فراوری 360 میلیون شاخه گل نرگس در کشور

به گزارش مجله نایس پاتوق، به گزارش خبرنگاران، غلامرضا تقوی شامگاه سه شنبه در مراسم افتتاح نخستین جشنواره گل نرگس در جویبار با بیان اینکه بیش از هفت هزار هکتارسطح فراوری گل وگیاه در فضای باز وگلخانه ای است، اضافه نمود: در این سطح کشت بیش از 4 میلیارد شاخه گل و گیاه در کشور فراوری می گردد.

فراوری 360 میلیون شاخه گل نرگس در کشور

وی با اشاره به اینکه با ترویج و توسعه گل نرگس می توانیم اراضی کم بهره را به اراضی پربهره تبدیل کنیم ، گفت:این گیاه در حوزه درمان و افزایش درآمد سرمایه برای کشاورز بسیار مهم است.

مدیر کل دفتر امور گلخانه ای وزارت جهادکشاورزی با اعلام اینکه در حوزه گل وگیاه 150 هزارنفر به صورت مستقیم وغیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر در فراوری گل نرگس نیز 20 هزار نفر مشغول به کارند.

تقوی اعلام کرد: متاسفانه در چند سال گذشته برنامه ای برای سرمایه گذاری در حوزه گل وگیاه نداشتیم، در حالی که این حوزه می تواند موضوع خوبی برای جذب سرمایه گذار در کشور واستان باشد.

وی با اشاره به اینکه آبهای زیرزمینی به شدت رو به کاهش است ، ادامه داد: در برنامه ششم توسعه کشور صرفه جویی 11 میلیون مترمکعب آب در نظر گرفته شده است، که برنامه های آموزشی و ترویجی در حوزه کشت گل نرگس در این زمینه بسیار اثرگذاراست.

مدیرکل دفتر گیاهان دارویی و قارچ خوراکی ،بومی بودن دانش فنی، تقاضای بالای گل نرگس در بازارهای محلی و بالابودن ضریب خودکفایی را از مزایای فراوریگل نرگس درکشور اعلام کردوافزود: فراوری گل نرگس با کمترین هزینه ، مصرف آب و کود به ثمر می نشیند.

وی باتاکید براینکه کشورهای کمی در دنیا مبادرت به کشت گل نرگس در دنیا دارند، گفت: ایران در زمینه فراوری گل نرگس صندلی ممتازی در منطقه و دنیا دارد.

تقوی مهمتری مشکل فراوریکنندگان گل نرگس را بیمه نبودن این محصول بیان ، کردوافزود: اقدامات آینده وزارت جهادکشاورزی در حوزه گل وگیاه روانسازی وتسهیل،اخذمجوز گل نرگس، ثبت ارقام بومی کشور وصادرات است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 135

به "فراوری 360 میلیون شاخه گل نرگس در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 360 میلیون شاخه گل نرگس در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید