تهیه اطلس میراث طبیعی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

به گزارش مجله نایس پاتوق، مدیر گروه پژوهشی میراث طبیعی پژوهشگاه یکی از اهداف تشکیل گروه پژوهشی میراث طبیعی پژوهشگاه را ارتقای سطح علمی طرح های پژوهشی در این حوزه دانست و یکی از اولویت های طرح های پژوهشی سال1397را، اطلس میراث طبیعی مطرح نمود.

تهیه اطلس میراث طبیعی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ناصر رضایی مدیر گروه پژوهشی میراث طبیعی پژوهشگاه این مطلب را در نشست تخصصی این گروه در هفته پژوهش بیان کرد.

او، از یک نگاه میراث طبیعی را در بر گیرندۀ تمامی پدیده های طبیعی از گذشته های دور در شروع پیدایش اندیشۀ بشری تا به امروز دانست که دارای صندلی یا نقش فرهنگی نیز هستند و خاطرنشان ساخت که از نگاهی دیگر، پدیده های طبیعی که دارای نقشی اثرگذار یا هرگونه عملکرد و تعامل در پیدایش و یا تداوم حیات انسانی یا تمدن های بشری بوده یا هستند، میراث طبیعی محسوب می شوند.

رضایی با اشاره به پیشینه میراث طبیعی گفت: از سال 1996، روابط و مناسبات متقابل آدمی با محیط زیست پیرامونش، به عنوان چشم اندازهای فرهنگی که تلفیقی از عملنمودهای طبیعت و بشر هستند و نشانگر تکامل جامعه انسانی، مورد توجه و بازنگری قرار گرفته است.

او با بیان اینکه بر اساس ماده 2 از کنوانسیون 1972 یونسکو، میراث طبیعی در سه گروه تقسیم بندی گردیده اند این سه گروه را شامل آثار طبیعی دارای ارزش زیبایی شناسی یا علمی جهانی استثنایی، ترکیبات زمین شناسی و جغرافیای طبیعی و مناطق کاملاً معین که زیستگاه حیوانات و منطقه رشد گیاهانی که در معرض انقراض و نابودی بوده و از نظر علمی، حفاظت از آنها دارای ارزش جهانی است و محوطه های طبیعی یا مناطق طبیعی که مرز آنها به دقت معین گردیده و از نظر علمی، ضرورت حفاظت و یا زیبایی طبیعی آنها، دارای ارزش جهانی استثنایی هستند دانست.

مدیر گروه پژوهشی میراث طبیعی، توضیح داد: پدیده ها یا مناطقی که از آنها یاد شد و اموال طبیعی نیز نامیده می شوند، براساس ضوابط معینی به عنوان میراث طبیعی جهانی در نظر گرفته خواهند شد.

او در ادامه به معرفی گروه میراث طبیعی و فعالیش هایش پرداخت و تحقق اهداف و وظایف پژوهشی پژوهشگاه، ارتقای سطح علمی طرحهای پژوهشی در حوزه میراث طبیعی، راهنمایی آنها در مسیر متناسب با نیازهای فکری و کارشناسی سازمان، بهره گیری از فرصتها و توان علمی- کارشناسی موجود در عرصه ملی و بین المللی، یاری ابزار به مطالعه و پژوهش و پشتیبانی فکری(فراوری فکر و دانش) بخش اجرائی و اداری سازمان را از اهداف تشکیل این گروه بر شمرد.

این پژوهشگر، در تشریح وظایف گروه پژوهشی میراث طبیعی گفت:انجام پژوهشهای بنیادی، توسعه ای کاربردی مربوط به موضوع گروه پژوهشی میراث طبیعی، برگزاری سمینارها، همایشها و نشستهای علمی و تخصصی یاری به ارتقاء فرهنگ و دانش فنی و تخصصی در امور میراث طبیعی، شناخت و معرفی مصادیق میراث طبیعی کشور، تهیه اطلس میراث طبیعی کشور، بانک اطلاعاتی رایانه ای و پایگاه میراث طبیعی ایران در شبکه جهانی اینترنت و... از وظایف این گروه است.

او در ادامه طرح های سراب های شهرستان نهاوندو میراث طبیعی با تاکید بر توسعه پایدار و میراث طبیعی مکران با رویکرد توسعه گردشگری پایداررا طرح های سال 97این گروه خاطرنشان کرد.

او توضیح داد: در سال 96 طرح های تدوین استراتژی حفاظت از میراث طبیعی با تأکید بر گردشگری پایدار، آنالیز غارهای منطقه هورامان کردستان با دیدگاه میراث طبیعی، اطلس میراث طبیعی اطلس میراث طبیعی ایران، ترجمه یک عنوان کتاب و ترجمه 3عنوان کتاب به همت پژوهشگران این حوزه به اجرا درآمد.

رضایی اولویت های طرح های پژوهشی سال1397را، اطلس میراث طبیعی، ترجمه 10 عنوان کتاب مرتبط با میراث طبیعی، طرح های جامع مدیریتی میراث طبیعی، تجارب ملی و جهانی، تهیه و راه اندازی سایت و اپلیکشن همراه میراث طبیعی، چالش های حفاظت پایدار میراث طبیعی، ثبت ملی و جهانی میراث طبیعی، ضرورت ها و چالش ها(بازخوردهای ثبت) و... خاطرنشان کرد.

او اضافه کرد: این گروه نشست ها و کارگاه های میراث طبیعی و ثبت ملی و جهانی،میراث طبیعی، حفاظت و مدیریت،مردم، گذشته و مکان، میراث ایران فرهنگی(تاثیر اقلیم در یادگارهای میراث فرهنگی) و شیوه ثبت آثار ملی و جهانی و مشخص عرصه و حریم، کاروانسراها، میراث طبیعی، مبانی و مفاهیم میراث طبیعی و توسعه پایدار میراث طبیعی و محیط زیست،میراث طبیعی و مردم شناسی،میراث طبیعی و باستان شناسی و میراث طبیعی و گردشگری را در سال 96و 97برگزار نموده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 22 دی 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 48

به "تهیه اطلس میراث طبیعی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه اطلس میراث طبیعی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید