شهر فراموش شده؛ شهر باستانی پمپئی ایتالیا

به گزارش مجله نایس پاتوق، همه چیز آنقدر سریع و ناگهانی رخ داد که گویا زمان در آن مقطع از تاریخ منجمد شد، مردم شهر در اثنای زندگی رومزره بودند که ناگهان آتشفشان کوه وزوو همه مردم شهر را در زیر خاکستر مدفون کرد.

شهر فراموش شده؛ شهر باستانی پمپئی ایتالیا

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

عده ای در حالت خواب و بعضی ها در حین غذا خوردن! زیر خاکسترهای سوزان مانده و تبدیل به مجسمه شده اند، گویی همه چیز آنی و در چند ثانیه کوتاه اتفاق افتاده و اهالی این شهر غافلگیر شده اند و فرصت فرار برای ساکنین این شهر نبوده.

با خشم آتشفشان وزوو همه چیز نابود شد، وزوو زمان را برای همواره در این شهر متوقف کرد. انگار ماموریت وزوو تبدیل پمپئی به تلی از خاکستر بود.

پمپئی و مردمانش از صفحه روزگار محو شدند تا شروعی باشد برای روایت های مختلف از قصه نابودی این شهر بزرگ. پمپئی بزرگ و پر جنب و جوش بود اما…

مطلب پیشنهادی : جاذبه های گردشگری ایتالیا

آشنایی با شهر پمپئی:

پمپئی (Pompeii) شهری باستانی است و در جنوب کشور ایتالیا واقع شده است. این شهر نزدیک به 1700 سال زیر خاکسترهای آتش فشانی مدفون بود. باستان شناسان در جریان کاوش های باستان شناسی در یک فروشگاه در حومه شهر باستانی پمپی در ایتالیا، چهار جسد همراه با چندین سکه طلا و یک آویز گردنبند یافتند.

اسکلت های به دست آمده متعلق به افراد جوانی است که به هنگام وقوع آتش فشانی کوه وزویوس در 79 میلادی پشت فروشگاه بوده و درنتیجه فوران گدازه ها غافلگیر شده و مرده اند. در جریان آنالیز های صورت گرفته در محل کشف این اسکلت ها و فروشگاه باستانی اجاق هایی کشف شده است که باستان شناسان تصور می نمایند احتمالا کوره هایی برای ذوب و ساخت انواع اشیای برنزی بوده است.

همچنین شواهد حاکی از آن است که این فروشگاه تاریخی پس از وقوع انفجار توسط غارتگران با هدف دستیابی به گنج هدف قرارگرفته بود اما ظاهراً سکه های طلا و نیز صفحه طلایی گردن آویز را که به شکل گل ساخته شده، فراموش نموده و این آثار همچنان در محل باقی مانده است.

باستان شناسان همچنین قصد دارند فروشگاه دیگری را نیز در این سایت باستانی مورد کاوش قرار دهند اگرچه هنوز از هدف اصلی در این کاوش ها مطمئن نیستند. در جریان این حفاری ها همچنین یک آرامگاه متعلق به قرن 4 پیش از میلاد همراه با اسکلت چند انسان کشف شده که دورادور این اسکلت ها شش گلدان قرار داده شده بود.

ویرانه های پمپئی در نزدیکی ناپل در ایتالیا واقع شده است. در آن آثاری از بناها و مردم شهر باستانی پمپئی که بر اثر آتش فشان کوه وزوو ویران شده به چشم می خورد. پیش از این تصور می شد مردم این شهر به خاطر گازهای سمی حاصل از آتش فشان کشته شده اند اما پژوهش های دیگر نشان داد آنها به خاطر حرارت بالا جان باخته اند.

بعضی محققان بر پایه نامه هایی که 25 سال پس از این ماجرا نوشته شده به این نتیجه رسیدند که مردم به خاطر استشمام خاکسترهای آتش فشان خفه شده اند. این شهر پس از آتش فشان زیر 4 تا 6 متر خاک و خاکستر به مدت 1500 سال مدفون شد. این شهر به صورت کاملاً اتفاقی در سال 1599 میلادی کشف شد. این شهر تاریخی که جزو میراث جهانی یونسکو محسوب می شود با میلیون ها نفر بازدید نماینده در سال یکی از جاذبه های مهم ایتالیا به شمار می آید.

دیدن صحنه های واقعی و زندگی در جریان یک شهر باستانی امری کاملا غیرعادی و حتی غیرممکن محسوب می شود. شاید به همین دلیل است که براساس آمار اداره باستان شناسی ایتالیا سالانه 2.5 میلیون گردشگر به شهر پمپئی که یکی از دیدنی های ایتالیا محسوب می شود، سفر می نمایند تا بتوانند در خیابان های شهر روم باستان قدم زده و زندگی عادی مردم آن شهر را که در یک لحظه ثابت مانده و متوقف شده است، از نزدیک ببینند.

قرن ها بعد وقتی باستان شناسان شهر باستانی پمپئی را کشف کردند، همه چیز به همان شکل اولیه حفظ شده بود، انسان ها در حال زندگی روزمره و انجام کارهای روزانه و حتی حیوانات در جای خود قرار داشتند و لایه های خاکستر و مواد مذاب همه چیز را بخوبی و مانند روز اول حفظ نموده بود. در ششمین محوطه باستانی این فهرست شما می توانید نمونه های زیادی از مردم این شهر ازجمله نانوایی از روم باستان را که در کنار تنورش جان سپرده یا زنی خانه دار را در حال دوختن لباس به همراه سگی در کنارش مشاهده کنید. در حال حاضر این شهر از جاهای دیدنی اروپا و همپنین مهمترین مکان های دیدنی ایتالیا به شمار می رود.

  • معبد ونوس - الهه نگهبان شهر - از جمله این دیدنی هاست که البته زمین لرزه و آتشفشان، بنای اصلی آن را ویران نموده اما در حال حاضر، این معبد به عنوان یک مکان تاریخی و دینی، در دست بازسازی است.

  • فوروم ها یا محل های گردهمایی، از جمله مکان های دیگری هستند که گردشگران را مجذوب خود می نمایند. فوروم اصلی شهر، قلب سیاست، مذهب و حیات اجتماعی در پمپئی بوده که دورتادور آن را ساختمان های عمومی در بر گرفته است. عرض این میدان چهارگوش، 38 و طول آن 142متر است. در ضلع جنوبی این میدان، سکوهایی قابل مشاهده است که زمانی تندیس های افراد ثروتمند شهر را روی آنها نصب می کردند.

  • حتما نام معبد آپولو را شنیده اید. جالب است بدانید این معبد در شهر تاریخی پمپئی و در غرب میدان فوروم این شهر واقع شده است. در دو سمت معبد، تندیس هایی از آپولو و دایانا واقع شده است که البته تندیس های اصلی، پس از کشف و آنالیز، در موزه باستان شناسی ناپل جای گرفته اند.

  • باسیلیکا که مهم ترین بنای عمومی در شهر پمپئی به شمار می آید نیز از مکان های دیگر گردشگری در شهر است. ساختمان باسیلیکا، در واقع ساختمان دادگستری و محل گردهمایی بازرگانان بود. این ساختمان، مستطیل شکل است و 24 در 55 متر مساحت دارد. ضمن اینکه 28ستون بزرگ در آن به چشم می خورد.

  • معبد ژوپیتر که قدمت آن به سده دوم میلادی می رسد و به پرستش ژوپیتر و مینروا اختصاص داشته نیز از مکان های دیگر قابل بازدید است. در این معبد، تندیسی از سنگ مرمر از ژوپیتر قرار داشت که اکنون در موزه باستان شناسی ناپل نگهداری می شود.

  • گرمابه های استابیان که قدمت آنها به دوران استعمار رومیان بازمی شود نیز در کنار فوروم مثلثی، تئاتر بزرگ شهر با معماری یونانی و ظرفیت گنجایش 5هزار نفر در کنار آمفی تئاترهای کوچک و بزرگ، از دیگر دیدنی های شهر باستانی پمپئی به شمار می آیند.در پمپئی باستانی و تاریخی، هم اکنون پمپئی جدیدی ایجاد شده که در ایام تابستان و پاییز به محلی برای تجمع گردشگران و به ویژه زائران ایتالیایی تبدیل می شود.

  • پس از ورودی آمفی تئاتر شهر پمپئی، در سمت چپ، منطقه مسکونی پمپئی جدید واقع شده است. پمپئی جدید، در واقع شهرکی است که حتی پس از وقوع آتشفشان مشهور سال79میلادی، مسکونی باقی مانده است. این شهرک جدید که در واقع کامپوپومپیانو نام داشت، طی قرن های گذشته شاهد وقوع رویدادها و حوادث بزرگی بود. در سال1873 بارتولولونگو، صومعه مریم رزاری را در این منطقه بنا کرد که خیلی زود به زیارتگاهی همگانی برای زائران و گردشگران تبدیل شد.

منبع: آژانس مسافرتی آدراپانا
انتشار: 29 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 614

به "شهر فراموش شده؛ شهر باستانی پمپئی ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر فراموش شده؛ شهر باستانی پمپئی ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید