دولت در اسرع وقت بدهی ارزی شبکه های برون مرزی صداوسیما را بپردازد

به گزارش مجله نایس پاتوق، 202 کننده مجلس شورای اسلامی طی بیانیه ای حمایت خود از شبکه های برون مرزی صداوسیما را اعلام و از مجموعه دولت و سازمان برنامه و بودجه خواستند در اسرع زمان نسبت به رفع معضلات ناشی از عدم تخصیص و تزریق بودجه ارزی رسانه ملی اقدام کنند.

دولت در اسرع وقت بدهی ارزی شبکه های برون مرزی صداوسیما را بپردازد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران از روابط عمومی معاونت برون مرزی صداوسیما، 202 کننده مجلس شورای اسلامی طی بیانیه ای حمایت خود از شبکه های برون مرزی صداوسیما را که در یک ماه گذشته به دلیل بدهی ارزی انباشت شده، با مسائل متعددی رو به رو و برخی از آنها از ماهواره های پخش کننده قطع شده اند، اعلام و از مجموعه دولت و سازمان برنامه و بودجه خواستند در اسرع زمان نسبت به رفع معضلات ناشی از عدم تخصیص و تزریق بودجه ارزی رسانه ملی اقدام کنند.

این بیانیه که دقایقی پیش در صحن علنی مجلس و توسط روح الله متفکر آزاد، عضو هیئت رئیسه مجلس قرائت شد، به شرح ذیل است:

در ماه ها و هفته های اخیر تحولات بسیار مهمی در حوزه های همسایگی، منطقه ای و بین المللی ایجاد شده ضرورت رسانه ای جمهوری اسلامی را مضاعف کرده است. متأسفانه شبکه های برون مرزی، صدا و سیما که تریبون رسمی کشور در خارج هستند دچار مسائل جدی و محدودیت های ناشی از عدم تخصیص به موقع بودجه ارزی شده اند.

رسانه های برون مرزی کشور که در صف نخست رسانه های مقاومت قرار دارند و متناسب با پیام جهانی انقلاب اسلامی سال هاست در راستای مقابله با ایران هراسی و اسلام هراسی و نیز معرفی ظرفیت ها و واقعیت های کشور و با تأمین مواضع جمهوری اسلامی فعالیت می کنند، اخیراً یک به یک در حال قطع شدن از ماهواره هستند.

در هفته های اخیر انباشت بدهی ارزی و عدم اقدام عاجل نهادهای مسئول گریبان شبکه های الکوثر، سحر اردو، پرس تی وی، آی فیلم انگلیسی و رادیو دری برون مرزی گرفته و موجب قطع پخش آنها در مناطق هدف شده است.

ما کنندگان مجلس شورای اسلامی درخواست داریم دولت محترم و دستگاه های اصلی مسئول تخصیص بودجه ارزی به رسانه ملی یعنی سازمان برنامه و بودجه ضمن اقدام عاجل برای حل فوری این مشکل پاسخی شایسته برای موارد زیر داشته باشند.

چرا به رغم ضرورت های ناشی از گسترش اقتدار منطقه ای و جهانی جمهوری اسلامی، توجهی به افزایش نیازهای زیرساختی و بنیه برنامه سازی رسانه های برون مرزی نشده است و بلکه به جای حمایت موظف از آنها این رسانه ها در تنگنا نیز قرار گرفته اند.

به چه دلیل تخصیص و پرداخت بودجه ارزی صدا و سیما طبق گردش کار قانونی که باید حداقل از 5 ماه پیش انجام می شد تا به امروز به تأخیر افتاده است که تأثیر منطقه ای و مستقیم آن بر روابط بین المللی جمهوری اسلامی مشهود است و علاوه بر آسیب حیثیتی به کشور فعالیت های رسانه ای بین المللی رسمی کشور را فلج کرده است فلذا درخواست موکد و جدی ما از دولت محترم به شرح ذیل است:

- تأمین فوری نیاز شبکه های برون مرزی و رفع مسائل و بدهی های انباشت شده ارزی صدا و سیما به ویژه در حوزه برون مرزی.

- پیش بینی و تثبیت ردیف بودجه مناسب ارزی جداگانه برای شبکه های برون مرزی در بودجه صدا و سیما و تخصیص فوری و به موقع آن.

امضاکنندگان این نامه معتقدند حمایت و پاسداری از رسانه هایی که به برکت خون شهدای انقلاب اسلامی پا گرفته اند وظیفه همگان بوده و هیچ مسئولی حق ندارد خاکریزهای دیپلماسی رسانه ای جمهوری اسلامی ایران را تسلیم دشمن کند.

ضمن آن که خواستاریم دولت محترم با قید فوریت از ادامه فرایند تضعیقف فرهنگی ج.ا.ا. در عرصه جهانی جلوگیری نماید، اعلام می کنیم در صورت ادامه بی توجهی به این مهم در مراحل بعدی از ابزارها و ظرفیت های قانونی خود برای پایان دادن به این فرایند استفاده خواهیم کرد.

بدهی متراکم ارزی سازمان صداوسیما نه تنها موجبات قطع شبکه الکوثر از ماهواره یوتل ست، قطع کانال اردوی شبکه سحر از ماهواره پاک ست، قطع موج اف ام رادیو دری در افغانستان، قطع موردی شبکه پرس تی وی و کانال انگلیسی شبکه آی فیلم و هشدار به قطع کانال انگلیسی آی فیلم از پاک ست شده، که فعالیت های مختلف برنامه سازی در خارج از کشور، اشتغال خبرنگاران بومی این شبکه ها در کشورهای گوناگون و .... دیگر وجوه عملکردی معاونت برون مرزی صداوسیما را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

پیش از این جمعی از چهره های سیاسی و فرهنگی کشور نیز طی بیانیه ای نسبت به نحوه تعامل بودجه ای دستگاه های مسئول با معاونت برون مرزی رسانه ملی اعتراض کرده بودند.

4127

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 31 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1049

به "دولت در اسرع وقت بدهی ارزی شبکه های برون مرزی صداوسیما را بپردازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت در اسرع وقت بدهی ارزی شبکه های برون مرزی صداوسیما را بپردازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید