نانو دستکش های ایرانی راهی 3 کشور، فراوری مواد آبگریزکننده در همکاری دانشگاه با شرکت دانش بنیان

به گزارش مجله نایس پاتوق، محققان یکی از شرکت های دانش بنیان پس از طراحی و ساخت دستگاه آبگریز نماینده دستکش های ایمنی و همچنین فراوری مواد آبگریزنماینده با همکاری پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت، پیروز شدند این محصول را به سه کشور صادر نمایند.

نانو دستکش های ایرانی راهی 3 کشور، فراوری مواد آبگریزکننده در همکاری دانشگاه با شرکت دانش بنیان

به گزارش خبرنگاران، پژوهشگران یکی از شرکت های فناور، پیروز به طراحی و ساخت دستگاه آبگریز نماینده دستکش های ایمنی شدند و از آن برای فراوری دستکش هایی با پوشش آبگریز استفاده کردند. قسمت کف این دستکش از نیتریل یا لاتکس طبیعی و قسمت پشت آن از الیاف تهیه شده است. مقاومت در برابر برش به دلیل استفاده از پوشش لاتکس، مقاومت در برابر مواد نفتی، اسیدی و روغنی به دلیل استفاده از پوشش های نیتریل و خاصیت آبگریزی به دلیل دارا بودن نانوذرات از ویژگی های این دستکش های ایمنی است.

استفاده از الیاف بافته شده در یک طرف دستکش، باعث سبک شدن وزن آن شده، به گونه ای که کار کردن با آن را آسان تر نموده است و از طرفی ورود و خروج هوا از این قسمت دستکش به آسانی صورت می گیرد که منجر به تنظیم دمای دست می گردد.

این دستکش ها با دارا بودن خاصیت آب گریزی، پاک نمایندگی و مقاومت در برابر برش توانسته اند به محصولی پرکاربرد برای استفاده در صنایع سبک و سنگین مانند نفت، گاز و پتروشیمی، فولاد و معدن، مونتاژ کاری، خودروسازی، ساختمان سازی، صنعت شیشه و کار با سنگ و چوب تبدیل شوند.

برای فراوری این دستکش ها ابتدا بافت دستکش از طریق دستگاه های بافت تمام اتوماتیک و نخ های اسپان و یا DTJ با توجه به اندازه و نوع محصول بافته می گردد، ضمن آنکه کف دستکش نیز از طریق خط فراوری پوشش لاتکس و یا نیتریل آماده می گردد و پس از این مرحله دستکش درون دستگاه اتوماتیک آبگریزنماینده نانویی قرار می گیرد.

در این مرحله ابتدا دستکش ها کاملاً شسته و تمیز می شوند تا سطح بافت دستکش عاری از هرگونه مواد اضافی گردد. سپس دستکش ها در قالب هایی از جنس آلومینیوم و دو لایه تفلون نسوز قرار داده می شوند و محلول حاوی نانو ذرات آبگریز بر روی سطح بافت دستکش ها اسپری می گردد. پس از این مرحله، دستکش ها وارد کوره دستگاه اتوماتیک شده و با گردش حرارت و سپری شدن زمان مناسب از کوره خارج می شوند.

در سال 97 این شرکت برای ایجاد خواص آبگریزی محصولات خود از مواد آلمانی استفاده می کرد، ولی با همکاری محققان دانشگاه علم و صنعت پیروز شدند با یک دهم قیمت شرکت آلمانی این مواد را در داخل کشور فراوری نمایند؛ به گونه ای که از سال 98 فراوری این مواد آبگریزنماینده شروع شد و در حال حاضر از این مواد داخلی برای ایجاد خواص آبگریزی دستکش های فراوریی استفاده می گردد.

علاوه براین دستکش نانویی، 8 طرح دیگر در دستور کار این شرکت واقع شده است که به زودی این محصولات به بازار عرضه خواهد شد. در یکی از این طرح ها قرار است از نانومواد کربنی و نانولوله های کربنی در پلیمر دستکش ها استفاده گردد تا مقاومت دستکش بهبود یابد.

صادرات محصولات دانش پایه این شرکت از دیگر پیروزیت های این شرکت است. این شرکت از ابتدای امسال نانو دستکش های ایمنی فراوریی خود را به کشورهای چین، عراق و افغانستان صادر نموده است و رایزنی هایی برای صادرات این محصولات به کشور ترکیه در دست اجرا است که احتمالا طی ماه های آینده صادرات به این کشور نیز انجام می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 311

به "نانو دستکش های ایرانی راهی 3 کشور، فراوری مواد آبگریزکننده در همکاری دانشگاه با شرکت دانش بنیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانو دستکش های ایرانی راهی 3 کشور، فراوری مواد آبگریزکننده در همکاری دانشگاه با شرکت دانش بنیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید