سرشماری تعاونی ها به کـجا رسید؟

به گزارش مجله نایس پاتوق، با وجود انتقاد صاحبنظران اقتصادی و فعالان بخش تعاون از سهم ناچیز تعاونی ها در اقتصاد ملی و مغفول ماندن ظرفیت های این بخش، طرح سرشماری، تعاونی ها را به صندلی واقعی می رساند و سهم دقیق آن ها در فراوری، صادرات و اقتصاد را معین می نماید.

سرشماری تعاونی ها به کـجا رسید؟

به گزارش خبرنگاران، بر اساس مواد 4 و 5 قانون بهبود فضای کسب و کار، اتاق های بازرگانی و تعاون موظفند اطلاعات جامعه آماری خود را کامل نموده و در اختیار دستگاه های دیگر قرار بدهند.

طی سال های گذشته آمار دقیقی از تعداد تعاونی ها و فعال و راکد بودن آن ها در اختیار نبود، به همین دلیل طرح سرشماری تعاونی ها توسط اتاق تعاون ایران کلید خورد. بر اساس این طرح که از 15 اسفندماه سال گذشته شروع شد، قرار بود تا همه تعاونی ها از این تاریخ تا خاتمه خردادماه سال 97 به سایت اتاق تعاون مراجعه و ثبت نام نمایند.

پیش تر محمدمهدی تیموری - معاون امور استان های اتاق تعاون ایران، مبنای سرشماری را خوداظهاری دانسته و اعلام نموده بود که ماموران سرشماری برای تکمیل اطلاعات به تعاونی ها مراجعه می نمایند.

آنطور که وی گفته با استفاده از نتایج حاصله این طرح که با هماهنگی مرکز آمار صورت می گیرد، بانک اطلاعاتی اتاق تعاون تکمیل و به روز می گردد تا گزارش های دقیق تری از اشتغال و فراوری بخش تعاون در اختیار دستگاه های ذیربط قرار گیرد.

مرحله اول سرشماری از تعاونی ها به شکل اینترنتی و خوداظهاری بود که باید تا خاتمه خردادماه انجام می شد و مرحله دوم ظرف یک ماه پس از ثبت نام الکترونیکی با مراجعه حضوری ماموران سرشماری به تعاونی ها صورت می گرفت که با توجه به گذشت دو ماه از زمان یاد گردیده و با وجود پیش بینی معاونت امور استان های اتاق تعاون که اعلام نموده بود تا قبل از نیمه اول امسال آمارها منتشر می گردد، تاکنون گزارشی از روند اجرای طرح و آمارهای به دست آمده منتشر نگردیده است.

سرشماری تعاونی ها چه کمکی می نماید؟

طرح سرشماری تعاونی های کشور به منظور معین سهم بخش تعاون در اقتصاد شروع گردیده و محاسبه ارزش افزوده تعاونی های بازرگانی، صنعت و معدن، کشاورزی، حمل ونقل، مصرف، مسکن، عمران و خدمات و سهم آن ها در ارزش افزوده این بخش ها، از جمله اهداف این طرح به شمار می رود.

رییس اتاق تعاون ایران در گفت وگو با خبرنگاران، می گوید: با اجرای این طرح، چارچوب های آماری بخش تعاون با نوع فعالیت های آن ها به شکل دقیق معین گردیده و استخراج آمارهای مورد احتیاج، به معین سهم و صندلی بخش تعاون در اقتصاد کمک می نماید.

او یکی از مشکلات اقتصاد غیردولتی را فقدان آمار عنوان نموده و می گوید: در حال حاضر بیش از 110 هزار تعاونی در گرایش های مختلف در کشور فعالیت دارند اما آمار دقیقی از فعالیت آن ها در دست نیست که امیدواریم این سرشماری به شناسایی تعاونی های فعال کشور منجر گردد.

به اعتقاد عبدالهی، شبکه تعاونی ها در رشد اقتصادی، توسعه عدالت اجتماعی، اشتغالزایی و برطرف فقر و محرومیت و تبعیض نقش موثری دارند و از این جهت سهم آن ها در اقتصاد باید معین گردد.

به گزارش خبرنگاران، فعالان بخش تعاون همواره از مغفول ماندن ظرفیت های بخش تعاون، عدم پایبندی و اجرای قوانین بخش تعاون و سهم ناچیز تعاون از اقتصاد ملی انتقاد دارند؛ آنچنان که در جریان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در روزهای گذشته در مجلس رخ داد، بخشی از موارد استیضاح در بیان نمایندگان مجلس به نادیده گرفته شدن سهم بخش تعاونی در تصمیمات کلان، عدم توجه کافی به تعاونی ها و تعطیل شدن تعاونی ها در شهرهای کوچک اختصاص داشت.

بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که آمار سرشماری کمک بسیاری به برنامه ریزی و تصمیم سازی های کلان می نماید و چشم انداز روشنی از میزان فراوری، صادرات و فعالیت تعاونی ها ارائه می دهد؛ همچنین با استفاده از نتایج این سرشماری، امکان صدور پروانه فعالیت برای تعاونی ها بدون آنکه به اصناف و اتحادیه های صنفی مراجعه نمایند، فراهم می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 شهریور 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 13

به "سرشماری تعاونی ها به کـجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرشماری تعاونی ها به کـجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید