شکسته شدن انحصار برگزاری تور گردشگری چین

به گزارش مجله نایس پاتوق، انحصار برگزاری تور گردشگری چین به ایران که تا به امروز در اختیار 20 آژانس مسافرتی بود شکسته شد و آژانس های متقاضی می بایست برای حضور در این عرصه مشخصات خود را به سازمان میراث فرهنگی اعلام نمایند.

شکسته شدن انحصار برگزاری تور گردشگری چین

در دی ماه سال 85 تفاهم نامه ای بین معاون جهانگردی وقت سازمان میراث فرهنگی و سفیر تام الاختیار جمهوری خلق چین در ایران به امضا رسید که در آن بر تسهیل مسافرت گروهی جهانگردان چینی به ایران تاکید و موافقت شده بود.

در این تفاهم نامه آمده بود که لیست دفاتر خدمات مسافرتی معین شده برای برگزاری تور به صورت مکتوب برای طرف مقابل تایید و ارسال گردد بعلاوه طرف چینی خواهان آن است که گروه های جهانگرد چینی هنگامی که به ایران سفر می نمایند، به صورت گروهی از چین خارج و به چین مراجعت نمایند. دفاتر خدمات مسافرتی چینی معین شده باید برای هر گروه جهانگرد از هدایت تور استفاده نمایند. طرف ایرانی هم از طرف ایرانی درخواست می نماید برای هر گروه جهانگرد یک راهنمای تور اختصاص دهند.

اکنون سازمان میراث فرهنگی در نامه ای به جامعه تورگردانان ایران و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور نوشته است که متعاقب این تفاهم نامه و پس از طی مراحل قانونی نام ایران در مرداد 90 رسما به عنوان صد و یازدهمین کشور در لیست مقاصد جهانگردی مجاز کشور چین قرارگرفت و طبق بند 2 ماده یک این سند تعداد 20 دفتر خدمات مسافرتی پیشنهادی از سوی جامعه تورگردانان به طرف چینی معرفی گردید.

موضوع این سند عبارت بود از اینکه طرف ایرانی به منظور سازماندهی سفر گروهی جهانگردان چینی در ایران دفاتر خدمات مسافرتی ایرانی را که طبق قوانین و مقررات ایران فعالیت می نمایند و دارای استاندارد و معیار بالاتری هستند و به راه اندازی و ترتیب دادن تور سفر گروه های جهانگرد چینی علاقه مند هستند معین و یا پیشنهاد خواهند کرد.

در این راستا با توجه به توسعه روزافزون بازار جهانگردی چین و درخواست سایر تشکل های جهانگردی حرفه ای برای معرفی دفاتر زیرمجموعه و فعالیت در بازار چین در چارچوب سند فوق الذکر این معاونت به روزرسانی، ارتقای کیفی و افزایش کمی لیست دفاتر ایرانی معرفی گردیده به طرف چینی را در دستور کار خود قرار داده است. بنابراین مشخصات دفاتر برای اقدامات آینده به دفتر بازاریابی و تبلیغات جهانگردی سازمان میراث فرهنگی ارسال گردد.

در این باره، محمدحسن کرمانی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی شرح داد:

سال ها قبل تفاهم نامه ای به امضا رسیده بود که 20 آژانس برای برگزاری تورهای جهانگردی از چین به ایران معرفی گردیده بود. ما در جلساتی این موضوع را مورد انتقاد قرار دادیم و گفتیم که خلاف منافع آژانس هاست و دولت چین نمی تواند برای ما معین تکلیف کند. اکنون معاون جهانگردی نامه نوشته که تا تاریخ 30 دی ماه آژانس هایی که درخواست برگزاری تورهای جهانگردی از چین دارند مشخصات خود را برای معرفی اعلام نمایند تا از این پس دولت چین بداند که قرار است با کدام آژانس ها در ایران کار کند. بنابراین دفاتری که قبلا در این حوزه فعالیت می کردند و دوباره می خواهند به این فعالیت ادامه بدهند نیز باید مشخصاتشان را اعلام نمایند.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر
انتشار: 18 بهمن 1400 بروزرسانی: 18 بهمن 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1918

به "شکسته شدن انحصار برگزاری تور گردشگری چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکسته شدن انحصار برگزاری تور گردشگری چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید