی، با برنامه ریزی لازم از ناحیه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل، این محوطه باستانی می تواند به عنوان مقصد مهم تاریخی برای گردشگران داخلی و خارجی بخصوص کشورهای همسایه باشد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اضافه کرد: آنالیز آرکئوژئوفیزیک (باستان سنجی محیطی) این محوطه در ماههای قبل با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال و با همکاری دانشگاه شهید بهشتی تهران انجام شد و مستندات و آثار ارزشمندی بدست آمد که نشان از اهمیت منطقه در دوره های مختلف تاریخی دارد.

عینی ادامه داد: اعتباری حدود سه میلیارد و 500 میلیون ریال برای کاوش نجات بخشی هزینه شده که با تداوم تخصیص اعتبارات می توانیم اقدامات مهمی را در محوطه باستانی اولتان انجام دهیم.

رئیس گروه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل با اشاره به تابوت های چوبی دوره اسلامی بدست آمده از گورستان قلعه اولتان پارس آباد، آن را نسبت به گورهای ادوار اسلامی متمایز می نماید.

روح الله محمدی اظهار کرد: 6 نمونه تابوت چوبی در محوطه باستانی اولتان شهرستان پارس آباد شناسایی و 2 مورد آن حفاری شده و به علت اینکه تدفین با تابوت چوبی در ادوار اسلامی بسیار کم سابقه است، گورستان اولتان اهمیت خاصی پیدا می نماید.

وی ادامه داد: شهر تاریخی اولتان در مسیر جاده فرعی راه ابریشم یا جاده قفقاز قرار گرفته است و در اصطلاح عامیانه به آن ائل یولی یا راه ایل می گفته اند و امتداد این مسیر از قلعه برزند گرمی و قیز قلعه سی بیله سوار به دربند داغستان منتهی میشده است.

منبع: همگردی
انتشار: 1 آذر 1401 بروزرسانی: 1 آذر 1401 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 2135

به "مستندات تبدیل قلعه اولتان پارس آباد به پایگاه ملی باستان شناسی فراهم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستندات تبدیل قلعه اولتان پارس آباد به پایگاه ملی باستان شناسی فراهم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید