رژیم قهوه چیست؟

به گزارش مجله نایس پاتوق، نوشیدن قهوه قبل از ورزش، باعث افزایش متابولیسم و مقدار چربی سوزی شما خواهد شد و شما در حین ورزش و بعد از آن کالری سوزیتان ادامه دارد؛ بنابراین می بینیم که به طور کلی تاثیر قهوه بر ورزش مثبت است و مصرف قهوه برای لاغری نیز مفید است.

رژیم قهوه چیست؟

رژیم قهوه یک رژیم لاغری نسبتا تازه است که به سرعت در حال محبوب شدن بین مردم است. در این رژیم با نوشیدن چند لیوان قهوه در روز و محدود کردن کالری مصرفی لاغر میشوید. بعضی افراد گفته اند که با این رژیم توانسته اند در کوتاه مدت کاهش وزن داشته باشند. اما این رژیم معایب خودش را هم دارد.

رژیم قهوه به وسیله کتابی به نام The Coffee Lovers Diet نوشته دکتر باب ارنوت معروفیت یافت. در این کتاب، دکتر ارنوت ادعا میکند که نوشیدن چندین لیوان قهوه در روز متابولیسم را افزایش میدهد، چربی سوزی را بیشتر میکند، مانع جذب کالری ها را میگردد و اشتها را کاهش میدهد.

دکتر ارنوت بعد از مطالعه روی مردمان مسن و سالمی که در جزیره کوچکی در اکاریا یونان زندگی میکردند، در نوشتن این کتاب الهام گرفته است. وی معتقد است که سلامتی و طول عمر این افراد نتیجه مصرف قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است.

تمرکز رژیم قهوه روی مصرف قهوه در کنار مواد غذایی کامل در عین محدود کردن مواد تولید شده و کالری دریافتی است. با اینکه هدف این رژیم کاهش وزن است، اما ممکن است افزایش وزن هم در پی داشته باشد. علاوه بر این، کافئین بالای این رژیم ممکن است عوارض جانبی نیز در پی داشته باشد.

نحوه کار رژیم قهوه

رژیم لاغری قهوه به این صورت است که در روز باید حداقل 3 لیوان (720 میلی لیتر) قهوه لایت رُست (light-roast) بنوشید. در این رژیم، میتوانید هر چقدر که دوست دارید قهوه بخورید - چه قهوه کافئین دار چه بدون کافئین - فقط باید به حداقل 3لیوان (720 میلی لیتر) در روز برسید. با این حال نباید شکر یا خامه مصرف کنید. دیگر وعده های غذایی و میان وعده ها باید دارای کالری و چربی کم و غنی از فیبر و غلات کامل، میوه و سبزیجات باشند.

فواید رژیم قهوه

* قهوه سرشار از کافئین و آنتی اکسیدانی به نام پلی فنل است که فواید زیادی برای سلامتی دارد از جمله:

* کاهش التهاب و تخریب رادیکال های آزاد.

* وقتی که صحبت از تقویت کاهش وزن میگردد، قهوه دو مزیت بالقوه از خودش نشان میدهد، یکی کاهش اشتها و دیگری افزایش متابولیسم.

* کاهش اشتها

دکتر ارنوت میگوید که قهوه میتواند اشتها را سرکوب کند که در این صورت باعث کاهش کالری دریافتی روزانه میگردد. در بعضی تحقیقات صحت این موضوع تا حدودی معین شده است. نوشیدن قهوه در مدت زمان کوتاهی قبل از صرف وعده غذایی اندازه غذا خوردن در آن وعده را کاهش میدهد. با این حال، مصرف 3 تا 4.5 ساعت پیش از وعده غذایی تاثیری روی اندازه غذا خورن در آن وعده ندارد.

کاهش وزن با رژیم قهوه

در تحقیقی که روی 33 نفر که وزن متعادل یا اضافه وزن داشتند انجام گرفت، معین شد که نوشیدن قهوه کالری دریافتی را در افراد دارای اضافه وزن کاهش میدهد. در این تحقیق، به مدت بیش از سه جلسه شرکت کنندگان برای صبحانه آب، قهوه معمولی یا قهوه دارای نصف کافئین مصرف کردند.

قهوه معمولی حاوی 2.7 میلی گرم کافئین در هر پوند بدن (6 میلی گرم/کیلوگرم) بود. زمانی که افراد دارای اضافه وزن 6 اونس (200 میلی لیتر) قهوه مصرف کردند، کالری دریافتی آن ها در مقایسه با کسانی که آب یا قهوه دارای نصف کافئین مصرف کردند، به اندازه قابلی توجی کاهش یافت.

اما برخلاف این تحقیق، در تحقیق دیگری که روی 121 نفر انجام گرفت، بین کسانی که قهوه معمولی، بدون کافئین یا نوشیدنی معمولی قبل از وعده غذایی مصرف نموده بودند هیچ تفاوتی در کاهش کالری دریافتی یا اشتها مشاهده نشد. قهوه کافئین دار ممکن است باعث کاهش کالری دریافتی در بعضی افراد گردد، اما برای اثبات این ادعا به تحقیقات بیشتری احتیاج است.

افزایش متابولیسم

قهوه کافئین دار تا حدودی کالری و چربی سوزی را افزایش میدهد که باعث میگردد راحت تر وزن ازدست دهید. در آنالیز که روی بیش از 600 نفر انجام گرفت، محققین یافتند که مصرف کافئین بیشتر باعث کاهش وزن، شاخص BMI و چربی میگردد. هنگامی که مصرف کافئین شرکت کنندگان این تحقیق دو برابر شد، وزن، BMI و چربی آن ها از 17 تا 28 درصد کاهش یافت. در تحقیقی دیگر، 12 نفر شرکت کننده مکملی مصرف کردند که حاوی کافئین و پلی فنل بود (دو ماده اصلی موجود در قهوه). مصرف این مکمل ها باعث شده بود شرکت کنندگان بیشتر از قبل کالری و چربی سوزی داشته باشند.

قهوه اندازه چربی سوزی به هنگام ورزش را نیز بیشتر میکند

در تحقیقی اثرات قهوه روی 7نفر مرد سالمی که بمدت 30 دقیقه ورزش نموده و سپس 1 لیوان (250 میلی لیتر) آب یا قهوه کافئین دار نوشیده بودند آنالیز شد. کسانی که قهوه نوشیده بودند نسب به کسانی که آب نوشیده بودند چربی سوزی بیشتری داشتند. با این حال، بیشتر تحقیات مربوط به متابولیسم و قهوه در سال های 1980 و 1990 انجام شده و تحقیقات بیشتر در این زمینه باعث تائید این ادعا ها میگردد.

علاوه بر این، برای تائید ادعا های دکتر ارنوت اخیرا تحقیقات کمی انجام شده است. تحقیقات نشان میدهند که قهوه با کاهش اشتها و کالری دریافتی باعث کاهش وزن میگردد و چربی سوزی را افزایش میدهد. با این حال، برای فهم نحوه اثرگذاری قهوه در کاهش وزن به تحقیقات بیشتری در این زمینه احتیاج است.

مزایا و معایب رژیم قهوه

با اینکه قهوه بدون کافئین یکی از گزینه ها مصرفی در رژیم قهوه است، اما بیشتر افراد قهوه کافئین دار را ترجیح میدهند. به علاوه اینکه بسیاری از خواص متابولیکی قهوه در کافئین آن نهفته است. با این حال، مصرف بیش از حد کافئین منجر به بروز مشکلاتی مانند فشار خون بالا میگردد.

در یک تحقیق آزمایشگاهی رابطه بین قهوه و فشار خون، روی بیش از 1100 نفر از کسانی که فشار خون داشتند آنالیز شد. کسانی که 3 لیوان یا بیشتر قهوه در روز مصرف نموده بودند نسبت به کسانی که قهوه مصرف ننموده بودند فشار خون بالاتری داشتند. کافئین نیز نوعی ادرار آور است که باعث میگردد بدن مایعات بیشتری ازدست دهد. مصرف قهوه بیشتر باعث میگردد احتیاج به استفاده از سرویس بهداشتی نیز بیشتر گردد. علاوه براین، بسیاری از الکترولیت های مهم نظیر پتاسیم با خروج این مایعات از دست میروند. از دست دادن بیش از حد پتاسیم منجر به بروز مسئله ای به نام هیپوکالمی میگردد که کنترل عضلات و سلامت قلب را تحت تاثیر قرار میدهد.

منبع: برنا

منبع: فرارو
انتشار: 14 مرداد 1402 بروزرسانی: 14 مرداد 1402 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 2244

به "رژیم قهوه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم قهوه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید