بحران هنگ کنگ 60 روزه شد

به گزارش مجله نایس پاتوق، به گفته یک مقام چینی هنگ کنگ از زمان تحویل آن از استعمار انگلیس به جمهوری خلق چین با بدترین بحران خود روبروست.

بحران هنگ کنگ 60 روزه شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، به موازات آنکه معترضان پس از هفته ها حاضر به ترک خیابان های هنگ کنگ نیستند و این قطب اقتصادی شرق آسیا در حال آسیب دیدن است ژانگ شیائومینگ یکی از مقامات ارشد چینی ناظر در امور هنگ کنگ گفت این منطقه نیمه خودمختار با بدترین بحران از زمان تحویل آن از انگلیس به چین در سال 1997 روبروست.

شیائومینگ که رئیس دفتر امور هنگ کنگ و ماکائو است در شهر شِنژِن چین گفت: بحران هنگ کنگ...60 روز است ادامه دارد و اوضاع آن بدتر و بدتر می شود.

وی افزود: فعالیت های خشونت طلبانه روز به روز شدیدتر می شود و تاثیر اجتماعی آن در حال گسترش است. می توان گفت هنگ کنگ در حال حاضر با بدترین وضعیت از زمان تحویل آن روبروست.

اولین جرقه ناآرامی ها در هنگ کنگ پس از ارائه طرح استرداد برخی مجرمان به چین زده شد که با اعتراضات گسترده اکنون به حالت تعلیق درآمده است.

هرچند پلیس توانست پس از مدتی کنترل اوضاع را در دست گیرد، اما به نظر معترضان اکنون درخواستهای تازه ای داشته و به دنبال اصلاحات دموکراتیک در این منطقه نیمه خودمختار هستند.

معترضان اعتقاد دارند طبق توافق سال 1997 بین بریتانیا و چین، پکن با اعطای برخی آزادی ها مانند سیستم قضایی مستقل و آزادی بیان هنگ کنگ موافقت کرده، اما طرح استرداد برخی مجرمان به چین ناقض این توافق و احتمالاً مقدمه ای برای دخالتهای بیشتر چین خواهد بود. کری لام، رئیس دولت محلی هنگ کنگ، 18 تیر با مرده خواندن طرح استرداد مجرمان از هنگ کنگ به چین سعی در فرونشاندن خشم معترضان داشت، اما به نظر می رسد شهروندان هنگ کنگی همچنان عصبانی هستند.

پکن از نزدیک شدن بیش از اندازه آمریکا به هنگ کنگ و استفاده از ناآرامی های اخیر در این منطقه به نفع خود و در جنگ تجاری با پکن ناخشنود است.

هفته گذشته چین ادامه ناآرامی سیاسی در هنگ کنگ بخصوص در روز یکشنبه را نتیجه دستهای سیاه آمریکا دانست و به واشنگتن توصیه کرد این موضوع را به خاطر بیاورد که هنگ کنگ در واقع هنگ کنگ چین است.

هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین سه شنبه گذشته دراین باره گفت: ما قادر به درک این موضوع هستیم که مقامات آمریکایی پشت چنین حوادثی هستند. آیا مقامات آمریکایی صادقانه به دنیا می گویند که چه نقشی ایفا می کنند و اهداف آنها چیست؟

روزنامه خلق، که به نوعی حامی حزب حاکم چین است اظهارات سخنگوی وزارت خارجه این کشور را تکرار کرد و افزود: اتفاقات خشونت باری در هنگ کنگ رخ داد و در سراسر این روند آمریکا از آن حمایت کرد. برخی آمریکایی ها می گویند که خواستار کمک به هنگ کنگ هستند اما در واقع خواستار ایجاد ناامنی در هنگ کنگ هستند و تا نابودی هنگ کنگ به رضایت نخواهند رسید.

تحرکات نظامی آمریکا در منطقه دریای چین جنوبی و شرقی یکی از دلایلی است که می توان به نقدها مقامات چین با دقت بیشتری تامل کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 259

به "بحران هنگ کنگ 60 روزه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران هنگ کنگ 60 روزه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید