راه های جلوگیری از داغ کردن و جوش آوردن خودرو
به گزارش مجله نایس پاتوق، وبسایت اسمارت کار: یکی از مشکلاتی که ممکن است گریبانگیر رانندگان اتومبیل، خصوصا در ماه های گرم سال گردد، گرم شدن و افزایش بیش از حد دمای موتور خودرو است. این موضوع سبب می گردد تا دمای موتور از حدود استاندارد خود خارج گردد و به اصطلاح خودرو جوش بیاورد. از آنجا که در فصل تابستان هوا بسیار گرم می گردد، در نتیجه ممکن است موتور خودرو نیز بسیار سریعتر دمایش افزایش پیدا کند. برای جلوگیری از داغ شدن خودرو و کاهش دمای موتور خودرو روش هایی وجود دارد که در ادامه بعضی از آن ها را معرفی نموده و به شرح هر یک خواهیم پرداخت.
کاهش دمای موتور خودرو
داغ شدن خودروهمانطور که اشاره شد، افزایش دمای موتور خودرو، می تواند باعث جوش آوردن خودرو گردد که عدم توجه به این موضوع، در نهایت منجر به صدمه و آسیب زیاد به موتور خودرو می گردد. در نتیجه هنگامی که دمای موتور به فراتر از حد استاندارد آن رسید، باید فورا خودرو را متوقف و خاموش نمود و پس از آن برای حل مشکل، چاره ای اندیشید.
این مطلب به دو بخش تقسیم می گردد. در بخش اول به ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور و در نتیجه کاهش دمای موتور خودرو خواهیم پرداخت. در بخش دوم نیز راهکارهایی را برای کاهش سریع دمای موتور ارائه خواهیم داد که در زمانی کاربرد دارد که خودروی ما بیش از حد داغ شده و جوش آورده است.
جلوگیری از افزایش دمای موتور در روزهای گرم
یکی از مهمترین بخش هایی که جزو سیستم خنک نماینده موتور محسوب می گردد، آب و روغن موتور می باشد. این دو مایع نقش موثری در خنک نمایندگی موتور خودرو ایفا می نمایند. عدم توجه به اندازه، کیفیت و ترکیبات این دو مایع، می تواند باعث افزایش دمای موتور و در نهایت جوش آوردن خودرو گردد. پس از آن باید به فن های خنک نماینده خودرو نیز توجه نمود که در صورت عدم عملکرد صحیح، می توانند باعث جوش آوردن خودرو شوند. در ادامه این موارد شرح داده شده است.
آب رادیاتور
درجه آمپر آب موجود در رادیاتور در روزهای گرم سال به هیچ وجه نباید کمتر از اندازه استاندارد تعریف شده در دفترچه راهنمای خودرو باشد. به دلیل گرمای زیاد در تابستان، همیشه باید به صورت دوره ای اندازه آب موجود در رادیاتور را چک نمود. علاوه بر این، باید از ضدیخ و ضدجوش نیز به اندازه مناسب در رادیاتور خودرو استفاده گردد. این مایع سبب می گردد تا نقطه جوش آب موجود در رادیاتور بالا رود و در نتیجه حتی اگر موتور به دمای صد درجه نیز برسد، خودرو جوش نیاورد.
روغن موتور
روغن موتور نیز باید در روزهای گرم سال به صورت مرتب و دوره ای تعویض گردد. استفاده طولانی مدت از روغن موتور سبب می گردد تا این روغن خاصیت اولیه خود را از دست داده و در نتیجه اندازه گرانروی آن کاهش یابد. این موضوع سبب می گردد تا این روغن در هنگام برخورد با قطعات داغ موتور، نتواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد و در نتیجه خنک نمایندگی لازم را نداشته باشد.
اتصالات و لوله های آب
گرمای بیش از حد سبب می گردد تا در اثر انبساط، بست های موجود در مسیر لوله ها و جریان آب ورودی و خروجی به موتور، سست شده و گاها از جای خود در بیایند. این موضوع سبب می گردد تا اندازهی از آب موجود در رادیاتور به بیرون نشت پیدا کرده و در نتیجه باعث کاهش سطح آب رادیاتور گردد. یکی از راه های کاهش دمای موتور خودرو این است که هر از چند گاهی از محکم بودن اتصلات آب، اطمینان حاصل کنیم.
هواگیری به موقع
هر بار که خودروی ما جوش بیاورد یا به دلایلی اندازهی از آب آن کاسته گردد، باعث می گردد تا اندازهی هوا در مسیر لوله های آب درون موتور نفوذ پیدا کند. این هوا سبب می گردد تا عمل خنک نمایندگی آب با اختلال روبرو گردد و در نتیجه دمای موتور کاهش پیدا نکند. برای کاهش دمای موتور خودرو ، پیشنهاد می گردد حتما پس از هر بار جوش آوردن خودرو، عمل هواگیری رادیاتور انجام گردد.
پروانه و فن های خودرو
اگر خودروی شما از جمله مدل هایی است که قابلیت نصب پروانه را در قسمت جلویی خود دارد، پیشنهاد می کنیم در فصول گرم حتما این پروانه را نصب کنید. بعلاوه اطمینان از سلامت فن های رادیاتور می تواند منجر به کاهش دمای رادیاتور و در نتیجه کاهش دمای موتور خودرو گردد.
ترافیک و کار کردن درجا
توقف در ترافیک، درجا کار کردن، کار کردن با دور موتور بالا و سایر موارد این چنینی، باعث می گردد تا دمای موتور رفته رفته افزایش پیدا کند. سعی کنید از مسیر هایی تردد داشته باشید که کم ترافیک تر باشند. حرکت خودرو در دور موتور پایین و با سرعت مناسب، سبب می گردد تا هوا در موتور جریان یافته و موتور خنک تر گردد.
کاهش سریع دمای موتور خودرو
اگر خودروی شما داغ کرده است و درجه آمپر آن بیش از حد بالا رفته است، برای کاهش سریع دمای آن راهکاری برای سرعت بخشیدن به کاهش دمای آن وجود دارد که در ادامه به صورت مرحله مرحله آن را ذکر خواهیم نمود:
1. خودرو را در محلی که سایه است پارک کرده و خاموش کنید.
2. درب کاپوت خودرو را باز نمایید تا هوای تازه به موتور برسد.
3. به هیچ وجه به اتصالات و درب رادیاتور دست نزنید. در این حالت دمای آب بسیار زیاد بوده و باز کردن هر قطعه ای می تواند منجر به سوختگی شدید شما گردد.
4. درب رادیاتور را تا زمانی که مطمئن نشدید خودرو کاملا سرد شده است باز نکیند! باز کردن دداغ شدن خودرورب رادیاتور در دمای بالا باعث پاشیده شدن فشار بخار آب داغ به بیرون می گردد.
5. به هیچ وجه روی قطعات داغ موتور آب نریزید! خنک کردن سریع موتور با استفاده از آب منجر به ترک خوردگی و آسیب تماشا قطعات موتور در اثر گرم و سرد شدن می گردد.
6. به داخل کابین خودرو رفته و پنجره های خودرو را باز کنید. سپس بخاری خودرو را در درجه آخر برده و روشن نمایید. به این ترتیب فن های بخاری گرمای درون موتور را به داخل کابین راهنمایی می نمایند و به وسیله پنجره ها دفع می گردد.
7. سوئیچ ماشین را باز بگذارید تا فن های رادیاتور آغاز به چرخش نمایند.
با انجام موارد ذکر شده، خودروی شما در مدت زمان 15 الی 30 دقیقه خنک خواهد شد. پس از خنک شدن موتور، در صورتی که خودروی شما جوش آورده است، به آرامی درب رادیاتور را باز کرده و اندازه آب بخار شده را جبران نمایید. توجه داشته باشید که حتما پیچ هواگیری رادیاتور را نیز باز کنید و عمل هواگیری را در هنگام پر کردن رادیاتور انجام دهید.
پ
منبع: برترین ها