کامیون های چینی بزرگترین مانع نوسازی ناوگان

به گزارش مجله نایس پاتوق، دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران کشور گفت: کامیون های چینی که در ایران به نام فراوری ملی مونتاژ می شوند، بازار به هم ریخته و بالا نگه داشتن قیمت آن ها به اضافه دیگر موانع پیش پای کامیون داران، از بزرگترین موانع نوسازی ناوگان فرسوده به تعداد رفته و همین مسائل سبب شده تا طی یک سال اخیر تنها یک دستگاه کامیون کارکرده اروپایی تعداده گذاری گردد.

کامیون های چینی بزرگترین مانع نوسازی ناوگان

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

احمد کریمی در گفت وگو با خبرنگاران درباره مسائل نوسازی ناوگان اظهار کرد: در کشور بیش از 140 هزار دستگاه کامیون فرسوده وجود دارد که باید نوسازی شوند و از سوی دیگر قرار بود 5000 دستگاه کامیون فرسوده به وسیله واردات کامیون های کارکرده اروپایی با عمر سه ساله نوسازی گردد. اما با وجود اینکه طی حدود یک سال گذشته حدود 1600 دستگاه کامیون به گمرکات کشور وارد شده و از این تعداد حدود 1400 دستگاه کامیون کارکرده اروپایی به گمرک های استان ها و شهرهای مختلف ارسال شد تنها یکی از این کامیون ها شماره گذاری شده و بقیه آن ها در گیر و دار شماره گذاری و رد شدن از موانع ریز و درشتی هستند که همچنان بر سر راهشان وجود دارد.

وی اضافه کرد: مجموعه عواملی دست به دست هم داده تا شرایط را برای نوسازی ناوگان فرسوده سخت تر کند و گرچه عده ای معتقدند که دارندگان ناوگان فرسوده اراده یا توانایی اقتصادی برای نوسازی ندارند اما باید در وهله نخست فرآیند نوسازی را تکمیل کنیم تا امکان آن با واردات کامیون سه سال کارکرده اروپایی فراهم گردد و بعد ببینیم چه تعداد از دارندگان کامیون های فرسوده توانایی یا اراده آن دارند.

دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران کشور ادامه داد: کامیونداران زمانی که می بیننند می توانند با شرایط مناسب کامیون خود را نوسازی نمایند و چندین سال هزینه ای ندارند قطعا هر کاری از دستشان بر بیاید انجام داده و در این راستا همه کوشش شان را می نمایند اما نباید انتظار داشت در همان مراحل و ماه های اولیه همه 140 هزار دستگاه کامیون فرسوده نوسازی شده و دارندگان آن ها هم پا پیش بگذارند چرا که حتی اگر امکان آن وجود داشته باشد این تعداد کامیون نو و دست دوم اروپایی در بازار جهانی نیست که بتوان این کار را انجام داد و از سوی دیگر آمار کامیون های فرسوده آنقدر بالاست که هر تعدادی از این کامیون ها نوسازی شوند باید از آن استقبال کرد و شرایط را برای کامیونداران تسهیل کرد.

کریمی با بیان اینکه قرار بود تا 5 هزار دستگاه تا به وسیله کامیون های دست دوم اروپایی با سه سال کارکرد نوسازی شوند، اظهار داشت: از سال 1384 به بعد بازار کامیون های چینی در کشور ما رونق گرفته و بعضی نامگذاری ایرانی روی آن ها سود کلانی به اسم فراوری ملی به جیب می زنند و از سوی دیگر موانع بسیاری برای نوسازی به وسیله کامیون های دست دوم اروپایی وجود دارد. در این میان هیچ یک از متولیان دستگاه های نظارتی و مراجعی آنطور که باید وظایف خودشان را انجام نمی دهند که یک کامیون با قیمت، کیفیت و مناسب وارد شده و در بازار عرضه گردد.

وی با اشاره به اینکه سوال اینجاست که این همه مشکل و ایراد از آینه بغل تا اگزوز کامیون های چینی باعث نشده که استاندارد لازم برای عرضه در بازار را نداشته باشند؟ گفت: کامیونداران انتظار دارند هر کامیونی را با هر قیمتی خریداری می نمایند بر اساس ارزش اسمی اش کارایی و کیفیت مناسب را داشته باشد اما کامیون های چینی به هیچ وجه کیفیت، خدمات و قطعاتی منطبق با قیمت شسان ندارند و از سوی دیگر قیمت یک دستگاه کامیون چینی مونتاژ شده به نام فراوری ملی در ایران به چند برابر قیمت به نسبت بعضی کشورهای آسیای میانه فروخته می گردد و همین مساله سبب شده تا نوسازی ناوگان فرسوده آنطور که باید پیش نرود.

دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران کشور تاکید نمود: همه دستگاه های متولی در این زمینه باید مانع زدایی نمایند و با حل کردن مسائل کاری نمایند تا کامیونداران بتوانند در مدت زمان کمتری نسبت به نوسازی ناوگانشان اقدام نمایند و کشور از پارکینگ کامیون های فرسوده خارج گردد. در این راستا نتنها باید قوانین دست و پا گیر حذف شده بلکه باید اقتصادیات ها، عوارض و هزینه های اضافی بی مورد را حذف نمایند تا نوسازی ناوگان سرعت بیشتری بگیرد نه اینکه پس از طی شدن همه مراحل نوسازی و پرداخت همه هزینه های خرید و واردات کامیون فرسوده از سوی کامیونداران، از آن ها پرداخت هزینه های اضافی دیگر مانند هزینه ضمانت خودرو از شرکت یا واردنماینده خارجی را طلب کنیم.

کریمی توضیح داد: اگر شرکتی در ایران توانست کامیونی را در چرخه فراوری قرار دهد کامیون داران ایرادات احتاقتصادی آن را به جان می خرند و آنقدر به پای آن می ایستند که مسائلش حل گردد و بتواند رونق بگیرد اما این اتفاق تا کنون رخ نداده و دستگاه های نظارتی باید در این بازار ورود نمایند و شرایط را به گونه ای تغییر دهند تا نوسازی اتفاق بیافتد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1723

به "کامیون های چینی بزرگترین مانع نوسازی ناوگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامیون های چینی بزرگترین مانع نوسازی ناوگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید