تغییر زنجیره فراوری و عرضه، راهبرد شرکت ها برای بقا در چین

تازه ترین نظرسنجی ها در چین حاکی است به دلیل آثار منفی جنگ تعرفه ها میان چین و آمریکا، شمار زیادی از شرکت های چینی و خارجی در حال تغییر برنامه ها و زنجیره های فراوری و عرضه هستند تا در این نبرد سخت تجاری راهی برای بقا بیابند.

تغییر زنجیره فراوری و عرضه، راهبرد شرکت ها برای بقا در چین

به گزارش خبرنگاران استرالیا، چین، هنگ کنگ، هند، ژاپن و مالزی از جمله کشورها و مناطقی هستند که برای در امان ماندن از تعرفه های آمریکا، شرکت هایشان در حال تغییر برنامه های فراوریی و عرضه کالا هستند.

مرکز مک کنزی تحقیقاتی را از 600 شرکت چند ملیتی از جمله 150 شرکت چینی انجام داده است که نشان می دهد آنها در حال ایجاد تحولات گسترده ای در روند فراوری و عرضه کالاهای مختلف هستند.

بر اساس این آنالیز ها، شمار زیادی از شرکت های چینی مجبور شده اند پس از اعمال تعرفه های سنگین آمریکا، برنامه های فراوری و عرضه کالا را تغییر دهند.

مک کنزی خاطر نشان نموده است که 93 درصد از شرکت های چینی پیشتر این کار را آغاز نموده و عملا تغییراتی در برنامه ها داده اند و 58 درصد اظهار داشته اند که تحولات صورت گرفته بسیار اساسی بوده است.

با تور چین سفر کنیم.

تحقیقات در منطقه آسیا و اقیانوس آرام صورت گرفته است و شرکت های کشورهای یاد شده تصریح نموده اند که اعمال تعرفه های میلیارد دلاری از سوی آمریکا راه دشواری پیش روی فراوری و عرضه قرار داده و آنها را مجبور نموده است فعالیت هایشان را در این زمینه ها تغییر دهند.

برای مثال شماری از کارخانه های چینی پایگاه های فراوریی خود را در چین تعطیل نموده و فعالیتشان را در کشورهای دیگر آسیای جنوب شرقی از جمله ویتنام، کامبوج، مالزی و اندونزی از سر گرفته اند.

همچنین این شرکت ها طراحی های فراوریی خود را نیز کاملا تغییر داده اند تا وقتی کالاهایشان در کشور دیگری فراوری می گردد، چینی بودن آن معین نگردد تا تعرفه سنگین برای آنها اعمال نگردد.

همچنین 92 درصد شرکت های هنگ کنگ، 82 درصد در سنگاپور و 78 درصد شرکت هایی استرالیایی می گویند که به خاطر تعرفه ها، مجبور شده اند برنامه های فراوریی و عرضه کالا را تغییر داده و زنجیره فراوری و عرضه را به جای دیگری منتقل نمایند.

ترامپ معتقد است چین با سرقت حق مالکیت معنوی و تبعیض تجاری، شرکت های خارجی و آمریکایی را تحت فشار می گذارد و کالاهای ارزان قیمت را با پرداخت یارانه به کشورهای دیگر صادر می نماید.

او در مرحله نخست، برای کاستن از مازاد تجاری 375 میلیارد دلاری چین، بر 250 میلیارد دلار کالای چینی تعرفه 10 تا 25 درصد وضع کرد اما اظهار داشت در آینده ممکن است در صورت تشدید رویارویی تجاری، 275 میلیارد دلار دیگر از این کالاها را مورد تعرفه قرار دهد. چین نیز در واکنش به این اقدام 110 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را تحت تعرفه 5 تا 10 درصدی و در پاره ای موارد بین 25 تا 40 درصد قرار داد.

در نهایت در خاتمه سال 2018 میلادی سران دو کشور برای 90 روز آتش بس اعلام نمودند؛ ترامپ تهدید نموده بود اگر طرفین در این مدت به توافق دائمی نرسند سایر کالاهای چینی نیز مزه تعرفه را خواهند چشید و تعرفه بر روی کالاهای قبلی نیز افزایش خواهد یافت.

طرفین در این مدت، چندین دور از گفت وگوهای تجاری و مالی را برگزار نموده اند اما هنوز به نتیجه نرسیده اند؛ اگرچه دو طرف امیدوار بودند بزودی به توافق برسند اما اعلام افزایش تعرفه ها به نظر می رسد همه چیز را بار دیگر خراب نموده است.

به دنبال اعلام ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه بر کالاهای چینی به ارزش 200 میلیارد دلار، بعضی منابع خبری چین روز گذشته (16 اردیبهشت) از لغو یازدهمین دور مذاکرات میان دو کشور که قرار بود این هفته در آمریکا برگزار گردد، خبر دادند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در گرماگرم مذاکرات تجاری که دهمین دور آن روز پنجشنبه گذشته در پکن برگزار شده بود، در پیامی توئیتری اعلام نمود: از آدینه این هفته تعرفه بر 200 میلیارد دلاری از کالاهای چینی 25 درصد افزایش خواهد یافت.

حجم تجارت دو کشور که در سال 1979 میلادی پنج میلیارد دلار بود، در سال 2017 میلادی به 580 میلیارد دلار رسیده است که برابر با روزانه حدود 1.5 میلیارد دلار است. روزانه 14 هزار نفر برای کار، تحصیل و تفریح میان دو کشور به وسیله هواپیما تردد می نمایند.

در طول 40 سال گذشته که روابط رسمی دو کشور برقرار شده، سرمایه گذاری دوجانبه نیز از تقریباً صفر به بیش از 230 میلیارد دلار افزایش یافته است.

منبع: ایرنا

به "تغییر زنجیره فراوری و عرضه، راهبرد شرکت ها برای بقا در چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر زنجیره فراوری و عرضه، راهبرد شرکت ها برای بقا در چین"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید