تغییر نرخ بهره، پیش احتیاج فروش اوراق برای تامین کسری بودجه

به گزارش مجله نایس پاتوق، یک کارشناس مالی معتقد است: اگر بخواهیم در کوتاه مدت نسخه برای تامین کسری بودجه تجویز کنیم، راهش این است که دولت بپذیرد اوراق را با نرخ بهره مناسب بفروشد.

تغییر نرخ بهره، پیش احتیاج فروش اوراق برای تامین کسری بودجه

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، کسری بودجه ایران در سال های اخیر با در توجه به کاهش درآمدها نفتی، به موضوع با اهمیتی بین کارشناسان اقتصادی و دولت مردان شده است. در این میان، بعضی معتقدند دولت بایستی به دنبال گسترش و توسعه نظام اقتصادیاتی باشد، تا بتواند از این محل، درآمدهای خود را افزایش دهد و راهی برای تأمین کسری بودجه فراهم گردد.

راه چارهی که کامران ندری از اساتید اقتصادی کشور نیز به آن اشاره دارد و معتقد است بحث اقتصادیات، مهم است. اما مشکل ما در بحث اقتصادیات، فرار اقتصادیاتی است. بنابراین باید قوانین کشور و رویه های اجرایی به گونه ای تغییر کند که بتوانند از آن کسانی که اقتصادیات پرداخت نمی نمایند و درآمد قابل ملاحظه ای را کسب می نمایند اقتصادیات بگیرند.

این کارشناس اقتصادی در مصاحبه با خبرنگار ایبنا اضافه نمود: البته این کار سختی است. یعنی ما در حال حاضر زیرساخت ها را نداریم. بنابراین هر نوع فشار اقتصادیاتی ممکن است منجر به فشار بیشتر بر روی طبقاتی که حقوق بگیر هستند یا بنگاه هایی بگردد که در واقع اقتصادیاتشان را پرداخت می نمایند و شما نرخ اقتصادیاتی را برای آن ها افزایش داده باشید. بنابراین آثار منفی خواهد داشت.

وی معتقد است: این رویه نیازمند برنامه ریزی و سرمایه گذاری است. متأسفانه روی این مسائل سرمایه گذاری نشده است. لذا اگر این امکان وجود داشته باشد که نظام اقتصادیاتی را اصلاح نمایند به این معنا که فرار اقتصادیاتی کاهش یابد و پایه اقتصادیاتی گسترش پیدا کند، این راه چاره اقتصادیاتی می تواند تا حدود زیادی به تأمین اقتصادی در بودجه یاری کند. البته در شرایط فعلی خیلی سخت است. هرچند با توجه به ماه های انتهای دولت، بعید است که دولت دست به تغییرات ساختاری در مورد اقتصادیات بزند، بنابراین تنها یک راه می ماند، آن هم، فروش اوراق است. هرچند فروش اوراق راحت است، فقط مسئله این است که دولت باید نرخ بهره بالا را در اقتصاد ما با توجه به تورمی که وجود دارد، بپذیرد. در واقع اجازه بدهد که با قیمت مناسب اوراق به فروش برسد. تا این لحظه وزارت اقتصاد مقاومت خیلی زیادی در برابر تغییر نرخ بهره دارد. که این عدم تغییر نرخ بهره به سمت واقعی شدن، الآن مهم ترین چالش اقتصاد ماست.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق تاکید نمود: یعنی نرخ بهره در اقتصاد ما با توجه به تورمی که داریم، پایین است و این پایین بودن نرخ بهره به خود دولت هم لطمه زده است. یعنی امکان اینکه اوراق بفروشد نیست، به همین خاطر تا به حال روش هایی که استفاده نموده اند، به طور غیرمستقیم روش های تورمی بوده است. دولت به جای اینکه اوراق بفروشد، دنبال این بوده که در واقع سهام خود را در بازار عرضه بکند. در واقع کوشش نموده است که به نوعی به بازار سهام رونق بدهد تا قیمت سهام در بازار بالا برود و دولت بتواند اوراق را با قیمت مناسب بفروشد، غافل از اینکه همین بازار سهام، در واقع عامل اساسی این تورم هایی بوده است که از تیرماه به بعد شاهد آن بودیم.

وی افرود: بنابراین دولت به زعم اینکه اگر بتواند سهامش را با قیمت بالا در بازار سهام عرضه کند، بتواند کسری بودجه اش را به روش غیر تورمی تأمین کند، بازار سهام را در اول سال بهم ریخت، که تبعات آن را امروز می بینیم؛ هم قیمت سهام ریزش کرد و هم تورم بالا رفت.

ندری در انتها گفت: بنابراین تنها یک راه می ماند؛ اگر بخواهیم در کوتاه مدت نسخه تجویز کنیم، راهش این است که دولت بپذیرد اوراق را با قیمت مناسب بفروشد، این بهترین راه است و کمترین اثر تورمی را دارد.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1333

به "تغییر نرخ بهره، پیش احتیاج فروش اوراق برای تامین کسری بودجه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر نرخ بهره، پیش احتیاج فروش اوراق برای تامین کسری بودجه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید