رژیم روزه داری متناوب چطور گرفته می گردد؟

به گزارش مجله نایس پاتوق، روزه داری متناوب یک نوع رژیم غذایی برای کاهش وزن و مبارزه با چاقی و عوارض ناشی از آن است که در سال های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا نموده است.

رژیم روزه داری متناوب چطور گرفته می گردد؟

گونه های متفاوتی از روزه داری متناوب وجود دارد، اما ایده کلی این است که در بعضی از روزهای هفته سه وعده غذایی معمول را مصرف کنید و در بعضی از روزهای دیگر شمار وعده های غذایی و درنتیجه میزان کالری دریافتی تان را کاهش دهید.

چهار روش کلی روزه داری متناوب وجود دارد:

- روزه داری یک روز درمیان که در آن یک روز فرد سه وعده غذایی معمول را می خورد و روز بعد میزان کالری دریافتی غذایی اش را به یک چهارم حد معمول کاهش می دهد، یعنی یک وعده غذایی متوسط (500 کالری یا کمتر) می خورد.

- روزه داری 5 به 2 که در آن فرد پنج روز هفته به طورمعمول غذا می خورد و 2 روز در هفته روزه داری می نماید، یعنی در طول 24 ساعت فقط یک وعده غذایی متوسط مصرف می نماید.

- روزه داری دوره ای که فرد برای چند روز پیاپی در ماه مثلا پنج روز کالری دریافتی اش را محدود می نماید و در بقیه روزهای ماه به طور عادی غذا می خورد.

- روزه داری با محدودیت زمان غذا خوردن که در آن مدت زمانی که فرد می تواند در هرروز غذا بخورد، به 6 ساعت محدود می گردد.

هنگامی که افراد روزه داری می نمایند، بدن به آهستگی قند ذخیره شده در کبد را می سوزاند. کبد حدود 700 کالری قند را در خود ذخیره می نماید.

حدود 10 تا 12 ساعت طول می کشد که این ذخایر انرژی در کبد سوزانده شوند، پس ازآن سوزاندن چربی ها آغاز می گردد. این فرآیند را سوئیچ کردن سوخت وساز می نامند.

به نظر می رسد الگوی معمول سه وعده غذایی در روز به بدن اجازه نمی دهد ذخایر انرژی در کبد را بسوزاند و به بعد به سوزاندن چربی ها سوئیچ کند.

بعضی آنالیز ها نشان داده اند که روزه داری متناوب دست کم در کوتاه مدت می تواند تأثیرات سودمندی داشته باشد و ازجمله ممکن است باعث کاهش وزن، پایدار شدن قند خون، کاهش فشارخون، کاهش التهاب در بدن، کاهش کلسترول و بهبود کارکرد قلب گردد.

در این نوع رژیم غذایی توصیه ای درباره نوع مواد غذایی نمی گردد، بلکه زمان غذا خوردن است که تنظیم می گردد.

در ضمنً به یاد داشته باشید که پیش از رژیم دریافت از هر نوعی باید با دکترتان مشورت کنید و رژیم دریافت را با نظارت متخصص تغذیه انجام دهید.

  • روزه داری متناوب سلامت شما را بهبود می بخشد | دو شیوه روزه داری غذایی در تلفیق با زندگی روزانه

  • روزه داری متناوب می تواند به کند شدن پیری یاری کند

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 968

به "رژیم روزه داری متناوب چطور گرفته می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم روزه داری متناوب چطور گرفته می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید