آشنایی با انواع رنگ دود اگزوز؛ رنگ دود ماشین نشانه چیست؟

به گزارش مجله نایس پاتوق، رنگ دود اگزوز ماشین نشانه چیست؟ حتماً شنیده اید که در گذشته سرخپوستان برای ارتباط با همدیگر از دود استفاده می کردند و هر نوع دودی معنای خاص خودش را داشت. در عصر امروز که تکنولوژی این چنین پیشرفت کرده است، زبان دودها از میان رفته و دیگر برای ارتباط انسان ها به کار نمی رود، البته این مسئله در مورد خودرو صدق نمی کند زیرا دود ماشین با هر رنگی که خارج می شود معنایی دارد و پیام مشخصی را به ما می رساند که باید به آن توجه کرد.

آشنایی با انواع رنگ دود اگزوز؛ رنگ دود ماشین نشانه چیست؟

به هر حال، وقتی سوختی می سوزد مقداری دود ایجاد می شود. در حالت عادی دود و بخارهایی که از اگزوز ماشین خارج می شوند جای نگرانی ندارد، اما انواع دیگری از دود نیز وجود دارد که می تواند نشانه ای از مشکل در داخل خودرو باشد. بعضی از دودها قطعاً باعث نگرانی می شوند و می توانند به چندین مشکل که زیر کاپوت ماشین رخ می دهند اشاره داشته باشند.

به همین دلیل، در این مطلب شما را با انواع دود اگزوز که از خودرو خارج می شوند و معنایی که منتقل می کنند آشنا می کنیم. در همین جا باید گفت که دودی که از اگروز خودرو خارج می شود، معمولاً به رنگ های سفید، سیاه و آبی هستند که هر کدام علت های مخصوص به خودشان را دارند.

دود سفید اگزوز نشانه از چیست؟

اگر در یک هوای سرد خودروی خود را روشن کردید و شاهد خروج مقداری دود سفید از اگزوز بودید و این دود بعد از گذشت چند دقیقه که موتور ماشین گرم شد قطع شد، باید بدانید که جای نگرانی وجود ندارد زیرا این دود سفید اگزوز در واقع به خاطر اختلاف دما محیط و بخار شدن رطوبتی است که به علت سرد بودن هوا ایجاد شده است.

با این حال، اگر بعد از گرم شدن موتور همچنان از اگزوز دود سفید خارج می شود باید به نشت مایع خنک کننده شک کنید و سریعاً مقدار مایع خنک کننده را بررسی کنید. این دود هنگامی ایجاد می شود که موتور مقدار زیادی آب یا مایع خنک کننده را می سوزاند و تبدیل به دودی سفید رنگ می کند. این نشت معمولاً در قسمت واشر سرسیلندر به علت سوختن واشرسرسیلندر یا ترک خوردگی آن اتفاق می افتد.

برای برطرف کردن این مشکل باید تمام قسمت هایی که مایع خنک کننده از آن ها عبور می کند، بررسی شود. اگر این مشکل را نادیده بگیرید ممکن است مسائل جدی تری بروز پیدا کند. نشت این مایع و ترکیب آن با روغن موتوری که در کانال های مجاور با مجاری آب قرار گرفته است می تواند مشکل جدیدی ایجاد کند و به اصطلاح ماشین آب و روغن قاطی کند. همچنین، اگر دود سفید اگزوز مربوط به سوختن روغن هیدرولیک است، این معنی را دارد که موتور در حال مکیدن روغن هیدرولیک گیربکس است.

دود سیاه اگزوز به چه معنی است؟

احتمالاً شما هم در خیابان و بزگراه ها کامیون هایی را دیده اید که دود سیاه رنگی از ماشین شان خارج می شود و از خودتان پرسیده اید چرا این دو سیاه است؟ خروج دود سیاه از اگزوز به خاطر این است که عمل احتراق به درستی انجام نمی شود و مقدار ورودی سوخت و هوا به محفظه احتراق مناسب نیست.

این مشکل می تواند به خاطر اختلال در سیستم جرقه زنی به وجود آمده باشد که در اینجا نیاز است که شمع ها و وایرها بررسی شوند. لازم به ذکر است که اگر خودرو کاربراتوری است، ممکن است مشکل از ساسات خودرو باشد که باید تعمیر یا تعویض شود.

همچنین، کثیف بودن فیلتر هوا، که باعث کیپ شدن راستا هوای ورودی و درنتیجه سوختن بنزین ناقص می شود، باعث خارج شدن دود سیاه رنگ از اگزوز می شود. در این حالت، موتور از نظر عملکرد دچار افت محسوسی می شود و باید تمام اجزای مربوط به سیستم سوخت رسانی و فیلترهایی هوا بررسی و در صورت نیاز تعویض شود.

علت رنگ آبی دود ماشین چیست؟

رنگ آبی دود ماشین هنگامی ایجاد می شود که روغن در سیلندر سوزانده می شود و یا به اصطلاح موتور روغن سوزی دارد. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که معمولاً روغن به علت فرسودگی اورینگ ها و رینگ پیستون به درون محفظه احتراق نشت می کند و سوخته می شود. هرچقدر مقدار روغن بیشتر باشد دود غلیظ تری دیده می شود و روغن موتور کم می شود.

این مورد بیشتر در موتورهایی با کارکرد بالا دیده می شود که ناشی از بروز مسائل در آب بندی سیستم روغن کاری و بلوک سیلندر است. پس اگر دود آبی به صورت دائم خارج شود، یعنی موقع کم گاز یا پرگاز کار کردن موتور دائما دود کند، روغن سوزی ناشی از رینگ و پیستون یا متعلقات تنه سیلندر و سرسیلندر است.

برای برطرف کردن مشکل دود آبی اگزوز، موتور باید از طریق یک تعمیرکار ماهر بررسی شود تا از بروز صدمات بیشتر به موتور جلوگیری شود. معمولاً بیشترین زمان و هزینه تعمیر مربوط به همین قسمت است چون در بیشتر موارد نیاز به تعمیر اساسی موتور وجود دارد.

جمع بندی

در پایان امیدواریم که این مطلب توانسته باشد اطلاعات خوبی از انواع رنگ دود اگزوز ماشین در اختیارتان قرار دهد. پیشنهاد می کنیم حال که با معانی رنگ های مختلف دود ماشین آشنا شدید، پیام هایی که این دودها به شما می رسانند را جدی بگیرید تا بتوانید این مشکل را در خودروی خود برطرف کنید.

انجام مرتب سرویس های دوره ای می تواند از بروز چنین مسائلی جلوگیری کند. همچنین، اگر قصد خرید خودرویی دست دوم را دارید به این نشانه ها توجه کنید تا بعداً به علت هزینه ای که باید برای تعمیر خودرو بپردازید از خرید خود پشیمان نشوید.

خرید قطعات یدکی و لوازم جانبی خودرو

نظر شما درباره رنگ دود اگزوز ماشین چیست؟ آیا تا به حال با چنین مسئله ای روبه رو شده اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 2072

به "آشنایی با انواع رنگ دود اگزوز؛ رنگ دود ماشین نشانه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع رنگ دود اگزوز؛ رنگ دود ماشین نشانه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید