از برند استارباکس چقدر می دانید؟

به گزارش مجله نایس پاتوق، بزرگ ترین کافی شاپ زنجیره ای جهان، چطور به اینجا رسید؟

استارباکس با ارائه قهوه بو داده فعالیتش را شروع کرد و بعد از افتتاح اولین شعبه خود، به مرور عنوان بزرگترین کافی شاپ زنجیره ای جهان را به خود اختصاص داد.

از برند استارباکس چقدر می دانید؟

شرکت آمریکایی استارباکس، صاحب بزرگ ترین کافی شاپ زنجیره ای دنیا است، ولی کار از جایی شروع شد که 3 دوست اولین شعبه خود را در سیاتل و در سال 1971 افتتاح کردند، بطوریکه تنها به فروش دانه های قهوه مشغول بودند. تا اینکه شخصی به نام هاوارد شولتز، با خرید حق انتشار این برند، سعی در تغییر حال و هوای این کافی شاپ ها به سبک ایتالیایی کرد. هم اکنون استارباکس، 24 هزار شعبه در سراسر دنیا دارد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا برند استارباکس را بهتر از همیشه بشناسید.

ر سال 1981، هاوارد شولتز که بعدها رئیس استارباکس شد و مدیریت اجرایی آن را بر عهده گرفت، برای اولین بار به این مغازه پا گذاشت و 1 سال بعد به عنوان بازاریاب به جمع شرکا پیوست. در سال 1983 هاوارد به ایتالیا سفر کرد تا با راز و رمز قهوه های ایتالیایی آشنا شود و در این زمینه تجربه کسب کند. او قصد داشت سنت قهوه خانه های ایتالیایی را به آمریکا بیاورد. جایی که مردم در آنجا جمع شوند و ضمن خوردن قهوه با یکدیگر به گفتگو بپردازند. درواقع هدف از راه اندازی کافی شاپ، درست کردن مکان سومی علاوه بر محل کار و خانه بود تا مردم بتوانند اوقات خود را در آنجا سپری کنند. او برای مدتی استارباکس را رها کرد تا کافی شاپ خودش را با نام ایل ژورناله افتتاح کند. او در این کافی شاپ قهوه های استارباکس را دم می کرد و به مشتری های می فروخت. هاوارد در آگوست سال 1987 پول های خود را جمع کرد و حق انتشار استارباکس را از صاحبان آن خریداری کرد. شولتز این 2 فروشگاه را باهم ترکیب کرد و به توسعه شعبه های آن پرداخت و در همان سال تعداد شعبه های این فروشگاه در آمریکا و کانادا به 17 عدد رسید. در سال 1991 اولین شعبه استارباکس در فرودگاه بین المللی سیاتل افتتاح شد و این برند امروزه در بیشتر فرودگاهی دنیا شعبه دارد. همچنین اولین شعبه استارباکس در خارج از آمریکا در سال 1996 در توکیوی ژاپن افتتاح شد.

استارباکس محصولات متنوعی برای مشتری های خود، چه در داخل کافی شاپ و چه برای مصارف شخصی آن ها در منزل عرضه می کند.

لوگوی این شرکت تصویر یک پری دریایی با 2 دم به نام سیرن Siren است. طبق افسانه های یونانی این پری دریایی ملوانان را فریب می دهد و باعث غرق شدن آن ها می شود. بنیان گذاران استارباکس نیز از تصویر این پری دریایی استفاده کردند تا دوستداران قهوه را از هر جای دنیا به سمت خودشان بکشانند. این لوگو بعد از شراکت با هاوارد شولتز تغییر کرد و شکل یک لوگوی تجاری را به خود گرفت. همچنین نام شرکت از Starbucks Coffee, Tea, Spices به Starbucks Coffee تغییر کرد، رنگ آن سبز، سفید و مشکی شد و 2 ستاره در دو طرف لوگو قرار گرفت. نهایتا در سال 2011 و بعد از جشن 40 سالگی این برند، لوگوی آن ها مجددا تغییر کرد. 2 ستاره و نام شرکت از روی لوگو برداشته شدند و رنگ آن نیز به سبز و سفید تغییر کرد. ناگفته نماند که این لوگو از طرف طرفداران این برند چندان مورد توجه قرار نگرفت.

شرکت استارباکس در سال 2009 خط تولیدی قهوه فوری Starbucks VIA Ready Brew را راه اندازی کرد. استارباکس برای تبلیغ این محصول، چالشی برای تشخیص قهوه فوری از قهوه دم کرده برگزار کرد. در این چالش به مردم هر دوی این نوشیدنی ها را دادند و از آن ها خواستند تنها با چشیدن و بدون نگاه کردن به نوشیدنی های خود، قهوه فوری را از قهوه دم کرده تشخیص دهند. بسیاری از مردم نتوانستند تفاوت میان دو قهوه را تشخیص دهند. بعضی از تحلیل گران معتقدند که استارباکس با معرفی قهوه های فوری کمی از ارزش قهوه های خود کاسته است.

نوشیدنی های استارباکس در لیوان هایی با مقدار های مختلف عرضه می شود. در سال 2011 این شرکت بزرگ ترین مقدار لیوان خود به نام Trenta را معرفی کرد که حدود 0.8 لیتر گنجایش دارد. در همین سال استارباکس گفت که شرکت Evolution Fresh را به مبلغ 30 میلیون دلار خریداری کرده است و قصد راه اندازی مغازه های زنجیره ای برای ارائه آب میوه تازه به مشتری ها دارد.

استارباکس با شرکت های زیادی همکاری می کند. به عنوان مثال در سال 2006 شرکت اپل یک بخش سرگرمی به سایت آیتونز اضافه کرد و در آن موسیقی هایی برای فروش به کاربران عرضه کرد که مشابه آن ها در کافی شاپ های استارباکس پخش می شود. مشارکت در ساخت چند برنامه تلویزیونی و همکاری با شرکت پپسی برای بازاریابی و پخش محصولات، از جمله دیگر همکاری های این برند با برندهای بزرگ بازار هستند.

شرکت استارباکس تا سال 2016 تعداد 24 هزار و 464 شعبه و 238 هزار کارمند در سراسر دنیا داشته است. در تاریخ 1 دسامبر سال 2016، هاوارد شولتز گفت که در آوریل سال 2017 از سمت مدیرعامل استارباکس کناره گیری خواهد کرد و کوین جانسون تحت هدایت او اداره امور را به دست خواهد گرفت. در حال حاضر کوین جانسون مدیرعامل شرکت استارباکس است. این شرکت قصد دارد تعداد شعب خود را تا سال 2021 به 37 هزار عدد برساند.

منبع: الی گشت
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1945

به "از برند استارباکس چقدر می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از برند استارباکس چقدر می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید