بازگشت نخبگان به کشور

به گزارش مجله نایس پاتوق، براساس اعلام بنیاد ملی نخبگان تا به امروز بیش از یک هزار و 500 نفر از ایرانیان خارج از کشور به ایران بازگشته اند.

بازگشت نخبگان به کشور

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، از سال 94 برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور (international.bmn.ir) در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی و اجرا شد.

طی 5 سال گذشته با اجرای این برنامه بیش از 8 هزار نفر از متخصصان ایرانی خارج از کشور در طرح ها و پروژه های کوتاه مدت و بلندمدت با دانشگاه ها، مراکز رشد و نوآوری، شرکت های دانش بنیان و پارک های فناوری همکاری کرده اند.

تا به امروز بیش از یک هزار و 500 نفر از ایرانیان خارج از کشور به ایران بازگشته اند. کسانی که تجارب و دانش آنها نقش موثری در رشد و توسعه توانمند علمی، فناوری و قتصاد دانش بنیان کشور داشته است.

استفاده از ظرفیت متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور با هدف برقراری ارتباط و همکاری با محیط های علمی و شرکت های دانش بنیان منتخب و همچنین بهره مندی از دانش و فناوری های جدید برای کمک به توسعه پایدار در حوزه های بین المللی اجرایی شده است.

این کار در قالب برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اجرا درآمده است.

مخاطبان اصلی این برنامه محققان، متخصصان و سرآمدان علمی ایرانی خارج از کشور هستند. این خدمات در قالب مکانیزم های مختلف و متنوع حمایتی مانند پسادکتری، فرصت مطالعاتی، اساتید مدعو و مشخص، تاسیس شرکت فناور، برگزاری سخنرانی و کارگاه تخصصی و پروژه تخصصی جایگزین خدمت سربازی با تاکید بر مدل چرخش مغزها ارائه شده است.

200 دانشگاه برتر دنیا براساس رتبه بندی Times و QS

مهدی قلعه نوی رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این که در این طرح 200 دانشگاه برتر دنیا براساس مراجع بین المللی رتبه بندی را مدنظر داریم، می گوید: دانش آموختگان دوره دکتری از این دانشگاه ها، اساتید 200 دانشگاه برتر دنیا و متخصصان و کارآفرینان فعال در یکی از موسسات شاخص علمی و فناوری یا شرکت های فناور بین المللی مخاطبان اصلی در اجرای این برنامه هستند. در طی این مدت هم یک هزار و 500 نفر از آنها به ایران بازگشتند.

وی ادامه می دهد: اگر بتوانیم از ظرفیت های ارزشمند علمی و تخصصی ایرانیان علاقه مند به همکاری با کشور به درستی استفاده و ارتباط و تعامل آنها با مراکز علمی و فناوری منتخب داخلی را برقرار کنیم جهش قابل توجهی در حوزه های مختلف علمی و اقتصادی کشور خواهیم داشت.

به گفته قلعه نوی، همه این افراد سرآمدان علمی کشور هستند کسانی که نقشی تاثیرگذار در آینده کشور دارند. بنابراین باید برای ایجاد ارتباط و استفاده از توان علمی و تخصصی آنها برای توسعه علم و فناوری در کشور تلاش کنیم و با اجرای برنامه های متنوع تر، بازگشت و همکاری آنها به کشور را سرعت دهیم.

4133

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 18 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1022

به "بازگشت نخبگان به کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت نخبگان به کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید