خبرنگاران گزارش می دهد؛ فراوری گل و گیاه مینیاتوری در شیشه های زینتی

به گزارش مجله نایس پاتوق، 7 فارغ التحصیل رشته کشاورزی در مازندران از فناوری کشت بافت برای فراوری انبوه گل و گیاه استفاده می نمایند.

خبرنگاران گزارش می دهد؛ فراوری گل و گیاه مینیاتوری در شیشه های زینتی

به گزارش خبرنگار از ، کشت بافت فناوری نسبتا قدیمی است که از سال های گذشته برای فراوری انبوه گیاهان زینتی در مازندران استفاده می گردد.

همه ساله میلیون ها گیاهچه از کشور های مختلفی مانند هلند به کشور وارد می گردد، در حالی که ظرفیت بالایی از فراوری در ایران وجود دارد.

در گذشته برای تکثیر درختان و گیاهان از قلمه و یا بذر آن ها استفاده می شد، اما در کشت بافت بخشی از گیاه مورد نظر برای تکثیر با مواد ضدعفونی نماینده خاص استریل می گردد و سپس این بخش از گیاه به محیط کشت هایی که دارای همه مواد لازم برای رشد گیاه و تنظیم نماینده های رشدی مناسب انتقال داده می گردد.

ولی الله قاسمی عمران عضو هیئت علمی پژوهشکده کشاورزی و زیست فناوری طبرستان با بیان اینکه شرکت نیشا از سال 88 فعالیت خود را آغاز نموده است، گفت: ایده اولیه به مرکز رشد واحد های فناور طبرستان که زیر نظر دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری است، مطرح شد.

وی اضافه کرد: پس از پذیرش ایده تمرکز ما بر گونه بنفشه آفریقایی زیاد شد و با گذشت زمان و افزایش تجربه گیاهان دیگری به سبد محصولات خود اضافه کردیم.

قاسمی عمران گفت: در روش کشت بافت، گیاهان از عرصه طبیعی خود به آزمایشگاه منتقل و نمونه مورد نظر از گیاه گرفته می گردد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده کشاورزی و زیست فناوری طبرستان اضافه کرد: گیاهان پس از استریل و کشت به درون شیشه های زینتی منتقل می شوند.

وی گفت: در این روش سرعت تکثیر گیاه بسیار بالا می رود و به مدت 3 تا 6 ماه بعد می توان به بی نهایت گیاه دست یافت.

تبدیل شدن یک برگ به 500 گیاه کوچک

سودابه صادقی مدیر فروش این شرکت دانش بنیان در مصاحبه با خبرنگار از ، گفت: تکثیر گیاه معمولا به صورت سنتی انجام می گردد، ولی در شرکت ما به وسیله کشت بافت گیاهی، بخشی از گیاه مانند بذر، برگ، جوانه جانبی یا هر قسمتی از گیاه را می توان تکثیر کرد.

وی اضافه کرد: در این روش سطح آلودگی گیاه کم می گردد و در صورت وجود آلودگی نمونه کپک می زند.

صادقی گفت: برای نمونه یک برگ بنفشه آفریقایی پس از تکثیر به روش کشت بافت به هزار گیاهچه بنفشه آفریقایی تبدیل می گردد.

فراوری گیاه در خارج از فصل کشت

در روش کشت بافت می توان حتی در خارج از فصل کشت گیاهان به فراوری هزاران گیاه مورد نظر دست پیدا کرد.

ولی الله قاسمی عمران عضو هیئت علمی پژوهشکده کشاورزی و زیست فناوری طبرستان گفت: گیاهان کشت بافت شده هیچ تفاوتی با والد خود نداشته و کاملا شبیه مادر خود هستند که به عنوان کلون یا همسانه شناخته می شوند.

قاسمی اضافه کرد: در محیط کشت هورومون ها و تنظیم نماینده های رشد زیادی وجود دارد که برای تکثیر از آن ها استفاده می گردد.

وی گفت: بگونیا رکس و بنفشه آفریقایی، ارکید، استرپتوکارپوس، گلوکسینیا، ایپیشیا و استویا نمونه ای از گل های زینتی هستند که به وسیله کشت بافت در مازندران فراوری می کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشکده کشاورزی و زیست فناوری طبرستان با بیان اینکه ماده ژله ای رنگی درون این شیشه ها شامل مواد مغذی مورد احتیاج گیاه از جمله ساکاروز است، اضافه کرد: این ماده مغذی تقریبا شبیه مواد مغذی کود های مخصوص گیاهان است.

گیاهی بدون احتیاج به آب، خاک و نور

ولی الله قاسمی عمران عضو هیئت علمی پژوهشکده کشاورزی و زیست فناوری طبرستان گفت: گیاهان کشت بافت شده بر خلاف گیاهان دیگر احتیاج به آب، خاک، کود و نور ندارند و رشد گیاه در درون شیشه بسیار کند است.

وی اضافه کرد: 6 تا 9 ماه بعد گیاه از شیشه به خاک منتقل می گردد تا به رشد عادی خودش ادامه دهد.

قاسمی عمران گفت: محصولات دورن شیشه ای که به خاک منتقل شدند در یکی از 4 گلخانه ما پرورش داده می شوند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 200 رنگ و واریته بنفشه آفریقایی و رنگ های مختلف از گیاهانی مانند ارکیده، آنتریوم و سایر گیاهان زینتی درون آپارتمانی در این گلخانه فراوری و به فروش می رسد.

ارسال گل از شمال تا جنوب

یکی از افرادی که در گلخانه گیاهان نیشا فعالیت می نماید، می گوید: معمولا سفارش فروش گل های این مجموعه به وسیله فضای مجازی و اینترنتی انجام می گردد.

وی اضافه کرد: انواع گل های فراوریی به همه استان های کشور ارسال می گردد.

ارائه خدمات آزمایشگاهی به شرکت های دانش بنیان مازندان

اسدالله تیموری رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: پیگیر هستیم تا فناوری کشت بافت را برای فراوری گیاهان زراعی، باغی و حتی گیاهان دارویی در دانشگاه استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ابزار های جدید آزمایشگاهی در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می دهد.

تیموری گفت: برای شرکت های دانش بنیان تخفیف های خوبی در بخش هزینه های آزمایشگاهی و استفاده از تکنولوژی در نظر گرفته شد تا بتوانند با فناوری های نو ایده های جدیدی را خلق نمایند.

در حال حاضر 120 هزار واحد گیاه، گیاهچه و گل درون شیشه ای سالانه از شرکت دانش بنیان نیشا به استان های دیگر ارسال می گردد و با حمایت از آن می توان با کمترین هزینه به بی نهایت گل و گیاه در خارج از فصل کشت آن ها دست پیدا کنیم.

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 فروردین 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 103

به "خبرنگاران گزارش می دهد؛ فراوری گل و گیاه مینیاتوری در شیشه های زینتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گزارش می دهد؛ فراوری گل و گیاه مینیاتوری در شیشه های زینتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید