سرریز شدن بی تابی اجتماعی در کامنت ها

به گزارش مجله نایس پاتوق، فعال فضای مجازی گفت: این ماهیت و هویت فضای مجازی است که باعث می گردد بسیاری از بایدها و نبایدها را بردارد و انسان ها بر اساس احساسات و عواطف شان در فضای حاکم بر عقلانیت شان، آن لحظه تصمیم بگیرند.

سرریز شدن بی تابی اجتماعی در کامنت ها

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، وقتی حادثه، رخداد یا اتفاقی در دنیای واقعی می افتد، ما را به فکر فرو می برد؛ به طوری که در ذهن خود به تجزیه و تحلیل آن می پردازیم یا حتی به دنبال مقصر یا مسبب آن می گردیم، راه چاره برایش ارائه می دهیم یا در اوج عصبانیت سعی می کنیم آن را نادیده بگیریم .

اما با وجود فضای مجازی و داشتن اکانت و صفحه شخصی، این تحلیل ها و برداشت های خود را در قالب ادبیات کامنتی منتقل می کنیم. در کنار این مسائل اگر هم تاب سخن و نقد افکار مقابل خود را نداشته باشیم، کنترل خود را از دست می دهیم و چون هویتمان ناشناخته است، با ادبیاتی دور از ادب، آن شخص را خطاب قرار می دهیم .

اکنون با سعید کسرایی نیا فعال مجازی در این باره گفت وگو کردیم. او با تأکید بر اینکه فضای مجازی موجب تغییر بعضی باورها و ارزش ها شده است، علت به کار بردن الفاظ نادرست در ادبیات کامنتی و کم تحملی در پذیرش نظر مخالف را سرریز شدن عصبانیت ها و پرخاشگری های دنیای واقعی دانست و نقش روحانیون، سلبریتی ها و چهره های سیاسی و فرهنگی را در ارائه الگو جامع و کافی در فضای مجازی، حائز اهمیت دانست .

در فضای مجازی بایدهای مبتنی بر ارزش های جامعه برداشته شده است

کسرایی نیا با اشاره به اینکه فضای مجازی در سطح جامعه موجب تغییر ارزش ها و باورهای شده است، بیان داشت: وقتی ارزش ها تغییر می نماید، آن وقت معیار ارزیابی هم تغییر می نماید. در حال حاضر، همه ما فست فودی و ساندویچی شده ایم و سعی می کنیم صحبت ها و پیغام هایمان را به سبک و مدل فضای مجازی بیان کنیم. خلاصه نویس، خلاصه گو و مختصرنویس شدیم و این ها یکی از آسیب هایی است که ادبیات فارسی را مورد هجمه قرار داده است .

وی با بیان اینکه مخاطب فضای مجازی هویتی متناسب با خواست خودش در این فضا تعریف می نماید، اضافه نمود: این در حالی است که وقتی در فضای خانه، شهر، محله یا محل کار هویت اجتماعی که فضای ساخته شده توسط دیگران است، قرار می گیرند، رفتار دیگری بروز می دهند که شاید مورد پسند و انتخاب خودشان نباشد .

فضای غیررسمی و مجازی، جولانگاه عصبانیت های لحظه ای است

این فعال مجازی ابراز داشت: در فضای مجازی بسته به آن فضای مورد علاقه شان، هویتی را برای خود تعریف می نمایند. یک عکس جدید، یک اسم جدید، یک فامیل جدید، یک شخصیتی ساخته شده که توسط ذهن مخاطب بروز و ظهور پیدا می نماید. یعنی آنجا ارزش ها و بایدها و نبایدهای مبتنی بر ارزش های جامعه برداشته می گردد و بسیاری از مواردی که مبتنی بر ادب ایرانی و اسلامی است، مورد توجه قرار نمی گیرد .

وی با اشاره به اینکه سرریز و تبعات بی اخلاقی ها در فضای مجازی به چشم می آید، ادامه داد: البته شاید درباره فضای عمومی فضای مجازی صدق نکند. اما در فضای غیررسمی و تعاملی فضای مجازی مانند دایرکت ها، چت ها، کامنت ها، اکانت ها و غیره، شخصیت مجازی برای خودشان ساخته اند، واکنش نشان می دهند و قاعدتاً چون از محدویت های اجتماعی، بایدها و نبایدها به دور است، هرگونه می خواهند، واکنش نشان می دهند .

کسرایی نیا درباره جولان عصبانیت ها در قابل ادبیات کامنتی گفت: اگر ریشه یک اکانت در فضای اینستاگرام را که با ادبیات نامناسب، زیر یک پست واکنش نشان داده است، پیدا کنیم، ممکن است به یک کارمند، پزشک، دانشجو، معلم و یا هر شخصیتی دیگر برسید. الزاماً انسانی که پشت این اکانت قرار گرفته است، یک فرد بی هویت یا فرد ذاتاً بی ادب نیست. این ماهیت و هویت فضای مجازی است که انسان ها بر اساس احساسات و عواطفشان دور از فضای حاکم بر عقلانیتشان، آن لحظه تصمیم می گیرند .

سرریز شدن بی تابی ها درباره گران شدن بنزین در ادبیات کامنتی

وی با اشاره به اینکه خیلی برای شخص مهم نیست که طرف مقابل چه برداشتی نسبت به آن پیدا می نماید، اضافه نمود: این فضای مجازی است که در فضای واقعی ما تأثیر می گذارد. در واقع شئونات مالی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تابعی از اتفاقات فضای مجازی است. وقتی یک اتفاق در فضای واقعی می افتد، به طور مثال بنزین گران می گردد، سرریز بی تابی و عصبانیت ها در فضای مجازی نشان داده می گردد .

این فعال مجازی توضیح داد: اگر تیم ملی فوتبال در یک بازی رسمی می بازد، سرریز این عصبانیت و خشونت در فضای مجازی خودش را نشان می دهد. در سال های گذشته طبق آمار قوه قضاییه یکی از دلایل تشکیل پرونده های قضایی، نزاع و فحاشی بوده است. امروز شما این نزاع و فحاشی را در فضای مجازی پررنگ می بینید. شاید در فضای واقعی این موارد کم رنگ شده باشد. در واقع پرخاشگری در ادبیات کامنتی تابعی از اتفاقاتی است که در جامعه می افتد .

وی ادامه داد: این امر در حوزه فرهنگ عمومی مشهودتر است؛ به گونه ای که در فضای بین الملل زیر پست یک داور و بازیکن فوتبال معروف، الفاظ ناپسندی را به کار می برند که در فرهنگ و ادبیات ما شاید جایگاهی نداشته باشد، اما چون در فضای واقعی قدرت تخلیه این پرخاشگری و عصبانیت را ندارند، در فضای مجازی با هویت مجازیشان آن را نمایش می دهند و عقده های خودشان را باز می نمایند و تخلیه می شوند و به فضای روزمره خودشان باز می گردند .

فضای مجازی محدویت های هویت واقعی را ندارد

کسرایی نیا با بیان اینکه زندگی شخصی باعث شده یک فرد درگیری های متعدد داشته باشد، گفت: مشکل ما در فضای مجازی این است که الگو نداریم. وقتی وارد فضای مجازی می شوید، مدل و الگوهای پیروز بزرگ را خیلی کم داریم. به طور مثال آنالیز کنید چند نفر از روحانیون ما توانسته اند در فضای مجازی حضور مؤثر داشته باشند و با جوانان ارتباط برقرار نمایند؟ چند نفر از سلبریتی ها توانستند عملکرد مثبت در فضای مجازی داشته باشند و حداقل در حوزه فعالیت خودشان یک الگو برای جوانان باشند. چند نفر از چهره های سیاسی و فرهنگی توانسته اند در فضای مجازی عملکرد الگومانند داشته باشند .

این فعال مجازی اعلام نمود: در فضای مجازی که بخش عمده ای از زندگی ما را به خودش اختصاص داده است و طبق آمار هر نفر ایرانی روزانه 7 ساعت وقت خودش را در این فضا می گذارند، خلاء الگوی پیروز احساس می گردد. پس وقتی الگو کافی و رسانه، فرهنگ ساز نباشد، قطعاً سرریز این اتفاقات نابهنجاری می گردد که ملیت، اسلامیت و فرهنگ ما را تحت شعاع قرار می دهد .

منبع:فارس

انتهای پیغام ،

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 699

به "سرریز شدن بی تابی اجتماعی در کامنت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرریز شدن بی تابی اجتماعی در کامنت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید