دنا پلاس توربو اتومات چه آپشن هایی دارد؟
به گزارش مجله نایس پاتوق، سال 1390 بود که گروه صنعتی ایران خودرو با معرفی محصولی جدید به نام دنا، دوباره بر سر زبان ها افتاد. این محصول بعد از رونمایی مورد استقبال مشتریان ایرانی نهاده شد و همین موضوع مدیران گروه خودروسازی ایران خودرو را بر آن داشت تا با بروزرسانی این خودرو، آپشن های کاربردی تری به آن اضافه نمایند.
سال 1395 بود که نسخه ارتقا یافته دنا که در اصطلاح به آن فیس لیفت گفته می گردد با نام دنا پلاس در بازار خودرو عرضه شد. فیس لیفت دنا اما محبوبیت بیشتری نسبت به دنا ساخت سال 1390 پیدا کرد؛ چرا که هم ظاهر دنا پلاس با تغییرات جدی روبه رو شده بود و هم به لحاظ فنی از قابلیت های بیشتری برخوردار شده بود. دنا پلاس چهره ای پخته تر و به روز شده داشت و از این حیث بهتر می توانست با رقبای چینی در بازار رقابت کند. نکته قابل توجه درمورد این خودرو، امکان عرضه آن با پیشرانه پرخوران توربو شارژ بود.
اما گروه صنعتی ایران خودرو بعد از عرضه دنا پلاس دنده ای تصمیم تازه ای گرفت. این گروه خودروساز از 27 دی ماه 96 تست زمستانی دنا پلاس توربو اتومات را در کره جنوبی به مدت 10 روز شروع کرد. بالاخره در هشتم خردادماه سال 97 طی مراسمی، تست این جعبه دنده اتومات به خاتمه رسید. حال قرار است اولین سری دنا پلاس توربو اتومات در تابستان سال 1400 به دست مشتریان برسد. در ادامه این گزارش به آنالیز تخصصی محصول اتومات جدید ایران خودرو پرداخته ایم و آن را با نسخه دنده ای دنا پلاس مقایسه نموده ایم.
مشخصات فیس لیفت اتومات
دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک از یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک DAE با حالت اسپرت، برفی و قابلیت تیپ ترونیک برخوردار خواهد بود. این موضوع یکی از نکات برجسته در این سدان ملی به شمار می رود که او را به یک رقیب سرسخت برای گزینه های چینی موجود در بازار تبدیل می نماید.
دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک از لحاظ ویژگی های فنی پیشرانه تفاوتی با نسخه دنده دستی آن نخواهد داشت؛ با این تفاوت که از استاندارد آلایندگی یورو 5 بهره خواهد گرفت. دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک در بخش ظاهری تفاوتی با نمونه دنده دستی نداشته و تنها از رینگ های اسپرت آلومینومی 16 اینچی جدید سود خواهد برد.
اما یکی از تفاوت های اصلی این خودرو علاوه بر جعبه دنده 6 سرعته دستی، اضافه شدن یک آپشن کاربردی و مفید تحت هنوان فرمان کمکی برقی (EPS) است. این در حالی است که تا پیش از این دنا پلاس مجهز به فرمان هیدرولیکی بوده است.
از دیگر امکانات موجود در این خودرو می توان به کروزکنترل، 2 عدد ایربگ، چراغ اسپرت LEDدار، آینه های برقی تاشونده راهنمادار، سیستم اخطار سرقت، سیستم هشدار دهنده مالتی پلکس، سیستم تهویه هوا اتوماتیک، کلیدهای کنترلی روی فرمان، تنظیم زاویه نور چراغ ها از داخل کابین، سیستم ناوبری، سیستم صوتی و تصویری مالتی مدیا، دوربین دید عقب، کارت حافظه رهیاب، چراغ های جلو مجهز به چراغ روشنایی در روز، آتنن سقفی طرح باله کوسه، موبایل هندزفری، سانروف برقی، جایگاه 8 حالته، ترمز ABS، ترمز دیسکی چرخ های عقب، هشدار دهنده موانع عقب و رینگ اسپرت آلومینومی اشاره نمود.
در بحث تجهیزات هم، ایران خودرو همان آپشن های که به دنا پلاس توربو دنده ای اضافه نموده بود، برای دنا پلاس توربو اتومات نیز استفاده نموده است. بنابراین هیچ تفاوت آپشنی میان مدل دنده ای و مدل اتومات این خودرو وجود ندارد. مهم ترین آپشن های دنا پلاس توربو اتومات عبارتند از سانروف، دو ایربگ، کروز کنترل، تریم تک رنگ، رینگ 16 اینچ آلومینیومی جدید، ترمز دیسکی عقب، طرح جدید سردنده و گردگیر، روکش چرمی فرمان با دوخت قرمز، موکت کفی خودرو با آرم توربو و نوار قرمز رنگ.
تا به امروز قیمت نهایی این محصول اعلام نشده است، اما طبق طرح های پیش فروش مشارکت در فراوری صورت گرفته بر آن، ودیعه لازم جهت پیش خرید این خودرو 80 میلیون تومان اعلام شده است. همچنین موعد تحویل آن نیز برای تابستان و پاییز 1400 اعلام شده که بسته به موعد تحویل، تخفیف نقدی اندکی نیز برای خریداران به پاس ودیعه سپاری لحاظ خواهد شد.
منبع: ایرنا زندگی