روبات چهارپایی که یاد می&zwnjگیرد ، مورچه طراحی&zwnjای همه کاره و کم هزینه

به گزارش مجله نایس پاتوق، متخصصان روباتیک فنلاندی یک روبات چهارپای ارزان‌قیمت طراحی کرده‌اند که با یاری یک رابط کاربری جدید به راحتی و بدون احتیاج به آموزش‌های طولانی مدت کار‌هایی مثل راه رفتن را یاد می‌گیرد.

روبات چهارپایی که یاد می&zwnjگیرد ، مورچه طراحی&zwnjای همه کاره و کم هزینه

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، طی یک دهه گذشته، متخصصان روباتیک و دانشمندان کامپیوتر تمام سعی خود را نموده‌اند که با استفاده از روش‌های یادگیری تقویتی یا RL به ساخت روبات‌هایی برسند که با آموزش می‌توانند به راحتی در محیط اطراف خود پیمایش نمایند و کار‌های اساسی و متنوعی را انجام دهند. از سوی دیگر، ساخت روبات‌های مقرون به‌صرفه‌ای که قادر به اکتشاف محیط اطراف‌شان با یاری الگوریتم‌های RL باشند، این چالش را چند برابر نموده است.

یادگیری تقویتی یکی از گرایش‌های یادگیری ماشینی است که از روانشناسی رفتارگرایی الهام می‌گیرد. این روش بر رفتار‌هایی تمرکز دارد که ماشین باید برای بیشینه کردن پاداشش انجام دهد. این مساله، با توجه به گستردگی‌اش در زمینه‌های گوناگونی مانند نظریه بازی‌ها، نظریه کنترل، تحقیق در عملیات، نظریه اطلاعات، سامانه چندعامله، هوش ازدحامی، آمار، الگوریتم ژنتیک، بهینه‌سازی بر مبنای شبیه‌سازی آنالیز می‌شود.

به همین دلیل محققان دانشگاه آلتو و شرکت OTE Robotics یک روبات چهارپا با هزینه بسیار کم طراحی نموده‌اند که می‌تواند به طور موثری برای آزمایش و پیاده‌سازی الگوریتم‌های RL مورد استفاده قرار گیرد. آن‌ها نام این روبات را مورچه گذاشته‌اند.

این محققان می‌گویند: ایده اول تحقیقات ما مطالعه روی یادگیری تقویتی بود که با یاری آن توانستیم راه رفتن را از روی شبیه‌سازی روبات‌های چهارپا و انسان‌نما به آن یاد دهیم. برنامه‌نورسی یک روبات با یاری الگوریتم‌های یادگیری تقویتی بسیار آسان‌تر و طبیعی‌تر انجام می‌شود و کافی است که فقط چند پارامتر را از جمله حسگر‌های موجود در روبات، اقدامات حرکتی و سپس مشخص یک هدف را برای آن تعریف کنیم. بقیه کار‌ها را خود این الگوریتم انجام می‌دهد.

یادگیری تقویتی قبلا به هزاران ساعت آموزش شبیه‌سازی برای روبات احتیاج داشت، اما اکنون محققان پیروز شده‌اند با آموزش بسیار کم، راه رفتن را به این روبات یاد بدهند و این امر نشان می‌دهد که روبات‌ها اکنون می‌توانند بدون احتیاج به آموزش‌های طولانی مدت در فضای شبیه‌سازی شده، در محیط‌های واقعی آموزش ببینند.

محققان می‌افزایند: ما متوجه شدیم که روبات‌های متحرکی مانند روبات مورچه به راحتی و با قیمت مناسب در دسترس نیستند، به ویژه برای یادگیری تقویتی. درواقع نرم‌افزار و سخت‌افزاری نداشتیم که با ترکیب آن‌ها با هم بتوانیم این الگوریتم را به کار ببریم؛ بنابراین خودمان آغاز به ساخت نمونه‌های اولیه از نرم‌افزار و رابط کاربری کردیم. هدف اصلی ما ایجاد یک بستر ساده و کم هزینه روباتیک بر پایه RL بود. با ایجاد این بستر امکان ساخت و آزمایش روبات‌های مستقلی فراهم می‌شود که قادر به انجام کار‌های اساسی در دنیای واقعی هستند.

روبات مورچه یک روبات چهار پای همه‌کاره و کم هزینه است که علاوه بر اینکه می‌تواند به طور مستقل راه رفتن را یاد بگیرد، می‌تواند به طور کاملا هماهنگ حرکت کند و موقعیت و جهت‌گیری خود را در محیط‌های خاص شناسایی کند. با این حال با یاری الگوریتم‌های RL می‌تواند کار‌های جدیدتر و در عین حال ارزشمندتری را نیز یاد بگیرد.

به گفته محققان، هزینه ساخت این روبات حدود 410 دلار بوده و به راجتی می‌توان اجزای آن را به صورت جداگانه تهیه کرد. ضمن اینکه روبات در کمتر از یک ساعت قابل مونتاژ شدن است سخت‌افزار و نرم‌افزار این روبات منبع‌باز است و روبات مونتاژ شده به وسیله وب‌سایت شرکت Ote Robotics برای فروش گذاشته شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 آذر 1399 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1286

به "روبات چهارپایی که یاد می&zwnjگیرد ، مورچه طراحی&zwnjای همه کاره و کم هزینه" امتیاز دهید

1 کاربر به "روبات چهارپایی که یاد می&zwnjگیرد ، مورچه طراحی&zwnjای همه کاره و کم هزینه" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روبات چهارپایی که یاد می&zwnjگیرد ، مورچه طراحی&zwnjای همه کاره و کم هزینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید