عراق با اردن قرارداد واردات برق امضا کرد

به گزارش مجله نایس پاتوق، ایرنا نوشت:مقامهای اردن در قراردادی متعهد شدند که با پیوند شبکه برق این کشور، سالانه یک هزار گیگاوات انرژی به عراق صادر نمایند.

عراق با اردن قرارداد واردات برق امضا کرد

به گزارش منابع رسانه ای عراق، به موجب این قرارداد که به امضای مقام های دو کشور رسید، اردن در مرحله نخست پس از تکمیل اتصال شبکه برق، سالانه یک هزار مگاوات در ساعت انرژی برق به عراق صادر می نماید و در مرحله دوم هم ظرفیت صادرات برق را افزایش خواهد داد.

آیین امضای این قرارداد با حضور ماجد الاماره وزیر برق عراق و هاله زواتی وزیر انرژی و معادن اردن توسط براک سعد نور مدیر شرکت انتقال انرژی منطقه مرکزی عراق و امجد الرواشده مدیر کل شرکت ملی برق اردن امضا شد.

وزیر انرژی اردن در این مراسم بر اهمیت پیوند خطوط برق برای تقویت همکاری میان دو کشور در چارچوب تمایل امّان به اتصال شبکه برق با کشورهای همسایه با هدف ثبات و ایجاد بازار عربی مشترک انرژی تاکید نمود.

وی بر اهمیت این قرارداد در راستای اهداف جامع راهبردی حوزه انرژی برای سال های 2020-2030 تاکید نمود تا اردن به مرکز تبادل انرژی منطقه تبدیل گردد، به ویژه اینکه به تازگی یادداشت تفاهمی با عربستان برای پیوند خطوط برق دو کشور امضا نموده است.

واردات برق از امان پس از خاتمه ساخت نیروگاه جدید الریشه اردن و ساخت خطوط اتصال این نیروگاه با نیروگاه القائم عراق به طول 300 کیلومتر انجام خواهد شد که اجرای آن 26 ماه ادامه خواهد داشت.

به همین دلیل، احمد موسی العبادی سخنگوی وزارت برق عراق شهریور گذشته گفت که برای اجرای مرحله نخست طرح اتصال شبکه برق این کشور به اردن شرکت جنرال الکتریک همکاری مشترکی در احداث یک خط انتقال به طول 300 کیلومتر خواهد داشت.

وی اضافه نمود که 288 کیلومتر از این خط در داخل خاک عراق و 12 کیلومتر باقی مانده در اردن قرار می گیرد.

سخنگوی وزارت برق عراق ادامه داد که مرحله نخست این طرح با 150 مگاوات ظرفیت شروع می گردد و در مرحله خاتمهی به 960 مگاوات خواهد رسید.

العبادی اضافه که این خط، عراق را از راستا اردن به شبکه برق مصر متصل خواهد نمود.

وی گفت که اجرای این کار به صورت مرحله ای انجام می گردد و اگر با ضمانت نامه ها و تضمین های دولتی و وزارت دارایی انجام گردد، تکمیل آن یک و نیم تا دو سال به طول می انجامد.

در همین پیوند، مدیر اجرایی شرکت جنرال الکتریک پیشتر اعلام نموده بود که این شرکت مسوولیت تقویت شبکه انتقال انرژی عراق و اتصال آن به شبکه اردن را برعهده خواهد داشت.

محمد محیسن گفت که توافقی برای اتصال خطوط برق عراق و اردن وجود دارد که میان جنرال الکتریک و وزارت برق عراق با هدف تقویت شبکه انتقال انرژی این کشور و اتصال آن به خطوط برق اردن امضا شده است.

عراق همچنین شهریور 98 قراردادی با شورای همکاری خلیج فارس برای یک خط انتقال برق امضا کرد، این خط انتقال 500 مگاوات برق را به شبکه گسترده این کشور تا اواخر سال 2020 وارد می نماید.

این خط انتقال 300 کیلومتری از کویت به بندر جنوبی فاو عراق کشیده می گردد و تأمین اقتصادی آن بر عهده شورای همکاری خلیج فارس است.

کمبود شدید و قطع طولانی مدت برق که گاهی به 15 ساعت در روز هم می رسد، یکی از معضلات عراق است که در مهر ماه 98 از عوامل اصلی شکل گیری اعتراضات گسترده خیابانی در جنوب و مرکز این کشور شد.

عراق با حدود 18 هزار مگاوات کمبود برق روبرو است و اکنون جمهوری اسلامی ایران تنها کشور تامین کننده انرژی برق به میزان یک هزار و 350 مگاوات در ساعت برای عراق است و حجم صادرات گاز برای تامین سه نیروگاه گازی تامین برق در عراق نیز بالغ بر 18 میلیون مترمکعب در روز است.

دولت عراق در سال و ماه های گذشته کوشش گسترده ای را برای افزایش فراوری و تامین برق انجام داده است، با این وجود کمبود برق همچنان یکی از بحران های اصلی این کشور است.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 آبان 1399 بروزرسانی: 12 آبان 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1196

به "عراق با اردن قرارداد واردات برق امضا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق با اردن قرارداد واردات برق امضا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید