وزیر خارجه کانادا: طبق مقررات هوانوردی درباره جعبه سیاه، حق با ایران است

به گزارش مجله نایس پاتوق، خبرگزاری ایرنا نوشت: فرانسوا فیلیپ شامپانی در گفت و گو با بخش جهانی بی بی سی که روز یکشنبه بخش هایی از آن در بی بی سی فارسی نیز منتشر شد، گفت: در 30روز گذشته، ایران خواسته تجهیزات لازم برای خواندن این جعبه های سیاه را به دست آورد اما اگر بعد از 30 روز این اتفاق نیفتاده است پس باید به راهکار های دیگر فکر کرد.

وزیر خارجه کانادا: طبق مقررات هوانوردی درباره جعبه سیاه، حق با ایران است

اگر علاقمند به سفر با بهترین سفر کانادا ارزان هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

وزیر امور خارجه کانادا مسائل فنی را دلیل عدم ارسال تجهیزات به ایران مطرح نموده و درباره تحریم هایی که سد راه ورود بسیاری از تجهیزات و امکانات و حتی دارو به ایران شده است، سخنی نگفت.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به تازگی در مصاحبه ای با شبکه ان بی سی آمریکا گفت که ایران قادر به استخراج اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای سقوط نموده اوکراین نیست اما وی گفت که تهران جعبه سیاه این هواپیما را به دولتهای خارج تحویل نخواهد داد.

براساس گزارش بی بی سی، وی با یادآوری این که فرانسه به ایران پیشنهاد داده تا خواندن جعبه سیاه در آن کشور انجام گردد، گفت: اوایل ، ایرانی ها با نهادهای ایمنی حمل و نقل در آمریکا، کانادا و فرانسه تماس گرفتند و من متن مکاتبات آنها را دیدم. تمام این نهادها به ایران گفته اند که نمی گردد این تجهیزات را به ایران بفرستند.

شامپانی اضافه کرد: این تجهیزات را اصلا نمی گردد جابجا کرد. این تجهیزات بیشتر شبیه یک لابراتور هستند و نمی گردد تمام یک لابراتوار را به ایران برد.

به گفته او، پیوست شماره 13 کنوانسیون دنیای هوانوردی می گوید که اطلاعات جعبه سیاه باید بدون تاخیر خوانده گردد.

وزیر خارجه کانادا گفت: همانطور که به وزیر خارجه ایران گفتم این که کشورها این بند بدون تاخیر را هر طور دلشان بخواهند تفسیر نمایند، بدعتی در نظم و قوانین بین المللی می گذارد.

وی گفت: این مساله، یک راهکار دارد؛ جعبه سیاه را به فرانسه بفرستید تا در حضور مقامات ایران، فرانسه، کانادا و او کراین و بقیه، اطلاعات آنها را دانلود و بررسی نمایند. این گونه کاملا شفاف خواهد بود.

شامپانی گفت: من همواره گفته ام بهترین راه مقابله با بی اعتمادی، شفافیت است و دنیا خواستار شفافیت است.

وی اضافه کرد: خانواده های ایرانی هم می خواهند بدانند که چه اتفاقی افتاده است به همین خاطر ما به ایرانی ها گفته ایم می دانیم که بر اساس کنوانسیون شما حق دارید اما باید قبول کرد که بعد از 30 روز اگر هنوز پیروز نشدید، باید به گزینه های دیگر هم فکر کنید.

درخصوص سخنان وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر عدم امکان ارسال تجهیزات خواندن جعبه سیاه، این سوال مطرح است که آیا درصورتی که ایران بخواهد این تجهیزات را خریداری کند، تحریم های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران چنین اجازه ای را خواهد داد یا نه؟

منبع: انتخاب
انتشار: 6 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 794

به "وزیر خارجه کانادا: طبق مقررات هوانوردی درباره جعبه سیاه، حق با ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه کانادا: طبق مقررات هوانوردی درباره جعبه سیاه، حق با ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید