آمریکا خواهان انتخابات فوری در عراق شد، بسته پیشنهادی سازمان ملل

به گزارش مجله نایس پاتوق، ایرنا نوشت: کاخ سفید روز دوشنبه در بیانیه ای با اظهار نگرانی در خصوص شرایط کنونی عراق، خواهان برگزاری انتخابات فوری و توقف خشونت علیه معترضان شد.

آمریکا خواهان انتخابات فوری در عراق شد، بسته پیشنهادی سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاخ سفید با انتشار بیانیه ای در کنار سازمان ملل از دولت عراق خواست تا خشونت علیه معترضان را متوقف کند و وعده های رئیس جمهوری برای تصویب اصلاحات انتخاباتی و برگزاری انتخابات زودهنگام را محقق سازد.

هیأت یاری رسانی سازمان ملل به عراق (یونامی) یکشنبه شب سه بسته پیشنهادی فوری، کوتاه مدت و میان مدت را برای آرام شدن اوضاع این کشور ارائه کرد.

براساس بسته های پیشنهادی که در حساب توئیتری یونامی آماده است، طرح فوری (یک هفته ای) شامل آزادی تمامی معترضان مسالمت آمیز بازداشت شده از یک اکتبر (9مهرماه)، عدم پیگرد تظاهرکنندگان مسالمت آمیز، شروع تحقیقات در مورد افراد ربوده شده، تسریع در فرایند شناسایی و محاکمه مسئولانی که تظاهر کنندگان را هدف قرار داده اند، می گردد.

در آخرین بند از پیشنهاد یک هفته ای سازمان ملل متحد از کشورهای منطقه و دنیا خواسته شده است که به حاکمیت عراق احترام گذاشته و به دخالت ها در این کشور انتها دهند.

طرح کوتاه مدت هیأت یاری رسانی سازمان ملل به عراق که زمان آن یک تا دو هفته اعلام شده، شامل اصلاح قانون انتخابات، اصلاح بخش امنیتی و مبارزه با فساد به وسیله اعلام تمامی دارایی های مسؤولان عراقی در داخل و خارج این کشور است.

در طرح میان مدت سازمان ملل متحد که یک تا سه ماه زمان برای آن پیشنهاد شده، نخست بازنگری قانون اساسی با حمایت سازمان ملل متحد ادامه پیدا کند و هرگونه اصلاح در این موضوع باید به وسیله همه پرسی با موافقت تمامی مردم عراق صورت گیرد.

بر اساس این طرح، هیات شفاف سازی فساد در عراق می بایست پفراینده فساد افراد را به شورای عالی قضایی یا دیوان مرکزی مبارزه با فساد این کشور ارجاع دهد و این دادگاه تحقیقات در مورد فساد را در تمامی لایه های دولت انجام دهد، همچنین در صورت اثبات فساد مسؤولان، آنها باید مجازات و محاکمه شوند.

آخرین بند طرح میان مدت شامل تصویب لوایح دولت برای اصلاح بعضی قوانین در مجلس در اسرع وقت است.

پیشنهاد سازمان ملل متحد در هفدهمین روز از دور دوم اعتراضات در عراق صورت می گیرد که از 25 اکتبر (سوم آبان) شروع شد و دولت تاکنون با وجود پذیرش اغلب پیشنهادات برای اصلاحات ساختاری و قانونی، ارائه بسته های مالی، صدور دستورالعمل های مختلف نتوانسته است، آرامش را به کشور بازگرداند.

مرحله نخست اعتراضات مردم عراق روز اول اکتبر (9 مهرماه) ابتدا با درخواست مبارزه با فساد و انجام اصلاحات مالی و گسترش خدمات عمومی شروع اما رفته رفته مطالبات سیاسی به آن اضافه شد.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 581

به "آمریکا خواهان انتخابات فوری در عراق شد، بسته پیشنهادی سازمان ملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا خواهان انتخابات فوری در عراق شد، بسته پیشنهادی سازمان ملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید