خبرنگاران شاخص نزولی بستری کرونا، نیازمند تداوم محدودیت ها

به گزارش مجله نایس پاتوق، تهران - خبرنگاران - شاخصی که بیش از هر چیز در تحلیل فرایند کرونا اهمیت دارد، میزان بستری در بیمارستان است که این فرایند در حال حاضر نزولی شده، اما اگر دچار عادی انگاری شود، به سادگی به شرایط قبل بر می شود و در نتیجه این فرایند نیازمند تداوم محدودیت ها برای کاهش ابتلای بیشتر افراد و کاهش ورودی بیمارستان هاست.

خبرنگاران شاخص نزولی بستری کرونا، نیازمند تداوم محدودیت ها

به گزارش روز شنبه خبرنگار سلامت خبرنگاران، تعداد مبتلایان ویروس کرونا از ابتدای شیوع تا به امروز در کشور به یک میلیون و 16 هزار و 835 نفر رسیده و تعداد جان باختگان نیز نزدیک به 50 هزار نفر رسیده است.

هرچند تعداد فوت شدگان روزانه به علت کرونا در کشور، از هفتم آذر سال 1399 فرایند کاهشی گرفته و به کمتر از 400 فوتی در روز رسیده، اما نکته قابل تامل این است که تعداد بستری های روزانه فرایند کاهشی محکمی ندارد و این یعنی مرز میان بهبود یافتن و مرگ، چندان قابل اتکا نیست.

البته فرایند بهبود یافتگان در روزهای اخیر صعودی بوده، اما نکته مهم این جاست که مهم ترین و قابل ارزیابی ترین شاخص برای آنالیز شرایط کرونا در هر کشوری، میزان بستری در بیمارستان هاست زیرا این بیماران دقیقا پیش چشم نظام سلامت و تحت مراقبت مستقیم قرار دارند و مشخص تکلیف آنها در صورت بهبودی یا فوت، قطعی محسوب می گردد.

از آن جایی که عدد بهبود یافتگان و عدد فوتی های با تست مثبت کرونا را نمی توان بدون قید قطعی آنالیز کرد، باید به میزان بستری در بیمارستان ها توجه ویژه داشت. نکته مورد تاکید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتدا، قید قطعی بودن تست کرونای مثبت افراد برای ثبت در آمار رسمی بوده که این موضوع مورد تاکید سازمان جهانی بهداشت نیز قرار گرفته است.

بسیاری از افراد ممکن است در طول این ماه ها با ویروس کرونا درگیر شده و به نوع خفیفی از این بیماری مبتلا شده و بهبود یافته باشند، اما این افراد به این دلیل که شاید خودشان متوجه بیماری نشده اند و تست کرونا نداده اند، در آمار بهبود یافتگان قید نمی شوند. در عمل هم چنین چیزی اجرایی نیست که از افراد بدون علامت تست کرونا گرفته گردد و در نتیجه قید قطعی بودن تست کرونای مثبت را می توان منطقی و حتی اقتصادی دانست.

همچنین ممکن است از ابتدای شیوع این ویروس تا به امروز، بعضی افراد به دلیل عدم انجام تست کرونا یا علامت نداشتن یا به دلیل بیماری های زمینه ای دیگری که داشتند، فوت نموده باشند و در نتیجه این افراد هم در آمارهای فوت با تست مثبت کرونا قید نشده اند. این اقدام هم مورد تاکید سازمان جهانی بهداشت است و در واقع فقط افرادی باید در آمار روزانه فوت به علت کرونا محاسبه شوند که تست کرونای آنها مثبت بوده و این موضوع ثبت شده است.

از طرفی، شاخص مبتلایان هم چندان قابل اتکا نیست؛ زیرا هرچه تعداد تست های روزانه در کشور افزایش پیدا کند و افراد علامت دار و اطرافیان آنها تست شوند، قدر مسلم تعداد افراد شناسایی شده هم افزایش پیدا می نماید. موضوعی که حداقل در یک ماه اخیر شاهد آن هستیم و با توجه به حمایت اقتصادی دولت مبنی بر افزایش تست های روزانه و ورود تست های تشخیص سریع به چرخه شناسایی ویروس، فرایند مبتلایان شناسایی شده هم افزایش چشم گیری داشته است.

بنابراین، تنها شاخصی که می تواند قابل اتکا و ارزیابی باشد، شاخص بستری در بیمارستان هاست که با ثبات تر و قابل ارزیابی تر است. این بیماران که با تست مثبت کرونا بستری هستند، در صورت بهبودی جزو بهبود یافتگان و در صورت فوت، جزو فوتی های کرونا ثبت می شوند.

شاخص های فوتی و بستری کاهشی است

همان طور که گفته شد، آمار مبتلایان با تست مثبت کرونا در ماه های اخیر فرایند افزایشی داشته که این موضوع ناشی از انجام تست روزانه بیشتر و تمرکز بر بیماریابی است. اتفاقی که باید در کنار قرنطینه بیماران و جلوگیری از تردد آنها در سطح جامعه همراه باشد که موثر واقع گردد. این فرایند افزایشی از 27 مهر ماه 1399 شروع شده است. در آن بازه زمانی، تعداد مبتلایان شناسایی شده روزانه تقریبا بین 3 هزار و 800 تا 4 هزار نفر در روز بود که این فرایند در حال حاضر به 11 هزار تا 13 هزار و 300 بیمار شناسایی شده روزانه افزایش پیدا نموده است.

میانگین شاخص بستری با تست مثبت کرونا در کل کشور، در نیمه آبان ماه حدود 2900 نفر بوده که بعد کم کم سیر نزولی پیدا نموده و در هفته های اخیر، شاخص بستری با تست مثبت کرونا به حدود 1800 نفر رسیده است.

رنگ کرونا به رفتار اجتماعی بستگی دارد

با همه این اوصاف، کرونا همچنان در شهرها و کشورها می تازد و جان می گیرد، اما آن چه در همه ماه های اخیر به اثبات رسیده، تاثیر مستقیم رفتارهای اجتماعی و مسئولان در برابر بیماری کووید 19 است.

محدودیت های کرونایی اجرا شده که هفته های اول آبان ابتدا در 43 شهرستان و سپس در 46 شهرستان اجرا شد و همچنین محدودیت های اجرایی از اول آذر، تا حدودی موثر واقع شده و در حال حاضر 64 شهرستان در شرایط قرمز کرونا قرار دارند و این در حالیست که این میزان در ابتدای آذر ماه، 160 شهرستان بود.

هرچند تعداد شهرهای نارنجی از 208 شهرستان در ابتدای آذر به 278 شهرستان رسیده و این زنگ خطری برای افزایش مجدد تعداد شهرهای قرمز کرونایی محسوب می گردد. همچنین تعداد شهرهای زرد کرونایی هم از 80 شهرستان به 106 شهرستان رسیده است.

جزییات تبدیل شرایط رنگ های کرونایی شهرستان ها

علی رضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شرایط رنگ بندی شهرها گفت: محدودیت های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در 448 شهر شامل 160 شهر با شرایط قرمز، 208 شهر با شرایط نارنجی و 80 شهر با شرایط زرد به مدت دو هفته به اجرا در آمده بود. در حال حاضر 64 قرمز، 278 نارنجی و 106 زرد داریم.

وی درباره جزییات تبدیل شرایط این شهرها به خبرنگار سلامت خبرنگاران بیان نمود: در مجموع از 160 شهر با شرایط قرمز در ابتدای آذر ماه، 37 شهر قرمز ماند، 120 شهر نارنجی و 3 شهر زرد شد. همچنین از 208 شهرستان با شرایط نارنجی، 23 شهر قرمز، 136 شهر نارنجی و 49 شهر زرد شد.

رییسی اظهار کرد: از مجموع 80 شهر با شرایط زرد نیز، 26 شهر نارنجی و 54 شهر در شرایط زرد باقی ماند. با اضافه شدن 3 شهر که قبلا شرایط قرمز و 49 شهر که شرایط نارنجی داشتند، در حال حاضر تعداد شهرستان ها با شرایط زرد به 106 شهرستان رسیده است.

به هر حال از امروز شنبه 15 آذر 1399 شرایط شهرها به این صورت خواهد بود و همچنان فعالیت مشاغل گروه یک در مناطق قرمز، مشاغل گروه یک و دو در شهرهای با شرایط نارنجی و مشاغل گروه یک و دو و سه در شهرهای با شرایط زرد مجاز است.

قدر مسلم اگر دل خوش به کاهش شهرهای قرمز کرونا یا کاهش فرایند بستری بیماران در بیمارستان ها باشیم، اندوخته شهرهای نارنجی و زرد و بیماران شناسایی شده جدید می تواند به سرعت جایگزین گردد و دوباره در آستانه فصل سرد، سرمای خستگی را به جان کادر بهداشت و درمان بنشاند.

از: امیر پروسنان

منبع: ایرنا
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1324

به "خبرنگاران شاخص نزولی بستری کرونا، نیازمند تداوم محدودیت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شاخص نزولی بستری کرونا، نیازمند تداوم محدودیت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید