همه چیز را درباره ویزای کانادا بدانیم

به گزارش مجله نایس پاتوق، حتی اگر سفر خارجی هم نرفته باشید و درگیر فرایند اخذ ویزا هم نشده باشید، به احتمال زیاد کلمه ویزا یا ویزای شینگن را شنیده اید و می دانید که به سفر و اقامت و کشور خارجی مربوط است. حالا ما می خواهیم در این مقاله هر آنچه که ضروری است به صورت کلی درباره ویزا بدانید را برای شما بگوییم. اگر شما هم گاهی اوقات برایتان سوال پیش می آید که اصلا ویزا و ویزا یا پاسپورت و گذرنامه چیست و چه تفاوت هایی دارند و چرا ویزا به یک غول برای ایرانی ها تبدیل شده همراه ما شوید و این مقاله و مقاله های مرتبط با آن را بخوانید.

همه چیز را درباره ویزای کانادا بدانیم

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله کانادا با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

اگر سوال یا ابهامی در خصوص eTA یا اخذ ویزای کانادا دارید می توانید با واحد مشاوره تخصصی خبرنگاران به شماره 02143900439 تماس بگیرید.

اما ویزا چیست؟

ویزا در واقع یک مجوز است که از طرف اداره مهاجرت کشور مقصد به شهفرایند خارجی داده می گردد. این مجوز اجازه می دهد که فرد وارد کشور مقصد گردد، در آن اقامت کند و بعد از مدت زمان تعیینی که باز هم در همین مجوز تعیین شده است، آن کشور را ترک کند. ویزا به صورت برچسب یا مهر روی گذرنامه یا دیگر مدارک سفر به همراه امضای مسئول (از سمت اداره مهاجرت) به متقاضی داده می گردد.

نام دیگری از ویزا که ممکن است بشنوید ویزا است، اگر این کلمه شما را سر در گم می نماید باید بگوییم که ویزا معادل فارسی همان ویزا است مثل رایانه برای کامپیوتر.

چرا باید ویزا بگیریم؟

در قانون بسیاری از کشورها کسانی که تابعیت آن کشور را ندارند برای ورود به آن باید ویزا یا ویزا داشته باشند. برخی از کشورهای همسایه یا کشورهایی که روابط سیاسی و تجاری نزدیکی دارند، توافقنامه لغو ویزا امضا می نمایند؛ در نتیجه شهفرایندان دو کشور بدون احتیاج به ویزا می توانند به دو کشور سفر نمایند. به نام مثال دولت ایران و ترکیه توافق نامه لغو ویزا امضا نموده اند و به همین دلیل ایرانی ها و ترک ها برای سفر به ترکیه و ایران احتیاجی به گرفتن ویزا ندارند.

بعلاوه 26 کشور عضو منطقه شینگن قانون ویزا را برای شهفرایندان خود برداشته اند و کسانی که ویزای شینگن دریافت می نمایند بدون احتیاج به دریافت ویزای جداگانه برای هر کشور می توانند از این 26 کشور تماشا نمایند. کشورهای منطقه شنگن عبارتند از: اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبرگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس و لیختن اشتاین.

ویزا و پاسپورت چه فرقی دارند؟

اما خیلی از وقت ها پاسپورت با ویزا اشتباه گرفته می گردد و به ویژه کسانی که اهل سفر نیستند تفاوت این دو را نمی دانند. پاسپورت یا گذرنامه (معادل فارسی پاسپورت) در واقع شناسنامه بین المللی شماست. در گذرنامه اطلاعات شخصی شما ثبت می گردد و در سفر به کشورهای دیگر نشان می دهد که شما تابعیت یک کشور دیگر را دارید و در کشور مقصد مهمان هستید.

راستی اگر در مجله خبرنگاران در خصوص کشورهای بدون ویزا بیشتر می توانید بخوانید.

چه اطلاعاتی در پاسپورت یا گذرنامه تعیین است؟

در گذرنامه هر فرد اطلاعاتی مثل نام شخص، تاریخ تولد، محل تولد، جنسیت، تاریخ پاسپورت، شماره پاسپورت و تاریخ انقضا تعیین شده است.

برای گرفتن گذرنامه کجا باید برویم؟

برای دریافت گذرنامه یا پاسپورت باید به دفاتر خدمات الکترونیک پلیس +10 مراجعه کنید. در این دفتر با ارائه مدارک مورد احتیاج به مسئول مربوطه و دریافت مبلغی که در سال های مختلف قیمت های متفاوتی برای آن تعریف شده است، مراحل اداری دریافت پاسپورت را طی کنید. اغلب برای پرداخت هزینه صدور گذرنامه شما احتیاجی به ارائه پول نقد ندارید و مسئول مربوطه مبلغ را به وسیله دستگاه کارت خوان از کارت اعتباری شما کم می نماید.

گذراندن فرایند دریافت گذرنامه در دفتر پلیس +10 خیلی فرایند پیچیده ای نیست. اما قبل از مراجعه به آن ضروری است که مدارک لازم را تهیه کنید و از موانع قانونی آن مطلع باشید.

مدارک لازم برای دریافت گذرنامه

برای صدور گذرنامه یا پاسپورت ضروری است شما مدارک زیر را به محل صدور گذرنامه تحویل دهید:

یک قطعه عکس 6×4 تازه و رنگی با زمینه سفید و تمام رخ(عکس نباید قدیمی تر از 6 ماه باشد)

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و یا تائیدیه ثبت احوال

ارائه اصل آخرین گذرنامه

مدارک ویژه خانم ها

خانم های متاهل برای دریافت پاسپورت ضروری است اجازه محضری همسر خود را ارائه نمایند. خانم هایی که همسر آن ها فوت نموده است ضروری است به جای گواهی محضری گواهی فوت همسر یا اصل شناسنامه باطل شده همسر را در مدارک خود داشته باشند. بعلاوه خانم هایی که از همسرشان جدا شده اند باید اصل طلاق نامه را به همراه داشته باشند.

مدارک ویژه آقایان

آقایان برای دریافت گذرنامه ضروری است که اصل و کپی کارت سرانجام خدمت یا کارت معافیت هوشمند خود(به تازگی فقط کارت معافیت هوشمند مورد قبول است) یا اینکه موافقت نامه سازمان وظیفه عمومی برای مشمولین را به دفتر ارائه دهند. ناگفته نماند که آقایانی که بالای 50 سال دارند احتیاجی به ارائه کارت سرانجام خدمت ندارند.

آقایانی که مشغول تحصیل هستند، چه در دانشگاه چه در مدرسه ضروری است که از محل تحصیل خود گواهی دریافت نمایند و آن را به سازمان وظیفه عمومی تحویل بدهند.

حالا که تفاوت پاسپورت و ویزا را آنالیز کردیم، بهتر است از جزئیات پاسپورت مثل انواع ویزا، شیوه های گرفتن و بعلاوه مدارک لازم برای دریافت آن را هم بدانیم.

[irp posts=9658″ name=همۀ همۀ آنچه درباره سفر به استانبول باید بدانید]

انواع ویزا کدام ها هستند؟

شناخته شده ترین دسته بندی که از ویزا داریم تقسیم آن بر اساس هدف شما از سفر است که در این صورت ویزا به سه دسته اصلی شامل ویزای گردشگری، ویزای تجاری و ویزای تحصیلی تقسیم می گردد.

ویزا را می توان بر اساس هدف سفر و بعلاوه دفعات ورود به کشور مقصد به انواع مختلف تقسیم کرد.

انواع ویزا بر اساس هدف سفر

بسته به اینکه چرا می خواهید به کشور دیگری سفر کنید، اداره مهاجرت ویزا را به انواع مختلف تقسیم نموده است. ممکن است مدارک لازم برای گرفتن هر کدام از آن ها کمی متفاوت از یکدیگر باشد یا سختی و آسانی آنها هم باهم متفاوت باشد اما در حالت کلی دریافت ویزا برای انواع آن فرایند مشابهی دارد.

  • ویزای توریستی: همانطور که از نام آن هم تعیین است هدف از گرفتن این ویزا سفر تفریحی به کشور مقصد است.
  • ویزای دیدار اقوام: در این نوع ویزا اغلب برای فرد متقاضی دعوت نامه ای از سمت اقوام ساکن کشور مقصد هم فرستاده می گردد. این نوع ویزا تقریبا مشابه ویزای توریستی یا ویزای گردشگری است اما نوع مدارکی که باید به سفارت ارائه گردد کمی تفاوت دارد.
  • ویزای درمان: سفارت ها برای کسانی که ضروری است برای معالجه به کشورهای دیگر سفر نمایند ویزای درمان صادر می نمایند. این نوع ویزا بر اساس مدارک پزشکی موجود می تواند بدون پیچیدگی های ویزاهای دیگر صادر گردد.
  • ویزای تجاری: صاحبان کسب و کارها که می خواهند در کشور دیگر سرمایه گذاری و تجارت نمایند، با ویزای تجاری می توانند وارد کشور مقصد شوند.
  • ویزای کار: ویزای کار مناسب کسانی است که برای کار کردن راهی کشوری دیگر می شوند. دعوت نامه ای که از شرکت یا کمپانی مقصد برای فرد متقاضی فرستاده می گردد شانس دریافت ویزا را بالا می برد.
  • ویزای ترانزیت: ویزای ترانزیت برای توقف های کوتاه مدت در کشور واسطه صادر می گردد. ویزای ترانزیت اجازه حضور مسافر در محدوده تعیین و معمولا کوچکی را می دهد و با داشتن این ویزا مسافر با توقف هواپیما در کشور میانی می تواند از هواپیما پیاده شده و تا پرواز بعدی به کشور مقصد در فرودگاه حضور داشته باشد.

ویزای ترانزیت دو نوع است. نوع اول آن ویزای صفر بار ورود یا ترانزیت فرودگاهی است که به مسافر این اجازه را می دهد که از هواپیما پیاده شده و در سالن ترانزیت فرودگاه حضور داشته باشد تا دوباره سوار هواپیمای خود گردد. هواپیما ممکن است برای سوخت گیری یا به دلیل نقص فنی در این فرودگاه فرود آمده باشد. در ویزای ترانزیت فرودگاهی مسافر اجازه ندارد از فرودگاه خارج گردد.

نوع دیگر ویزای ترانزیت برای مسافرانی صادر می گردد که ضروری است بعد از فرود در یک فرودگاه برای پرواز بعدی خود را به فرودگاه دیگر در همان شهر یا کشور برسانند. معمولا اجازه توقف در این نوع ویزا زیاد است و در رده بندی شینگن به آن ویزای نوع B گفته می گردد.

[irp posts=13673″ name=اگر این جاهای تماشای پاتایا را ندیده باشید چه؟]

انواع ویزا بر اساس تعداد دفعات ورود

اینطور نیست که یک بار ویزای یک کشور را بگیرید و همواره برای سفر به این کشور از این ویزا بهره ببرید. ویزا بر اساس تعداد دفعاتی که به دارنده آن امکان ورود به کشور مقصد را می دهد به انواع مختلف تقسیم می گردد.

  • ویزای یک بارو رود یا سینگل: کسانی که ویزای یک بار ورود یا سینگل برای کشوری دارند فقط یکبار می توانند وارد آن کشور شوند هر چند ویزای آن ها هنوز اعتبار داشته باشد.
  • ویزای دوبار ورود یا دابل: این نوع ویزا که از نام آن هم تعیین است به دارنده ویزا این اجازه را می دهد تا در بازه ای که ویزای آن اعتبار دارد دو بار به کشور مقصد ورود و خروج داشته باشد.
  • ویزای چندبار ورود یا مولتیپل: ویزای چندبار ورود محدودیتی برای ورود به کشور مقصد را ندارد و تا زمانی که ویزای شما اعتبار دارد و شما اجازه ورود به کشور مقصد را دارید هر چند بار که بخواهید می توانید از آن بهره ببرید.
  • ویزای ترانزیت فرودگاهی: این ویزا به مسافر اجازه می دهد که در زمان توقف هواپیما در فرودگاه کشور میانی بتواند از هواپیما پیاده گردد و وارد سالن ترانزیت فرودگاه گردد. دارنده این ویزا نمی تواند از فرودگاه خارج گردد و بسیار کوتاه مدت است.

شیوه های درخواست ویزا

هر چند در گذشته تنها راه گرفتن ویزا مراجعه به سفارت یا کنسولگری کشور مقصد در شهر شما یا تهران بود اما این روزها شیوه های دیگری برای دریافت ویزا به وجود آمده که اقدام برای دریافت ویزا را راحت تر هم نموده است.

مراجعه مستقیم به سفارت

احتمالا شنیده اید که گرفتن ویزا فرایند ای طولانی و حتی طاقت فرسا است؛ با این حال اگر زمان کافی برای پیگیری این فرایند را دارید می توانید برای گرفتن ویزا خودتان و به وسیله مراجعه به سفارت ها اقدام کنید. در این صورت با کامل کردن مدارک مورد احتیاج سفارت و تحویل آنها می توانید خودتان به صورت مستقیم فرایند دریافت ویزا را پیگیری کنید.

درخواست ویزا به وسیله آژانس ها

آژانس ها و مراکز اخذ ویزا حتی کار را آسان تر هم نموده اند و شما کافی است مدارک تان را به آنها تحویل دهید و کارشناسان آنها تمام جزئیات کار را برای شما آنالیز می نمایند و این فرایند را پیش می برند.

درخواست آنلاین ویزا

برخی از کشورها ویزا را به صورت آنلاین هم صادر می نمایند مثلا برای سفر به استرالیا و نیوزلند فقط می توانید از این طریق برای درخواست ویزا اقدام کنید. در این حالت شما فرایند های دریافت ویزا را به صورت آنلاین و به وسیله وب سایت سفارت ها یا ازمان های معتبر اخذ ویزا بدون مراجعه حضوری می توانید پیگیری کنید.

ویزای فرودگاهی

برای گرفتن ویزای فرودگاهی به شرطی که کشور مقصد این اجازه را به مسافران بدهد و شرایط دریافت ویزای فرودگاهی را فراهم کند شما احتیاجی به اقدام برای دریافت ویزا قبل از سفر ندارید و کافی است مدارک لازم را به همراه داشته باشید و در فرودگاه کشور مقصد برای گرفتن ویزا اقدام کنید. این نوع ویزا در زمان بسیار کوتاهی صادر می گردد.

مدارک کلی لازم برای دریافت ویزا

مدارک لازم برای دریافت ویزا از سفارت ها اغلب مشترک است. هر چند بسته به نوع ویزا و بعلاوهی قوانین کشور مقصد ممکن است مدارک ویزای بیشتری برای تکمیل کردن فرایند از شما خواسته گردد.

اصل پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار و تمام پاسپورت های قدیمی و یا کارت های پرواز یا بلیط هواپیما

یک قطعه عکس رنگی 3.5 * 4.5 با پس زمینه سفید(عکس نباید قدیمی تر از 6 ماه گذشته باشد و بعلاوه چهره فرد و عکس نباید متفاوت باشد.)

ترجمه شناسنامه متقاضیان

ترجمه سند ازدواج در صورت همراهی همسر

ترجمه گواهی اشتغال به تحصیل (اگر فرزندان تان همسفر شما هستند)

تکمیل فرم اطلاعات فردی و خانوادگی

مدارک اقتصادی

1. گردش حساب 4 ماهه متقاضی به همراه مهر و امضا شعبه صادر نماینده

2. نامه تمکن اقتصادی به دلار کانادا به همراه مهر و امضا شعبه صادر نماینده و مهر شعبه ارزی بانک(در صورت داشتن گواهی سپرده بلند مدت، گواهی خرید سهام و یا اوراق بهادار و یا سند اتومیبل و اجاره نامه، این مدارک را ارائه دهید.)

3. مدت اعتبار گواهی تمکن اقتصادی و گردش حساب نمی تواند بیشتر از یک ماه باشد.

ترجمه اسناد ملکی در صورت وجود

مدارک شغلی

مدارک شغلی برای کارمندان

1. گواهی اشتغال به کار به زبان انگلیسی و سربرگ شرکت (با ذکر تاریخ آغاز به کار، نام شغلی و عایدی سالیانه، نام مدیر و یا سرپرست، مدت زمان موافقت شده با مرخصی)

2. ترجمه فیش حقوقی و بیمه تامین اجتماعی دو ماهه آخر

3. ترجمه حکم کارگزینی

مدارک شغلی برای کارفرمایان

ترجمه آگهی تاسیس، آگهی تغییرات و آگهی تصمیمات در روزنامه رسمی، ترجمه فهرست بیمه و فیش حقوقی 2 ماه اخیر کارمندان، ترجمه آخرین فهرست اقتصادیاتی پرداخت شده، نامه تمکن بانکی شرکت، ریزپرینت بانکی 4 ماهه آخر به زبان انگلیسی.

مدارک شغلی برای تجار

ترجمه کارت بازرگانی، گواهی اتاق بازرگانی، ترجمه آخرین فهرست اقتصادیاتی پرداخت شده و ترجمه فهرست پرداخت بیمه

مدارک شغلی برای پزشکان:

ترجمه پروانه دائم طبابت، کارت نظام پزشکی، ترجمه پروانه مطب، ترجمه آخرین فهرست اقتصادیاتی پرداخت شده، ترجمه فهرست پرداخت بیمه.

مدارک مورد احتیاج برای مهندسین

ترجمه پروانه نظام مهندسی و یا جواز ساخت

مدارک کارخانه داران و صاحبان کسب و کارها

ترجمه پروانه بهره برداری، ترجمه جواز کسب، ترجمه آخرین فهرست اقتصادیاتی پرداخت شده، ترجمه فهرست پرداخت بیمه

مدارک بازنشستگان

ترجمه حکم بازنشستگی، ترجمه فیش حقوقی دو ماه آخر بازنشستگی (در صورت افزایش حقوق، حکم افزایش حقوق بازنشستگی هم ضروری است)

دعوت نامه

شامل تعیینات دعوت نماینده متقاضی، نسبت فامیلی، دلیل سفر متقاضی، آدرس و تلفن دعوت نماینده، مدت زمان اقامت و دیگر مدارک تکمیلی.

مدارک دعوت نماینده

پاسپورت کانادایی، کارت شناسایی کانادایی یا PR)، گواهی اشتغال به کار، نامه بانکی، برگه های پرداخت اقتصادیات و فرم های T4 یا T1)

در صورت نداشتن دعوت نامه، ارائه رزرو بلیط هواپیما و واچر هتل الزامی است.

ترجمه رضایت نامه محضری برای همراهی فرزندانی که بدون یکی از والدین قصد مسافرت دارند. رضایت نامه باید از سوی کسی باشد که آنها را همراهی نمی نمایند.

کدام ویزاها این روزها تقاضای بیشتری دارند؟

ویزای شینگن و ویزای کانادا دو نوع ویزاهایی هستند که تقریبا این روزها اغلب مردم کوشش می نمایند آنها را داشته باشند. بعلاوه ایرانیان زیادی برای تحصیل یا اقامت در کانادا یا مهاجرت به کانادا در پی اخذ ویزای کانادا هستند.

با افزایش تقاضای مردم برای اخذ ویزای کانادا موسسه ها و دپارتمان های مختلفی راه میزان شده اند که به یاری وکیل مهاجرت این فرایند را برای مردم راحت تر می نمایند. اما در این میان کم نیستند کسانی که با وعده های اخذ ویزای تضمینی کانادا یا ویزای شینگن تضمینی سودجویی می نمایند. به همین دلیل ضروری است که قبل از آغاز فرایند اخذ ویزای کانادا حتما از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید. یکی از موسسه های معتبر که به راحتی می توانید روی اخذ انواع ویزای کانادا از ویزای کار و تحصیلی گرفته تا ویزای توریستی و تجاری روی آن حساب کنید دپارتمان ویزای خبرنگارانست که صفر تا صد فرایند اخذ ویزای کانادا را برای شما انجام می دهد.

و اما در مجله خبرنگاران چند مقاله در خصوص ویزای کشورهای دیگر داریم که شاید به دردتان بخورد. پیشنهاد می کنم، این مقاله ها را هم بخوانید.

  • همه چیز درباره ویزای آذربایجان
  • سوالات متداول ویزای کانادا
منبع: علی بابا
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1687

به "همه چیز را درباره ویزای کانادا بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز را درباره ویزای کانادا بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید