فوائد چای یا دمنوش مرزنجوش در سلامت

به گزارش مجله نایس پاتوق، به طور کلی، همیشه کمی تردید در مورد ارتباط طعم و سلامتی وجود دارد، اما خوشبختانه این بحث در مورد چای یا دمنوش مرزنجوش وجود ندارد. در این مقاله از اثرات درمانی این چای معطر اطلاع خواهید یافت.

فوائد چای یا دمنوش مرزنجوش در سلامت

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

به طور کلی، همواره کمی تردید در مورد ارتباط طعم و سلامتی وجود دارد، اما خوشبختانه این بحث در مورد چای یا دمنوش مرزنجوش وجود ندارد. در این مقاله از اثرات درمانی این چای معطر اطلاع خواهید یافت.

گیاه مرزنجوش با نام علمی اوریگانوم ماژورانا (Origanum majorana) بومی منطقه مدیترانه است. رومیان باستان این گیاه معطر را سمبل شادی می دانستند. در حالی که مصارف آشپزخانه ای چای مرزنجوش بسیار است، به لطف خواص آرام بخشی خود و به علت خواص دارویی مورد تحسین بسیاری واقع شده است.

در بعضی منطقه ها، آن را اغلب با پونه کوهی به علت شباهت در عطر و بو اشتباه می گیرند. برگهای مرزنجوش بسیار کوچک بوده و نسبتاً گرد به نظر می رسند. از آنجا که این گیاه در درجه نخست بخاطر برگهای معطر خود پروش داده می گردد، ضروری است همانطور که آغاز به گل دادن کرد، آن را از نوک یا بالا چیده و در معرض اشعه قوی خورشید قرار نگیرد.

طرز تهیه دمنوش مرزنجوش

به منظور دم کردن یک فنجان پر دمنوش، یک قاشق چایخوری پر گیاه مرزنجوش را به درون آب سرد بیافزایید. یک فنجان آب به طور معمول 200 میلی لیتر و یا 7ر6 اونس مایع خواهد بود.

پس از افزودن این گیاه به آب، آن را تا زمانی که به جوش آید، حرارت دهید سپس زیر شعله را کم نموده و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد.

این مایع را درون یک فنجان صاف نموده و کمی عسل به منظور شیرین شدن به این چای یا دمنوش بیافزایید. تا آنجا که امکان دارد از قند یا شکر به منظور شیرین کردن دمنوش خود استفاده نکنید، تا از ایجاد کالری ناخواسته جلوگیری گردد.

اندازه کمی آب لیمو طعم آن را بهتر خواهد ساخت. در حالت ایده آل، می توانید سه فنجان از این دمنوش را در روز بنوشید.

فوائد دمنوش مرزنجوش

دمنوش مرزنجوش به فرونشاندن علائم مسائل تنفسی، سرفه خشک و سرماخوردگی، برونشیت و سینوزیت یاری می نماید. این دمنوش برای بیماران مبتلا به آسم عالی است.

دمنوش مرزنجوش سلامت قلب و عروق را افزایش داده، جریان خون به قلب را بهبود ساخته و کلسترول بد را کاهش می دهد.

مورد بعدی در این لیست، مسائل دستگاه گوارش است. این دمنوش شما را از تهوع و نفخ رها ساخته، اشتها را تحریک نموده و به عمل هضم یاری می نماید. مصرف آن برای مدت طولانی به افراد مبتلا به اختلالات خوردن هم یاری می نماید.

به لطف ماهیت ضد التهابی خود، دردهای فراوانی مانند دندان درد، سردرد، آرتریت، دردهای قاعدگی و غیره را تسکین می دهد.

این دمنوش موجب عرق کردن فرد شده و به دفع سموم به وسیله عرق یاری نموده، بنابراین افراد مبتلا به آنفولانزا می توانند از آن بهره مند شوند.

دمنوش مرزنجوش دارای اثر آرام بخش بسیاری بر روی بدن و فکر است. این چای اعصاب ضعیف را آرام ساخته و تعیین شده است که میگرن را تسکین می دهد. دمنوش مرزنجوش در برطرف بی خوابی مؤثر است.

مواد مغذی موجود در مرزنجوش

منبع خوبی از ویتامین A، B3، C و K همراه با روی، کلسیم، رزمارینیک، اولئیک، نیکوتینیک، تانین، اسیدهای اورسولیک به تعداد می رود.

روغن مرزنجوش حاوی ترپینن، ترپینول، کارواکرول و بتا سیستوسترین است.

مرزنجوش حاوی فلاونوئید بوده و دارای خواص ضد التهابی است که به اسم داروی آرام بخش یا مسکن ضعیف عمل می نماید.

یک ضد عفونی کننده طبیعی است و دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ است.

مرزنجوش سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز، آهن، مس و فسفر است.

دیگر مزیت مرزنجوش این است که حاوی سطوح بسیار کمی از چربیهای اشباع شده و سدیم می باشد.

همچون هر دارو خواه گیاهی و یا غیره، فرد بایستی در صورت تمایل به مصرف آن، بسیار مراقب باشد. حتی اگر خطرات ناشی از آن را در نظر گرفته باشید، همواره احتمال بروز مشکل در اثر مصرف بیش از حد وجود دارد. به همین علت است که همواره بهتر است پیش از اقدام به این کار نظر پزشک خود را در این خصوص جویا شوید. مصارف گیاه مرزنجوش بسیار زیاد است و هنگامی که در مقادیر و نسبتهای درست استفاده گردد می تواند فوائد بسیاری به شما برساند.

منبع: راسخون
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1802

به "فوائد چای یا دمنوش مرزنجوش در سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوائد چای یا دمنوش مرزنجوش در سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید