ارائه خدمات به 4700 شرکت دانش بنیان ، معیار های ارزیابی کیفیت هر سال سختگیرانه تر می گردد

به گزارش مجله نایس پاتوق، رئیس مرکز شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی گفت: 4700 شرکت دانش بنیان در گلگوگاه های فناوری کشور مستقر شده اند و توانسته اند نقشی حیاتی در مقابله با تحریم های یک جانبه ایفا نمایند.

ارائه خدمات به 4700 شرکت دانش بنیان ، معیار های ارزیابی کیفیت هر سال سختگیرانه تر می گردد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سید محمد صاحبکار، رئیس مرکز شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری، در رابطه با وجود تحریم ها و یاری شرکت های دانش بنیان به کشور و چگونگی ارزیابی این شرکت ها، گفت: شرکت های دانش بنیان براساس قانونی که سال 1389 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید به عنوان مجموعه ای از شرکت هایی که تحت حمایت ویژه دولتی هستند شناخته شده اند؛ کارگروهی است که 12 عضو دارد و وزارتخانه های مختلف در آ ن عضو هستند.

معیار پایش

رئیس مرکز شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در این کارگروه سیاست ها و معیار های ارزیابی شرکت های دانش بنیان معین می گردد و معیار های ارزشی شرکت ها به دبیرخانه کارگروه ابلاغ می گردد که این دبیرخانه کارگروه در معاونت علمی ریاست جمهوری مستقر است؛ شرکت های متقاضی به این کارگروه و دبیرخانه مراجعه می نمایند و توانمندی های شرکت را در سامانه دانش بنیان بارگذاری می نمایند تا به مرحله ارزیابی برسد و طبق معیار ها تعدادی از شرکت ها که کار فنی ویژه ای در کشور انجام داده اند به عنوان شرکت های برگزیده تایید می شوند.

تایید 4700 شرکت دانش بنیان

رئیس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به معیار های قانونی در حوزه شرکت های دانش بنیان افزود: در حال حاضر 4700 شرکت دانش بنیان تایید شده اند که مشمول مزایای این قانون هستند و در زمینه ها و حوزه های مختلف قرار گرفته اند؛ در این راستا اقداماتی همچون تدوین آیین نامه ارزیابی و تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان و به روز رسانی آن به صورت سالانه، تدوین و به روز رسانی فهرست کالا ها و خدمات دانش بنیان، انجام فرایند های ممیزی و ارزیابی شرکت های متقاضی توسط شبکه کارگزاران فعال در سطح کشور، تهیه شیوه نامه سنجش طرح دانش فنی شرکت ها صورت گرفته است.

صاحبکار افزود: کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان معیار های کلی ارزیابی را معین می نماید که هر ساله معیار های جدیدی را اعلام می نماید و براساس آن ارزیابی صورت می گیرد.

سختگیرانه تر شدن هر ساله معیار های ارزیابی

وی با اشاره به حوزه های مختلف فعالیت شرکت های دانش بنیان گفت: فعالیت در حوزه فناوری های برتر یا هایتک بودن شرکت ها، داشتن تیم فنی تخصصی، انجام کار ویژه روی بخش R&D و تحقیق و توسعه از جمله معیار های ارزیابی کالا ها و خدمات دانش بنیان است.

رئیس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره سختگیرانه تر شدن هر ساله معیار های ارزیابی گفت: کیفیت شرکت های دانش بنیان باید هر سال نسبت به سال قبل ارتقاء پیدا کند به این دلیل هر سال اندکی معیار ها سختگیرانه تر می گردد؛ به طور مثال در نظر بگیرید سازمان محیط زیست برای شرکت های خودرو ساز هر سال معیار هایی برای استاندارد های زیست محیطی را اعلام می نماید و می گوید اگر بخواهید می توانید سال جاری خودرویی را با استاندارد یورو 4 فراوری کنید، اما سال آینده باید استاندارد یورو 5 باشد که اجازه بدهیم این اتفاق بیفتد.

صاحبکار درمورد هدف از افزایش هرساله استاندارد ها بیان داشت: استاندارد ها هر سال افزایش پیدا می نماید با این هدف که فعالانی که در این حوزه هستند خودشان را ارتقاء دهند؛ شرکت های دانش بنیان روز به روز و سال به سال پویاتر و نوآورتر شوند و کوشش و زحمت بیشتری در حوزه تحقیق و توسعه انجام دهند تا بتوانند محصولات جدیدتری را در حوزه فناوری های برتر و نوآوری های بیشتر ارائه نمایند.

وی افزود: هدف اصلی ارتقاء کیفیت شرکت ها است؛ افرادی که در شرکت های دانش بنیان فعالان هستند بتوانند با ویژگی ها و کیفیتی که دارند روز به روز ارتقا پیدا نموده و با اطمینان بیشتری در این شرکت ها کار نمایند.

تحقیق و توسعه بر روی گره های صنعتی یا گره های مالی کشور

رئیس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود تحریم هایی که وجود دارد شرکت های دانش بنیان چه یاریی به کشور می نمایند، گفت: هر کدام از شرکت های دانش بنیان بر روی یک بخش ویژه ای تحقیق و توسعه انجام می دهند؛ بعضی روی گره های صنعتی یا گره های مالی کشور کار می نمایند؛ اگر این موضوع احتیاج به تحقیق، توسعه یا احتیاج به آنالیز مطالعه عمیق نداشته باشند ساده است و حل می شوند و مسئله ای هم ندارد.

صاحبکار افزود: معمولا مواردی در گره های فناورانه و گره های صنعتی در شرایط تحریم باقی مانده که دشمن هم به همان نقاط متمرکز می گردد که ما توانایی انجام آن را نداشته باشیم، اما این توانمندی ها با زحمت بیشتر و تحقیق و توسعه مرتفع می گردد؛ لذا این 4700 شرکت دانش بنیان به سمت گلوگاه های فناورانه کشور رفته اند که نقش بسیار مهم و واقعا بی بدیلی دارند.

شرکت های دانش بنیان خط مقدم مقابله با تحریم های مالی

وی ضمن اشاره به نقش حیاتی شرکت های دانش بنیان در آینده مالی کشور افزود: می توان گفت: برای حل مسائل گلوگاه های فناوری و صنعتی کشور شرکت های دانش بنیان خط مقدم مقابله با تحریم های مالی هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 705

به "ارائه خدمات به 4700 شرکت دانش بنیان ، معیار های ارزیابی کیفیت هر سال سختگیرانه تر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه خدمات به 4700 شرکت دانش بنیان ، معیار های ارزیابی کیفیت هر سال سختگیرانه تر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید