آیا امکان استفاده انبوه از موتور شار محوری وجود دارد؟

به گزارش مجله نایس پاتوق، در حال حاضر گروه بزرگ خودروسازی هیوندای برای پلت فرم جدید محصولات برقی خود یعنی E-GMP از موتور شار شعاعی استفاده می کند.

آیا امکان استفاده انبوه از موتور شار محوری وجود دارد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو، یک شرکت انگلیسی پیروز به تولید موتور شار محوری جدید و پیشرفته ای شده است که می توان از این موتور برای انتقال قدرت به صورت مستقیم استفاده کرد. با قرار دادن موتور به صورت مستقیم درون چرخ نیز می توان از آن استفاده کرد. در ادامه می خواهیم به موتورهای الکتریکی شار محوری بپردازیم و ببینم در آینده نزدیک وسایل نقلیه الکتریکی مجهز به موتور شار محوری و یا شار شعاعی خواهند شد یا خیر؟

موتور شار شعاعی به شکل استوانه است که درون آن روتور قرار گرفته است و دورتا دور آن نیز استاتور قرا گرفته است.

موتور شار محوری به شکل بیسکویت است و به با توجه به همین تفاوت ظاهری در محل های مختلفی از آنها استفاده می شود.

موتور شار شعاعی به طور سنتی طول بیشتر اما قطر کمتری دارد و در مقابل قطر موتور شار محوری بیشتر و طول آن بسیار کوتاه تر است و در نتیجه برای قرار گیری بین موتورهای احتراق داخلی و گیربکس در خودروهای هیبریدی مناسب تر هستند. البته خودروسازان چندان علاقه ای به این ترکیب ندارند.

البته می توان از موتورهای شار محوری در داخل و یا نزدیکی چرخ نیز بهره برد و یا با اتصال چندین موتور به یکدیگر از ساختار قوی تر چند روتوره بهره برد.

همانند موتورهای شار شعاعی، می توان در وسایل نقلیه با ولتاژ کاری پایین (48V) همچون اسکوترها و خودروهای شهری کوچک استفاده کرد. در طرف مقابل نیز می توان از این موتورها در محصولات با ولتاژ کاری بالا از جمله سوپرخودروها و وسایل خودران سنگین وزن آینده استفاده کرد.

شرکت انگلیسی Saietta موتور شار محوری کششی (AFT) جدیدی را طراحی و تولید کرده که امکان تولید انبوه و کاهش هزینه های بسیار زیادی را همراه با خود دارد.

از نظر اندازه و ابعاد و همینطور ولتاژ کاری نیز می توان از این موتور در اسکوترهای کوچک تا اتوبوس های برقی استفاده کرد. روتور دیسکی شکل این موتور از فولاد نرم متصل به آهن ربا دائمی ساخته شده است که هم هزینه تولید را کاهش می دهد و هم ساختار ماژولار دارد و در نتیجه امکان تولید سریع را مهیا می کند.

موتور به طور کامل مهر و موم شده و توسط آب خنک می شود و همانند دیگر موتورهای شار محوری بدون یوغ یعنی فاقد سیم پیچ بزرگ و سنگین استاتور است. به طور سنتی این سیم پیچ در موتورهای شار شعاعی مشاهده می شود.

در نتیجه وزن موتور کاهش پیدا می کند و امکان افزایش تراکم قدرت به وجود می آید. همانند تمامی موتورهای AC سنکرون، آهن ربای قرار گرفته بر روی روتور به میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط قطعه Slip ring که یک حلقه الکترومغناطیسی در استاتور است، جذب می شود.

به طور معمول موتورهای شار محوری در لحظه آغاز حرکت یک ضربه ایجاد می کنند که به اصطلاح cogging می گویند.

اگرچه این اثر معمولا به صورت الکترونیکی کاهش می یابد با این وجود مهندسین شرکت Saietta در حدود 96 الکترومغناطیس در استاتور قرار داده اند تا این اثر را به حداقل خود برسانند.

این شرکت به دنبال کمک های مالی برای تولید حداقل 150 هزار دستگاه از این موتور برای وسایل حمل و نقل خودران جدید و همینطور وسایل نقلیه معمولی است.

در دیگر همکاری مشترک قرار است Saietta به همراه دو شرکت بزرگ در زمینه تولید موتورهای شار محوری یعنی YASA و Magnax این فن آوری موتورهای الکتریکی را به جلو ببرند.

در حال حاضر گروه بزرگ خودروسازی هیوندای برای پلت فرم جدید محصولات برقی خود یعنی E-GMP از موتور شار شعاعی استفاده می کند. موتورهای شار شعاعی کوچکتر امکان دور خوردن سریع تر (تا 70 درصد) به نسبت موتورهای معمولی را فراهم می آورند و به همان میزان نیز گشتاور تولید می کنند.

به طور معمول موتورهای الکتریکی با سرعت (20 هزار دور دقیقه) به یک گیربکس دو سرعته متصل می شوند اما هیوندای از یک گیربکس تک سرعته و افزایش ضریب دنده نهایی تا 33 درصد استفاده کرده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1398

به "آیا امکان استفاده انبوه از موتور شار محوری وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا امکان استفاده انبوه از موتور شار محوری وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید