سرمایه گذاری 150 میلیارد تومانی برای هوشمندسازی مرز دوغارون

به گزارش مجله نایس پاتوق، خبرنگاران/خراسان رضوی دبیر گردهمایی فرصت های سرمایه گذاری ایران و افغانستان منطقه ویژه مالی دوغارون گفت: بستر هوشمندسازی اینترنتی در منطقه دوغارون وجود ندارد و خواب چند روزه کامیون ها نارضایتی تجار و تولیدکنندگان را در بردارد که برای حل این مشکل قرار است با یک سرمایه گذاری 150 میلیارد تومانی توسط بخش خصوصی، این مرز را هوشمندسازی کنیم.

سرمایه گذاری 150 میلیارد تومانی برای هوشمندسازی مرز دوغارون

محمدحسن موسی زاده، امروز چهارم دی ماه، در نشست خبری فرصت های سرمایه گذاری ایران و افغانستان در منطقه ویژه مالی دوغارون در هتل پردیسان، اظهار کرد: در زمینه مسائل مرز دوغارون مطالعات 6 ماهه اجرا شده که ماحصل آن سه نتیجه اساسی بود. موضوع اول بستر جابجایی کالا و ترانزیت و صادرات کالاست.

وی اضافه نمود: در حال حاضر مرزبانی در این منطقه وجود دارد، بازرسی به صورت فیزیکی انجام می گردد و دستگاه های ایکس ری در این منطقه وجود ندارد که این عامل سبب کندشدن فرایند صادرات می گردد. موضوع دوم ایستایی و توقف بیش از اندازه ماشین های ترانزیتی و صادراتی بوده که دلیل آن نقطه اختلافی است که سال های سال میان مرز ایران و افغانستان وجود دارد و سبب کندی تردد و صف های طولانی می گردد.

دبیر گردهمایی فرصت های سرمایه گذاری ایران و افغانستان منطقه ویژه مالی دوغارون بیان نمود: همچنین بستر هوشمندسازی اینترنتی در این منطقه وجود ندارد و کامیون ها بعد از ورود به این منطقه با خواب چند روزه روبرو می شوند که این امر نارضایتی تجار و تولیدنمایندگان را در بردارد.

موسی زاده گفت: برای حل این مشکل قرار است با یک سرمایه گذاری 150 میلیارد تومانی توسط بخش خصوصی، این مرز را هوشمندسازی کنیم که در این راستا مهمترین کار نصب دستگاه های ایکس ری است تا ظرف 15 تا 20 ثانیه ماشین ها را اسکن کند.

وی اضافه نمود: همچنین اپلیکیشنی طراحی شده تا تمام تولیدنمایندگان و تجاری که قصد ورود بار به مرز دوغارون را دارند، ساعت ورود، پارکینگ و پیمانکار خود را از طریق این اپلیکیشن انتخاب نمایند که این امر سبب تسهیل تردد و صادرات می گردد.

دبیر گردهمایی فرصت های سرمایه گذاری ایران و افغانستان منطقه ویژه مالی دوغارون گفت: یکی دیگر از مسائل تجار و سرمایه گذاران افغانستانی برون سپاری مرزی و کیفیت کالاست. گاه مشاهده شده که کیفیت محصول صادراتی با محصولی که در ابتدای قرارداد ارائه شده تفاوت داشته، به همین منظور تصمیم گرفتیم در مراسم هفته آینده بحث کلنگ زنی و رونمایی سایت پلن را انجام دهیم تا از طریق آن تجار و تولیدنمایندگان به صورت مراجعه حضوری خرید خود را انجام دهند، علاوه بر این بانک عامل نیز در آنجا مستقر می گردد تا مشکل برون سپاری رفع گردد.

موسی زاده گفت: یکی از اقدامات صورت گرفته این است که تجار افغان که یک بار برای خرید کالا ریجستر شدند، برای بار دوم نیازی به حضور فیزیکی آنان وجود ندارد و می توانند خرید خود را از بستر فناوری اطلاعات انجام دهند.

در ادامه میراجان سلیمان خیل، توضیح داد: همایشی که چهارشنبه هفته آینده برگزار می گردد، فرصت خوبی را برای تجار و تولیدنمایندگان افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران ایجاد می نماید.

وی اضافه نمود: اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان اعتقاد دارد که دولت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و کشور افغانستان از ظرفیت های صادراتی خوبی برخوردار بوده و متاسفانه درخواست های تجار و تولیدنمایندگان در منطقه ویژه دوغارون برآورده نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی افغانستان و ایران بیان نمود: دولت افغانستان تجارت را آزاد گذاشته، مصررانه از آنان پشتیبانی می نماید و از مقامات این کشور درخواست دارم که موانع موجود بر سر تجار جمهوری اسلامی را رفع کند تا تجارت میان کشور ایران و افغانستان که در گذشته نیز وجود داشته، بهتر انجام گردد.

سلیمان خیل بیان نمود: برند بالغ بر 72 درصد کالاهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان ثبت می گردد، اما علیرغم اینکه میان کشور ما و جمهوری اسلامی ایران روابط برادری وجود دارد، امکانات زیادی در اختیار تجار و سرمایه گذاران افغانستانی وجود ندارد.

وی اضافه نمود: امیدوارم به مباحثی که امروز در این جلسه مطرح شد، جامه عمل پوشانده گردد تا مسائل موجود در سرمایه گذاری رفع شده و فرصت های خوبی برای تجار و سرمایه گذاران ما فراهم گردد. بحث تجارت، برد برد است و در صورتی که چنین برداشتی وجود داشته باشد، مبادلات افزایش پیدا می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 690

به "سرمایه گذاری 150 میلیارد تومانی برای هوشمندسازی مرز دوغارون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه گذاری 150 میلیارد تومانی برای هوشمندسازی مرز دوغارون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید