دریافت گواهی نشان جغرافیایی ملی در 2 رشته صنایع دستی استان گلستان

به گزارش مجله نایس پاتوق، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از دریافت گواهی نشان جغرافیایی ملی در 2 رشته صنایع دستی استان اطلاع داد.

دریافت گواهی نشان جغرافیایی ملی در 2 رشته صنایع دستی استان گلستان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی استان امروز یکشنبه 13 آبان 97 با اعلام این خبر گفت: نشان جغرافیایی، نشانه ای است که مبدا یک کالا را به قلمرو، منطقه یا ناحیه ای از کشور منتسب می نماید. مشروط بر اینکه کیفیت و مرغوبیت یا سایر خصوصیات کالا اساساً قابل انتساب به آن مبدا جغرافیایی باشد.

او اضافه نمود: مستندنگاری و تکمیل پرونده های مربوط به حقوق مالکیت معنوی (نشان جغرافیایی) در دو رشته زیور آلات سنتی ترکمن شرکت تعاونی صنایع دستی نگین ترکمن گلستان در شهرستان آق قلا به مدیر عاملی زهرا مرادی و رشته رودوزی سنتی شرکت تعاونی نقش سوزن گلستان در شهرستان گنبد کاووس به مدیر عاملی عصمت مجیدی صورت گرفته است و در حال حاضر این دو پرونده مراحل انتهای را برای اخذ نشانه جغرافیایی طی می نمایند و در آینده ای نه چندان دور شاهد ثبت نشانه جغرافیایی دو رشته زیور آلات سنتی ترکمن و رودوزی سنتی خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با بیان اینکه ثبت نشان جغرافیایی ملی به نوعی حفظ و حراست از محصولات بومی و منطقه ای به شمار می آید، گفت: رشته های متعدد صنایع دستی در گلستان وجود دارد که دارای شاخص های ویژه بومی و منطقه ای است که می تواند شناسه بسیار خوبی برای معرفی روستا یا شهر محل فراوری یا عرضه اش باشد و در صورت توسعه به مقصدی برای سفر تبدیل گردد.

کریمی از معرفی رشته صنایع دستی برای دریافت نشان جغرافیایی تا سقف دو رشته در طول یک سال اطلاع داد و اضافه نمود: نشان جغرافیایی ملی تنها در قالب تعاونی ثبت می گردد و هنرمندان می توانند در هر رشته ای که فعالیت دارند بعد از تشکیل تعاونی مدارک مورد احتیاج را به معاونت صنایع دستی اداره کل ارسال نمایند.

او در ادامه به مزایای نشان جغرافیایی صنایع دستی اشاره نمود و اضافه نمود: ایجاد همبستگی بین اعضای تشکل در چگونگی فراوری، حفظ و مراقبت از محصولات بومی منطقه، ارتقای سطح کیفی محصولات بومی در هر منطقه جغرافیایی، کوشش برای برند سازی و آشنایی با بازار و همچنین اخذ نشان بین المللی جغرافیایی از مزایای نشان جغرافیایی ملی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در انتها گفت: ثبت نشان جغرافیایی معرفی استان و همچنین شهرستان محل فعالیت رشته صنایع دستی را به همراه دارد که خود می تواند امتیاز مهم برای منطقه محسوب گردد.

طبق مصوبات 1883 کنوانسیون پاریس، هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند متقاضی دریافت نشان جغرافیایی برای فراوریات خود با درنظر دریافت یک حوزه جغرافیایی تعریف شده باشد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 28 اسفند 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 86

به "دریافت گواهی نشان جغرافیایی ملی در 2 رشته صنایع دستی استان گلستان" امتیاز دهید

1 کاربر به "دریافت گواهی نشان جغرافیایی ملی در 2 رشته صنایع دستی استان گلستان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریافت گواهی نشان جغرافیایی ملی در 2 رشته صنایع دستی استان گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید