در این شهر خانه ها را در زیر زمین می سازند!

به گزارش مجله نایس پاتوق، خانه های زیر زمینی ماتماتا

اگر به زندگی آدم ها در گذشته دقت کنید می بینید که مردم زیادی در گوشه و کنار دنیا، به ویژه آن هایی که آب و هوای کشورشان خیلی گرم بود، برای فرار از گرمای سوزان در غارها زندگی می کردند. اهالی روستای کوچک ماتماتا در جنوب تونس هم همین کار را انجام می دهند، اما خانه های اینجا برعکس بیشتر خانه های زیرزمینی در کنار کوه ها ساخته نمی شوند. گردشگران زیادی برای تماشا این خانه های مجذوب نماینده و تماشای به این روستا سفر می نمایند تا از نزدیک با روش زندگی مردم این سرزمین آشنا شوند. شما هم اگر می خواهید سفری به این روستای بینظیر داشته باشید با خبرنگاران همراه شوید.

در این شهر خانه ها را در زیر زمین می سازند!

اهالی روستای خاص و زیبای ماتماتا (Matmata) برای درست کردن خانه، گودال بزرگی را در زمین حفر می نمایند و بعد در کناره دیواره های این گودال اتاق های خودشان را می سازند. گودال مانند حیاطی است که اتاق ها در کناره های آن به صورتی کاملا سنتی قرار گرفته اند، این گودال ها گاهی با ساختن راهی باریک و پیچاپیچ به گودال دیگری که در نزدیکی آن قرار گرفته است وصل می گردد و معماری بسیار جالب و بینظیری را به نمایش می گذارد.

اگر به شهرهای مختلف تونس بروید شهرهای کوچک زیادی مثل این شهر را می بینید که خانه های خودشان را به همین روش درست می نمایند. خاک این منطقه بر روی تپه ای از ماسه سنگ قرار گرفته و به همین علت نرم است و با ابزارهای دستی به راحتی در آن گودال حفر می گردد. با وجود نرم بودن این خاک اما استحکام کافی برای ساختن خانه ها را دارد و بیش از هزار سال است که مردم خانه های خود را به این شکل درست می نمایند. فلات ماتماتا که این خانه های زیرزمینی زیبا در آن پیدا می گردد در کنار باریکه ای قرار گرفته است که تنها راه زمینی بین لیبی و تونس است برای همین در طول تاریخ مهاجمان زیادی از این جهت به این روستا حمله می کردند و این اتفاق اهالی این روستا را وادار می کرد که عقب نشینی نمایند و خانه های خود را درداخل گودال هایی بر روی کوه ها بسازنند.

بعد ها بعد از اینکه جنگ کشورها تمام شد اهالی روستا با خیال راحت از کوه ها پایین آمدند و خانه ها و روستای خودشان را در دامنه کوه ها و سپس در دشت ها ساختند. همانطور که گفتیم این خانه های غاری شکل امروز تبدیل به جاذبه گردشگری مهم کشور تونس شده و حتی این روستا آنقدر معروف شده که کارگردان آمریکایی برای ساخت فیلم معروف جنگ ستارگان در سال 1999 این روستا را به عنوان یکی از لوکیشن های خود انتخاب می نماید. اما جالب است بدانید که خانه لوک استار واکر در فیلم جنگ ستارگان در واقع یک هتل زیرزمینی (هتل سیدی دیریس) بوده که از هتل های معروف این روستاست و خیلی از گردشگران در مدتی که برای سفر به این روستا می فرایند در آن اقامت می نمایند.

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت
انتشار: 2 تیر 1401 بروزرسانی: 2 تیر 1401 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 2041

به "در این شهر خانه ها را در زیر زمین می سازند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در این شهر خانه ها را در زیر زمین می سازند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید